Kellermann balun

Ser ut som många seriekopplade koax 1:1 baluner.
Jag kan inte hitta någon som presenterar några mätningar.
 
Ingen som har fler synpunkter om den här "saken"?
Så vitt man kan läsa i den gamla Tyska tidningen, eller i fler tidningar så är den väl känd i DL-land.
Den används i fler byggprojekt, som balansering i symmetriska antennavstämmare etc.
Någonstans stod det att balunen är BRA! men dyr...
Ja så många ferriter är det få radioamatörer som vill lägga på sin hobby, inte ens för avstörning.

Vore kul att veta mer, erferenheter etc?

SM4FPD
 
Jag hittade en mätning på en enkel variant av Kellermann balun.

kellermann_balun_light.jpg
 

Attachments

  • kellermann_balun.pdf
    66,9 KB · Views: 36
Inte så jätteförvånad av dom resultaten som redovisas. Saknar en graf på insertion loss bara.
 
Saknar en graf på insertion loss bara.
Kan insertion loss bli högre än motsvarande längd av koaxkabel?

Det jag gillar är att dämpningen håller sig bra upp till höga frekvenser.
Mycket vanligt är att man får en dipp vid låga F för att sedan minska dämpningen uppåt i frekvens.
 
Yes, en upprullad koax mår sällan lika bra som en rak. Skulle det dessutom vara skum i koaxen blir det jobbigt
 
Den täcker ett tort frekvensområde, bra vid 1,8 MHz och mkt bra hela vägen till högsta frekvensen.
Något som är svårt med en vanligt lindad balun, med många varv på en kärna kan den bli brukbar på 1,8 - 10 MHz, men dålig vid 28 MHz.
Med färre varv skaplig vid 10 - 28 MHz men närmast overksam vid 1,8 MHz.
Ser vi bilden så finner vi att kärnorna närmast antennen har två varv koax, och de närmast sändaren tre varv.

Är det hemligheten? att man delar upp den på ett sätt så att men får få varv vid högre frekvens och sen fler varv nära sändaren.

Ibland delar man upp avkopplingspolen på ett förstärkarsteg med en liten spole närmast collector och sen mer närmare DC-matn.
Eller i DC-injektorer där man vill ha stort frekvenområde utan resonanser.
Jag har sett avkopplingsdrosslar som är lindade koniskt, med lien diamter och få varv i början för att sen bli tjockare med fler varv mot slutet.

Varför finns inte denna till salgs i så stora antal som enklare baluner då?
För att inte tala om luftlindade?
Kanske för att de blir dyra, och få vill betala för något som är bättre men inte direkt ger någon hörbar verkan.

SM4FPD
 
Är det hemligheten? att man delar upp den på ett sätt så att men får få varv vid högre frekvens och sen fler varv nära sändaren.
Vad jag förstår så har vissa valt att använda olika ferrit-typ utefter balunen. Detta i kombination av färre varv på vissa ferriter kan nog förbättra bandbredden.
Själv har jag i vissa fall valt att seriekoppla t.ex. typ-43 och typ-61 vilket ger bättre bandbredd men Kellermann driver ju detta mycket längre.
 
Man ser även Kellermann balunder där man blandat olika feritmaterial. Både röda och svarta kärnor. I likhet med vad GLD har gjort.

Ett tilllägg till mitt förra inlägg där jag försökte se likande ideeer, vi ser ibland anoddrosseln i rör-slutsteg som är lindad i sektioner.
Dvs man har försökt göra anoddrosseln bredbandigare och med mindre risk för resonnse.

Sven, ja när är den bäst att använda? En bra fråga som jag försöker få svar på genom att engagera erfrenhetsmassan här på forumnet.

De artiklar jag funnit i äldre tyka radiotidningar använder balunen som balansering före antennavstämmare, med avsikten att kunna mata stege.
Vanligen använder vi ju balun efter en vanlig antennavstämmare, som ett enkelt, och kanske diskutabelt, sätt att skapa matning till stege.
Då uppstår ju frågan hur Kellermannbalunen beter sig vid en sådan applikation?

