Kastlod vikt?

SM4FPD

Well-Known Member
På Tradera finner vi idag ett kastlod, förmodligen det som finns i RA-200 satsen.
En blyklump på uppskattningsvis 200 g.
Min fråga till forumet är hur skall ett bra kastlod se ut, för att få upp antenner.
Vikt, utseende?
Typ av lina.
Scouter använder en form av blypåse, en dragg, en påse omkring 150 - 200 mm av skinn fylld med blyhagel.
En sån som boven i filmerna slår någon i huvudet med för att få denna att somna ett tag....
De kastar upp linor för lägerbyggen, men även för att få ut en räddningslina till någon som ligger i vattnet.

Jag har visserligen försökt få upp antenner i träd med kastmtoden, men tycker det är svårt att komma dit man vill, klart att mer träning skulle hjälpa.
Men jag tänkte att det bör finnas de radioamatörer här med stor erfarenhet av konsten att kasta upp antennlinor.
Som kan ge bra tips inför sommarens ev skogsantenner.

Vikt, storlek, form på lodet, typ av lina.
Kastspö?

Bollkanon och pilbåge är för lätt i denna tråd.....

Att få upp en lina med Drönare, radiostyrd quadokopter, jo, men den msåte då kunna släppa linan innan den går ner, annars kan linan trassla in sig i rotorerna.

SM4FPD
 
Kastspö och en 13-nyckel eller nåt i änden brukar funka bra. Lite ledsamt om det hänger 13 nycklar överallt sen bara (läs jag är för otålig, så här har det gått åt en del nycklar).

Bollkanon är förstås himla smidigt. Men det ville du ju inte veta nåt om. Hi

Kastlod? Well man (jag) har alltid ambitionen att trådar/linor eller vad du vill ska vara ovanpå trädkronorna. Även om jag spelade handboll när jag va ung så är jag inte byxa till att kasta kastlodet så högt. Däremot har jag kvar mitt kastlod som jag fick tag i 1987, så det går inte åt så många som det går åt 13-nycklar.
 
När kastlodet försvann så fick skiftnyckeln i den medföljande verktygssatsen till Raptgb 915 ersätta lodet. Tror t.o.m. det var så att man var personligt ersättningsskyldig för ett förlorat kastlod och eftersom dagpenningen inte var hög så sved det i plånboken.

//QRP
 
I HF-delen av signalistutbildningen för hemvärnet ingår träning med kastlod. Oftast tycks de väga runt 200 g och en mjuk spolform är bra för att lodet ska komma ner utan att fastna. Personligen tycker jag att tunt terylene-snöre funkar fint som själva kastlinan, det är smidigt, lite glatt och tunt och samtidigt starkt nog för att smärre missöden (linan lindar sig runt en liten kvist eller liknande) ska kunna avhjälpas med våld.

Vi tränade sådant här når jag gjorde lumpen också. Då rekommenderades man att svinga lodet i en cirkel och "släppa i rätt ögonblick". Detta var en typ av övning där alla använde hjälm, eftersom det kunde komma lod flygande var som helst. En lite modernare kastteknik består i att ha nån meter snöre från handen till lodet och sedan pendla lite försiktigt, med arm + snöre, i "rätt riktning" och sedan på en framåtsving drar man till lite extra, och släpper så att lodet far framåt-uppåt. Med lite träning är det faktiskt en viss chans att lodet hamnar där man vill (ungefär).
 
Jag har sedan ca 15 år använt Spinnspö med spunnen lina 0,25 mm och en blyfylld tomhylsa med monterad kula, vikt efter behov beroende på den höjd jag vill komma upp till, 30 - 35 gram funkar bäst för mig och 50gr vid yviga granar. Modellen och tyngden gör att den lätt passerar grenverken OBS! se till att ingen står vid beräknad nedslagsplats, fart-tyngd-spetsig kula kan ge mer än huvudvärk ;-)
Mycket populära på radioloppisar.
Har även använt drönare, DJI Phantom 3 och 4, för att komma över dom allra högsta träden med tråden, vertikalantenner, använder då neodymmagneter som hänger 3-4m under drönaren för att inte störa kompass och andra ev. känsliga sensorer, har ännu inte råkat ut för några haverier. Lätt att lägga linan där man vill ha den flyger sedan 20-30 m bort och håller mot med draglinan så släpper den från drönaren,klart.
Som draglina vid drönaranvändning använder jag spinnspö med lina och neodymmagnet
eller lina modell "persienn" ca 4-5 mm tjock som glider lätt över grenarna.

Bild patronhylsor 30-35 gr, blysänke 35gr
 

Attachments

  • patronhylsor.jpg
    patronhylsor.jpg
    986,9 KB · Views: 7
Lodets vikt i förhållande till linans egenvikt och kastarens teknik, avgör hur framgångsrikt kastet blir.
Jag har kastat mycket med en kastlina scouterna och sjöfarten använder, fungerar riktigt bra horisontellt då är 25 meter inga problem, det är så lång linans är, men det är för tungt för mig om jag ska få någon anständig höjd på kastet. Nu använder jag ett 250 grams kastlod (kastpåse) med vaxad gul lina köpt på Arborist butiken, fungerar bra för mig men är dyrt. Jag har funderat på de flesta lösningarna från slangbella till kastspö och tryckluftkanon men gillar min kastlina.
 
