KDR/SRBR och 156.000 MHz

rasmus.nilsson

New Member
Hej!

Jag är inte någon radioamatör idag (kanske någon gång i framtiden) men mitt intresse ligger just idag i radiokommunikation inom det licensfria. Jag har dock lite frågor till er radiovänner som ni kanske har lite svar på då jag har stött på lite på just KDR/SRBR 444 MHz när jag suttit och lyssnat av kanalerna, som för det mesta är ganska tysta i den lilla stad som jag bor i.

På en utav kanalerna på KDR/SRBR så kan jag höra ett kontrollrum som talar med handenheter på ett kraftverk. Handenheterna hör jag inte från där jag sitter, men kontrollrummet hör jag riktigt klart och tydligt. Jag har också en tro om att de talar i en handmikrofon baserat på klippljudet som uppstår när de släpper upp talknappen. Det jag funderar på är huruvida mobilstation får användas eller ej på KDR/SRBR-frekvenserna? Så mycket har jag läst mig till att dessa 8 kanaler får användas licensfritt till landmobil kommunikation med en radio som har löstagbar antenn och som uppfyller EN 300 086 samt är CE-märkt och med en ERP på 2W.

Min känsla är dock att det är mycket högre effekt på den sändning som sker från kontrollrummet, men kanske är det också 2W och att det hänger mer på antennen som används? Nu sitter jag med en handapparat och får in detta kontrollrum, 2,9 km fågelvägen.

Hur är det på 156.000 MHz som också är licensfri att användas med max ERP 5W. Får man på denna frekvens sända med mobilstation?

Tacksam för lite klarhet i detta samt kanske intressanta inlägg om huruvida det kan vara 2W och att det är antennen som gör sitt jobb bra.

Mvh,
Rasmus
 
Hej och välkommen!
I alla fall på de PMR som Clas O m.fl. säljer är jag rätt säker på att antennen måste vara fast (icke utbytbar utan verktyg). Sedan tror jag att det nog används en massa Kina-handapparater och -mobilstationer på licensfria frekvenser (och säkerligen och t.ex. marin VHF), men eftersom stationerna inte är typgodkända för detta är det inte tillåtet. PTS lär knappast ha resurser eller vilja att hålla efter detta så länge inte viktiga användare störs.

Andra som kan mer får gärna fylla på.
 
Min känsla är dock att det är mycket högre effekt på den sändning som sker från kontrollrummet, men kanske är det också 2W och att det hänger mer på antennen som används? Nu sitter jag med en handapparat och får in detta kontrollrum, 2,9 km fågelvägen.
Det kan vara så enkelt att kontrollrummet ligger högre eller i ett bättre läge till din radio.
På dessa frekvenser så spelar sikten mellan antennerna (din och kontrollrummets) väldigt stor roll.
 
Det kan vara så enkelt att kontrollrummet ligger högre eller i ett bättre läge till din radio.
På dessa frekvenser så spelar sikten mellan antennerna (din och kontrollrummets) väldigt stor roll.
Helt sant. Min första bild av "kontrollrum" var "kärnkraftverk, bakom 10 m betong" så jag tänkte inte alls i banorna av flygledartorn el. likn.
 
Tack för välkomnandet och era svar!

Jo precis, på PMR 446 MHz så är det andra krav, där får enbart handapparat med fast antenn användas och max ERP vara 0.5W och kräver ett annat sorts typgodkännande för att få användas på frekvenserna. Men det är som ni säger, det är nog stort antal handapparater som används på en mängd olika frekvenser, bl a på 446 MHz med hög effekt och utbytbara antenner (tänker på alla Baofengs etc) som inte är typgodkända för bruk på varken PMR, KDR/SRBR eller 156.000 MHz.

Sedan finns det ju de Kina-apparater som är CE-märkta och typgodkända, sedan är de kanske inte då av samma kvalité som om man skulle inneha en Motorola, Icom eller liknande. Just nu har jag en kinaapparat som jag har kollat upp att den har CE-märkning och uppfyller EN 300 086 med max ERP 2W. Så den känner jag mig trygg med att använda på just KDR/SRBR-kanalerna, trots att det är en kinapryl.