Vi som labbat med baluner vet att det är extremt svårt att skapa en sådan som täcker 1,8 - 30 MHz med bra resultat.
Försök med fler varv, försök med färre varv och mer ferrit, i alla tänkbara varianter har genom tiderna gjorts, och så även här hos mig.

Med Kellermnn balunen som manteströmsspärr är vi inne på ett lite annorlunda ämne....
Där verkar det som den kan ha stor verkan.
Vanligen har inte enklare manteströmsdrosslar någon stor verkan på låga frekvenser.

Det behövs mycket mer på låga HF-frekvenser än 6 - 10 varv på en kärna.
För att få verkan.

SM4FPD
 
Skapar tingesten(Kellerman balun) någon form av dämpning mellan antennen och mottagaren, förutom eventuell annan kabelförlust i hela antennarrangemanget?

/Sven.
 
Yes, en upprullad koax mår sällan lika bra som en rak. Skulle det dessutom vara skum i koaxen blir det jobbigt
Ja man ser att i dom flesta fall används tunn teflonkoax.
Till dom högre effekterna används RG-400.
Väldigt ofta används kärnor med väldigt högt Al.
Här en variant med RG-400 och N30 kärnor.
Tre varv genom samtliga kärnor utom dom sista där man har lindat två varv och slutligen endast ett varv.

Kellermann.jpg
 
Last edited:
Måste säga jag har svårt att förstå dessa siffror i diagrammet. T.ex vid 21.Mhz och - 34.8dB.. Eller sambanden överhuvudtaget. I nånting som ska överföra en nyttosignal, mellan radio och antenn, så vill man ju inte ha någon dämpning, om det inte är en dämpsats man vill åstadkomma förstås. Eller jag begriper inte vad den här balunen egentligen ska utföra rent praktiskt. Är den ett bandpassfilter? Och bara amatörbandens HF får passera utan dämpning, eller minimal sådan? - Radion ansluten till Kellerman till antenntuner till stege till någon form av antenn!? Detta för mig blir rörigt.. Vad exakt ska denna Kellerman utföra? Och mellan vadå?

/Sven.
 
Sven, en balun gör samma sak, eller man önskar sig samma sak av alla former av baluner.
De skall se till så att strömmen på skärmen är i exakt motfas till strömmen i innerledaren.
Är de olika i fas kommer kabeln att stråla.
Dvs strömmen dvs stålningen i innerledaren tar inte ut strömmen och därmed stålningen från innerledaren.
Enkelt uttryckt, kabeln "läcker".
Koaxen funkar som en stege, det två ledararna skall vara i exakt motfas så att deras resp strålning fasas ut. Det är det vi kalla CM, (common Mode= likfasigt)

Det är lätt att tro att en koax bara är en skämad kabel, där inget slipper ut.

Det är skälet till att man använder en balun.

Att det sedan finns olika meoder att göra bluner gör inte saken enklare, först skall vi inse att en balun aldrig blir perfekt.
Kellermann balunen kanske är en metod att göra en närmast perfekt balun.

Dämpningen handlar inte om dämpning mellan sändare och antenn.
Det sköter ju matarkablen om mycket effektivt.
25 m RG-58 kan på 3,7 MHz eldar upp flera Watt från en 100 W station.
Den koax som ingår i balunen har givetvis en viss dämpning oxo, men det har ju alla baluner.

Ett antennsytem med "läckande " koax eller obalans, kommer att alstra störningar, och ledningsbunden HF, som elnätsvägen går direkt in i gannens utstyr.
det är en sak, bakvägen, dvs när vi försöker lyssna kommer många signaler in på en "läckande" koax. Vi kallar det för störningar från TV, dator, ja alla uttrustning som använder elnätet.

Det perfekta vore en dipol mellan träden och en matarledning som gör en enda sak, matar HF dit , men så är det ju inte, matarledningen är det problem jag beskrivit.

En perfekt balun som gör matarledningen perfekt, skulle gör att all effekt strålar från antennen och inte elnätet.
Likaså skull den perfekta balunen göra antennen sån att HF rån rymden och våra vänner i SM2, SM3 ja hela världen bara hörs antennvägen.

Ett försök att förklara varför vi tränger en balun, och varför vi söker den perfekta balunen.

SM4FPD
 
Back
Top