Kåseri om wajerdipol 2x19,5m

sluggo

Well-Known Member
Hejsan på er där ute och inne i stugorna.

Vill gärna skriva och berätta lite om de konditioner "vi har och inte har" i dag och förra månaden.
Vänder mig i första hand till de som ännu inte har satt upp HF antenn inför vintern för att det inte tjänar någonting till nu när det "går så dåligt" på HF

Givetvis även för att ge info. om hur man kan komma fram på en wajerdipol på 19,5 + 19,5m med matning på mitten med bandkabel, samt "ETT MÅSTE" en antennavstämmningsenhet (tuner) för att kunna köra ALLA band från 80-10m.

Jag ger gärna info om hur jag kopplat min och vad jag kör med, för att du skall komma igång och köra.

Min dipol har jag ca 15m över marken, ju högre dess bättre. Bandkabeln kan du ha väldigt lång eftersom den har så otroligt låga förluster.

Enligt mina erfarenheter skall din tuner vara en med fasta lägen på spolen, jag har haft de med så kallad "roller" (steglös)
De funkar om man är väldigt försiktig vid avstämmningen med väldigt LÅG effekt.

Om du slarvar i "stridens hetta" när du hör en VK signal.....så blixtrar det i den och behöver ses över och kanske lagas. INTE "loligt alla gångel".

Använd slangbella när du skjuter upp din metrev över trädtopparna, med en M12 mutter i ändan, funkar mkt bra. Slangbella hittar du om du skriver "funstuff" på Google.

Använd en vanlig billig haspelrulle att ha linan i, jag hade en kapslad sådan från COOP, den var jättebra. Köp hela fiskesetet, så har barn eller barnbarn sedan att fiska med.

Kommer man någon vart med denna dipolantenn???

Jodå..kolla här några trevliga bland alla andra förra månaden och fram till i dag:

KI6LZ TM8CDX RD4HF VU2SWS HS0ZIE ZS6ARF JX9JKA N3KS K2WOP WU5E WA3TVW TK8R JE2EHP RL3FT 7X5VRK K4KAL KB9LIE N3ZRX VE1DX 9H4DX RA9WVH LU4DJB AH2J LZ5F PY6HD HB9SPACE VK4QO K4NV

Japp..bara häng på, häng upp tråden och tro på den :)

Lycka till/ Erland SM6KTC
 
Back
Top