Ja antagligen så har de en antenn högt belägen och det är inte något direkt i vägen, så som någon högre bebyggelse mellan dessa 2,9 km utan mest 2-plansvillor.

Men nu så tror jag att jag hittade svaret på en utav mina frågor, när jag läser PTS föreskrifter om undantag tillståndsplikt. Hittade där en tabell om landmobil radio, där jag tolkar det som att endast handhållna apparater får nyttjas på 156 MHz och 444 MHz.
Landmobil radio 30,925 – 31,375 MHz 3 kap. 67 §
Landmobil radio 69,0 – 69,2 MHz 3 kap. 75 §
För mobila radiosändare 69,600 – 69,725 MHz 3 kap. 76 §
För jord- och skogsbruk samt jakt 155,3875 – 155,5375 MHz 3 kap. 83 §
För bärbara radiosändare 155,9875 – 156,0125 MHz 3 kap. 84 §
För bärbara radiosändare 444,5875 – 444,9875 MHz 3 kap. 101 §
För PMR446-utrustning 446,0 – 446,2 MHz 3 kap. 102 §
 
Vad gäller almänna regler för privat användning av sändare på 155 MHz så är det en sak.

Företag eller andra instanser som blir tilldelade dessa frekvenser från PTS har helt andra villkor som är peciserat på tillståndet dom har (ska ha).

Peter
 
Vad gäller almänna regler för privat användning av sändare på 155 MHz så är det en sak.

Företag eller andra instanser som blir tilldelade dessa frekvenser från PTS har helt andra villkor som är peciserat på tillståndet dom har (ska ha).

Peter
Hej Peter,

Förstår att företag har möjlighet att ansöka om egna frekvenser att nyttja och får då använda utrustning som de önskar och som tillåts enligt tillståndet de innehar. Däremot så borde väl inte frekvensen 156.000 MHz och KDR/SRBR-frekvenserna på 444 MHz kunna bli tilldelade till ett specifikt företag eftersom det är allmänna fria frekvenser? Då är det väl samma regler som gäller för alla på dessa frekvenser?

Mvh
Rasmus
 
Hej.

Jag vet inte hur det hela ser ut från början angående frekvens och förfarande från PTS.

Jag snöar inte in på det, det blir lite "tom tjat" ytan att man vet bakgrunden,

Peter
 
En ytterligare faktor att blanda in är att det kan vara en spegelfrekvens du tagit emot på 444 MHz. Alltså om din radio är bredbandig och då inte har smala och bra filter kan den ta emot en sändning som ligger en mellanfrekvens över eller under. Till exempel 444(komma nånting)MHz +10,7MHz eller 444(komma nånting)MHz -10,7MHz. Alltså ca 455 eller 433. På ca 455 skulle det kunna vara ett kraftverk som har en basstation eller repeater med bättreplacerad antenn.
 
En ytterligare faktor att blanda in är att det kan vara en spegelfrekvens du tagit emot på 444 MHz. Alltså om din radio är bredbandig och då inte har smala och bra filter kan den ta emot en sändning som ligger en mellanfrekvens över eller under. Till exempel 444(komma nånting)MHz +10,7MHz eller 444(komma nånting)MHz -10,7MHz. Alltså ca 455 eller 433. På ca 455 skulle det kunna vara ett kraftverk som har en basstation eller repeater med bättreplacerad antenn.
Hej sm0ngl
Detta var intressant! En fundering, om jag då lägger in 455,525 MHz respektive 434,125 MHz så skulle jag eventuellt kunna höra kontrollrummet på en av dessa - förutsatt att det är en spegelfrekvens som jag fångat på 444,825 MHz när kontrollrummet sänder?
Mvh Rasmus
 
Ja, precis. Så brukar jag göra om jag hör något där det inte borde vara. 434,125 är LPD kanal 43 så den kanske det inte är.

Men det förutsätter att din radio har denna mellanfrekvensen (som är en av de vanligaste standard MF). En enkel radio har en mellanfrekvens, en bättre har fler och det förekommer andra mellanfrekvenser. Men jag tror det är rätt vanligt med en MF på 10,7 för t ex enkla skanners m fl. Har den två så är nästa MF 0,455 MHz så du kan även prova att lägga till/dra ifrån det från 455,525 MHz respektive 434,125.

