Kapacitansspröt

OZ337

Member
Hej! Har börjat ta tag i mitt projekt igen med min NDB. När masten gick i backen så gick två av glasfiberspröten av. Någon som har nån idé hur man kan laga detta? Eller kan man ersätta spröten med nåt annat?
 

Attachments

  • F2792918-DF29-4E0B-925C-9242810DCC12.jpeg
    F2792918-DF29-4E0B-925C-9242810DCC12.jpeg
    1,2 MB · Views: 20
Hmmm... Om man vore tvungen att laga, så skulle kanske mitt första försök vara nån form av hylsa (rörbit) som kan passa tight eller pressas på metallhylsan (kopparrör, kanske?) med runt 5 cm extra längd och sedan fixera sprötet med epoxylim i den utstickande rördelen. Har man nån form av klämverktyg kanske det hjälper att hålla sprötet kvar, men epoxy brukar hålla rätt bra. Problemet är kanske, om jag ser rätt, att det är en ledare i glasfibersprötet. Hur man ordnar kontaktering är inte helt självklart för mig. Beroende på hur metalldelen ser ut, kanske man kan borra ett tunt genomgående hål i längsled och förlänga ledaren lite, så att den räcker in i det gängade hålet (nu spekulerar jag, för det syns inte att det finns ett sånt, men det vore ju en rimlig fastsättningsmetod...) och kläms/kontakterar när man skruvar fast sprötet.
 
Back
Top