Har flitigt använt kastspö och blyvikt på ca 20g. Här är blyvikten mindre kritiskt än kastspöet. Detta bör vara ganska kort för att få bra precision. Ett för långt spö ger sämre precision i höjdled. Ett riktig kort, har provat teleskopiskt runt halvmetern, ger för dålig kraft. Men som allt annat ger övning färdighet. Om inte annat är min erfarenhet att man får helt nya okända vänner av att fiska i träden.

För övrigt håller jag med ovanstående, en lagom stor skiftnyckel är mycket användbar. Men man får se till så den inte gör ett par-tre loopar runt nån gren bara, då blir den kvar däruppe. Jag har haft det tvivelaktiga nöjet att betrakta en skiftnyckel hängandes på stor höjd i en björk i parken intill under 6-7 år innan den behagade ramla ner i lönndom. Jag fasade över att den skulle komma ner när någon var i målområdet...
 
Jag har en kastpåse och lina som jag har för mig jag köpte på Skogma. Tror den är röd på 250g.
Typ nåt sånt här (fast inte samma):
Linan var en av deras lättviktslinor, den här tror jag:

Jag kastar den genom att stå vänd från trädet och sedan svinga påsen mellan bena och sedan upp över huvudet. Det finns videos som visar hur det går till och hur man ska knyta och hålla linan. Fungerar utmärkt, träffar oftast ganska rätt på första försöket.

Sedan är det viktigt att man lägger linan i någonting så att den inte trasslar in sig. Jag har en plasthink som jag lägger linan i. Man måste lägga i den "baklänges" meter för meter.

Det som är bra med en kastpåse är att den är smidig, liten och tung nog att inte fastna i grenarna men samtidigt stor nog att inte försvinna för tid och evighet.
 
Jag såg för en tide sedan en slangbella som var väldigt lång.
Den var nog tänkt att ksta upp en lina för trädklättring i forskningsyfte.
Ett al rör på omkring 1,5 - 2 m. I toppen en klyka som på en slangbella.
Gummit var väldigt långt och man sklle spänna det ända ner till rörets fot som då skulle stå på marken.
Väl spänd kunde man då sikta ordentligt, och släppa iväg vikten med linan.
Det var viktigt att klykan och gummit var vänt från skytten.
Hjälm etc

Såg någon BBC film från Amazonas för länge sen, där träden var mkt höga, sen kunde man då dra upp ett klätterrep.

Någon nämnde arborister, de som skall såga ner träda på svåråtkomliga ställen, och de msåte ju kunna få upp en lina att dra i, eller klttra upp och såga bitvis från toppen.

Finna tips och idder annars i tråden, kul med så stort intresse.

SM4FPD
 
Jag kör med vitt syntetsnöre som säljs på i sektionslindad spole ca 25 cm hög och lika hög. Ställs ned i hink med lock som har 10-15 cm hål varur man tar linan från spolens centrum.
Det är vitt packsnöre som är urstarkt och håller för att dra upp även tyngre antenner.

Det här är en lösning som användes av signaltrupperna i RA630-systemet.

Linan skrotas efter användning. Den är heller inte uv-tålig och passar därför inte för långvarig uppsättning.
 
För ca 30 år sen kom jag grönklädd i närheten av RA195. Där användes den tunnare varianten av polysplit-lina som säljs i livsmedelsbutiker med benämning hushålls-snöre. Burken till den var hälften så stor som den ovan.
/Jan
 
Öppnar den här tråden igen.

Den här grejen, : https://www.toolup.com/Greenlee-061...WW3s2YICkSddpdYZPVhRrG9e1MAt8kXCDPhoC3Gjw_wcB
En tråd kastare, som en pistol , inga spec, för varken storlek vikt eller vad den drivs av.
Troligen är det en fjäder som i en luftpistol
Det står 15 m och en kastspörulle finns .
På förpackningen en annan bild, står det 15 mm. Så spec får man tro vad man vill om.....
Nå kan en helt vanlig luftpistol göra denna konst?
Det finns en kvar i huset efter barnen, en enkel med 10 cm brytpipa.
Det gick att sticka in en pil ända ner till fjädern, där packningen sitter.
Ja visst det skjuter i väg pilen rejält 20 m hor och över en 10 m träd utan vidare. Med lina blir det säkert för klent.
Pilen jag hade var en 3 mm glasfiberstång kapad till 20 cm.
Detta är mest ett förslag på vidare experiment.
Den som råkar ha ett luftgevär med brytpipa kan nog sticka in en pil ända ner genom pipan till kolven, där packningen sitter.
Kanske det kan dra en fisklina över ett träd?
Knepet är dock att fästa en lina på en sån pil.......


En annan sak jag minn, var någon som hade en apportkanoen, dvs en grej som skjuter iväg en tennisboll, så den stackars hunden skall spring flera hundra meter. Denna sak drivs av slongsgevärspatroner, utan kula.
Blev en väldig kraft. Ett 30 m träd inga problem.
Någon som vet mer om denna apportkanon???

SM4FPD
 
Sök på apportkastare eller dummykastare. Den jag såg demonstreras hade ingen tennisboll, antagligen var det en plasthylsa. Smällen var så hög att man bör ha hörselskydd. Med tunn polyestersilkelina påknuten blev höjden säkert 30 m.

Lennart
 
Back
Top