Sen finns det fenomen som gör att frekvenser blandas på olika sätt som man inte så lätt kan räkna ut. Även två sändare kan i vissa sällsynta fall få sina utsända frekvenser blandade och störa på en tredje (och fjärde) om de sänder samtidigt. Men det brukar lösas fort.
 
Last edited:
Knappast blandningsprodukter mellan två sändare.
Då hör man modulationsinnehållet i båda sändarna och för det mesta svårt distorderat.

Inte heller spegelfrekvenser är speciellt troligt.

Dessa ligger dubbla mellanfrekvenser från den inställda, och MF för UHF-radio är numera
nästan alltid 21,4 MHz, så avståndet blir 42,8 MHz.

Praxis är dessutom att lägga lokaloscillatorn under
signalfrekvensen, så en spegelfrekvens från 444 MHz hamnar strax över 400 MHz.

Där finns primärt rymdradio och medicinska implantat.

"Kinaradio" använder direktblandande mottagare vilken saknar mellanfrekvens i traditionell mening.

1630559379876.png

FM har en mycket tydlig tröskeleffekt, så det krävs inte speciellt stor nivåskillnad för mellan två signaler
så att den ena inte ska höras alls.

Sammanfattningsvis är det nog så att denna yrkesanvändare helt enkelt har installerat
en basstation med bättre effekt och antenn än vad bestämmelserna tillåter, men risken för upptäckt torde vara försumbar.
Dessutom opererar man på tillståndsfria frekvenser där användarna förväntas klara ut eventuella störningar utan PTS inblandning.
 
Angående blandning från sändare: Jag bara slängde in en kuriosagrej på slutet angående att signaler kan blandas på olika vis, menar inte att det är förklaringen.

Kanske har ett kraftverk bättre koll än att man bara installerar en utrustning på valfri frekvens.

I övrigt: dåså, då hade jag fel.
 
Här kan man hämta PTS lista över tillståndsfira frekvenser.
https://www.pts.se/globalassets/sta...oreskrifter_undantag_tillstandsplikt_2020.pdf
Där kan man se var , dels amatörbanden ligger, de är tillståndsfria, dels olika komradioband som inte kräver tillstånd, och vilka krav som ställs på effekt etc.

Man kan tänka sig att en stark närligande sändare har en överton som kan höra ett antal km.
Exvis hör du något på 468,000 MHz och delr med tre så får fu 156,000 MHz en tillståndsfri frekvens.
Jakt radio i 155 MHz bandet kan hamna 466,5 MHz.
Övertonerna från godkänd komradio är väldigt svag, men kn med en känslig mottagarnläggning ändå höra flera km.
Jag skannar just nu bandet 290,000 - 300,000 MHz och har fått ett antal träffar som om man delar med två hamnar inom amtörbandet, 145 MHz.
Radioamatören som hörs finns c:a 2 km från mig. Trots sändare av hög klass så hörs en överton.
Dvs dela hittad "mystisk" frekvens med 2 eller 3 för att se om det finns en förklaring den vägen.

Har för mig det skall finnas en lista med alla frekvensband, dvs även med frekvenser som kräver tillstånd, någon?


Det förekommer folök som använder de Norska jaktakanalerna i sverige, BILTEMA säljer komradio med både svenska och norska jaktfrekvenser.
Det står flörståss i användarhandboken att de norka INTE får användas i Sverige. Men vem läser en sådan handbok.

Andra, även företsg, har köpt ett näve Kina radio, finns billiga som täcker 136 - 174 Mhz och 400 - 470 MHz. Så tar man bara an godtyvklig frekvens.

Ja de täcker med FM även flygradions översta MHz, av nån anledning.

SM4FPD
 
Ja fint SM4UKE, det var just den listan jag menade

Post- och telestyrelsens allmänna råd (PTSFS 2019:1) om den svenska frekvensplanen

Frågan är varför den kallas "allmänna råd........." Det är ju en allokeringslista.
Här kan man i alla fall se vad som händer på vilken frekvens.

Eller vad som är tänkt att hända på en vis frekvens eller frekvensband.

SM4FPD
 
Back
Top