Katod nycklad tellegrafi sändare

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag har en gammal tellegrafisändare ett hembygge som inte fungerar ljust nu.Jag fick
den av en äldre radio ammatör som hade haft den ståendes i ett garage Det.det är byggt
i en rack med nätdelen i en låda under själva slutsteget och sändardelen i den övre lådan styrs med antingen kristall eller
vfo för 80 meter.Det som hände när jag skulle få den var att han kopplade in sändaren
till 220 V och en sån där burkelektrolyt i metal exploderade
och det vart månförmörkelse i köket.Anodspänningen ligger på 1kv och det är en 807

Vad jag har förstått så blir det chip störningar när man nycklar 807an på katoden tyvärr
så har jag ingen ritning till det hela men det torde inte vara så svårt att rita av hur det
är kopplat bara man tittar och försöker rita av det hela.

Jag kan inte ljust nu tellegrafi jag gick en kurs men hoppade av för jag ville göra annat ljust då.

kan man bygga om det här med katod nycklingen på något sätt så vad jag förstår
slipper dom här chippen.Nu vet jag i och för sig inte hur det här låter på kortvågen

73 de sm0ydo Lasse
 
Hej Lasse!
Kul att höra om din nostalgisändare. Den påminner väldigt mycket om min första sändare som jag tog över från min far SM4BZN som byggde den på 50-talet. Jag konstaterade också att katodnycklingen knäppte. Så mycket chirp var det inte, det brukar bli om oscillatorn har ostabil spänning. Det blev till sist gallerblockeringsnyckling i PA, och nyckling av förstegen utan fördröjning vid tillslag och med häng tills PA-nycklingen strypt helt vid frånslag. Efter det lät den som nyjästa vetebullar enligt George SM4KM, mjuka och runda teckendelar. Den klarade dessutom QSK i de måttliga takter jag körde.

Telegrafi är en extrem form av amplitudmodulering. Att få till det bra kräver en del. Först ska man skapa nycklingssignalen och filtrera den. Har för mig jag läst att stig och falltider ska vara en femtedel av längden av en "dit", eller var det tidskonstanten... Sedan ska signalen nivåampassas så att man inte klipper den filtrerade signalen. Samtidigt ska man se till att man inte har restbärvåg, bakton. Med lite justermöjligheter så brukar det gå att få till ganska bra.

Nästan oavsett hur du gör så är det inte sämre än många köperiggar. Det är ett fåtal som har acceptabel nyckling. Alla mina riggar har jag fått justera för att få en någorlunda acceptabel teckenform, och mätningar man ser lite här och var verkar peka i samma riktning.

Först ordnar du till nätdelen så den fungerar med sändaren i originalskick. Sen ordnar du nycklingen på lämpligt sätt. Då, på 70-talet, var transistorer att nyckla i katoden med ganska dyra, i alla fall för en skolpojk som jag var. Rören och extra nätdelen för gallerblockeringen var surplus och gratis. Idag hade jag nog satt en transistor som klarar ett par tre hundra volt i katoden och nycklat den med en filtrerad ström. Lycka till med bygget, se upp för högspänningen!

/Jan
 
SM0YDO said:
Hej jag har en gammal tellegrafisändare ett hembygge som inte fungerar ljust nu........
Det som hände när jag skulle få den var att han kopplade in sändaren
till 220 V och en sån där burkelektrolyt i metal exploderade
och det vart månförmörkelse i köket.......
73 de sm0ydo Lasse

lätt att vara efterklok, men när det gäller gammal ej använd elektronik rekommenderas att starta upp den snällt, mycket just pga. kondensatorerna. Gäller låg som högspännings kondensatorer. Uppstart sker via motstånd eller vridtrafo på nätspänningen, man smyger upp driftspänningen och kollar om nåt blir varmt.....
 
se upp för högspänningen!

Hej Jan jo jag har en högspännings probb en som man ansluter till ett universalinstrument
Den här står det Hioki på och klarar 30kv Jag måste bara ha tag på ett mätinstrument som kan
ta dom isolerade banan kontakterna det blir nog bra med tiden ska vi se

det står dc 30 kV max och 20,200V Range x 1000 på dem

mvh Lasse sm0ydo
 
Back
Top