Dimensioner på kapacitanshatt
Detta är lite mer komplicerat än det ser ut.
Jag antar att din fråga gäller hur stor kapacitanshatt som behövs för att
få en 17,5 m vertikalantenn i självresonans på 1,8 MHz.
För att räkna ut detta exakt så måste man ta till ganska komplicerade fältfördelningsresonemang, men det går att göra en användbar uppskattning med hjälp av en listig approximation vilken behandlar vertikalantennen som en sektion av en transmissionsledning.[1]
Man räknar då ut antennens medelimpedans enligt Zm = 276 log (längd/diameter) - 120.
För din antenn har jag antagit en diameter av 5 cm, så Zm blir c:a 600 ohm.
En längd på 17,5 m är ungefär lambda/8 lång på 1,8 MHz, så den utgör en serieimpedans på c:a + j600 ohm. För att få antennen i resonans behöver man då en ändimpedans på
- j600 ohm. Detta motsvaras av c:a 150 pF.
För trådar med några mm diameter i kapacitanshatten kan man räkna med c:a 5 pF/m, så det skulle gå åt totalt ungefär 30 m tråd för att få antennen i resonans. Detta gäller om trådarna gick ut vinkelrätt från antennens topp, när trådarna lutar går det åt mer; gissningsvis dubbelt så mycket.
Det föregående är som sagt bara approximationer, så man får räkna med avvikelser beroende på hur det ser ut i antennens omgivning.
Jag kontrollräknade en sådan antenn i EZNEC med 4 st 15 m långa 3 mm trådar i kapacitanshatten lutande i 45 grader, och den skulle ha blivit självresonant på 1850 kHz.
73/
Karl-Arne
SM0AOM
[1] S.A. Schelkunoff; "Theory of Antennas of Arbitary Size and Shape"
Proceedings of the IRE Vol. 29 September 1941 sidan 293 ff