Kemi

SM4FPD

Well-Known Member
Nu skall vi se om det finns någon kemist här på forumet.

Det gäller geggan som läcker ur gamla batterier.
Alla har vi väl plockat fram någon apparat, radio, ficklampa, rakapparat, transistorradio, Walkie Talkie, där batterierna har legat kvar och åren har gått. 6 st R6:or i IC-2E som legat i 12 år.
En grön gegga som täcker batterikontakter, frätskador, okontakt, svårt att få bort och göra rent.
Den gröna geggan kan vara glashård, och måste skrapas bort, kontaktytorna är oxiderade, och ytlager som förtenning, förnickling etc är förstörda. Ibland förstör det plasten i batterihållaren oxo.

Frågan är tips på rengöring av sådant?

Något som löser upp den här gröna skiten?
Hur rengör man en av läckande batterier skadad grej?

Ibland är det svårt att få ur de läckande batterierna till och med, de sväller och fräter sig fast.

Något som löser upp sådant utan att ytterliagre skada plast och metall?

Eller är det bara skrapa som gäller?

Förmodligen är det lite olika kemisk sammansättning på äldre brunstensbatterier och de alkaliska som idag dominerar, ett gemensamt har de, och det är att de läcker om man glömmer dem i appraten.

Det är klart att man kan slänga och köpa nytt. Men driften att renovera saker är ibland stor. Sjukdom? Nostalgi? Retrofil? ja kalla det så då.


de
Roy
 
Hej Roy!

Under alla år som jag jobbat med människors hemelektronik så har jag ännu inte kommit på något kemiskt medel för att ta bort den hårda beläggningen som bortglömda batterier orsakar. Batterihållarna är ju av plast så där är man ju begränsad.

Kretskort med flytande batterisyra har jag botat med is-ättika.
Efteråt såg inte kretskortet så roligt ut, men radion funkade.
Alternativet var ju att kassera den.

Som sagt är det skrapning med efterföljande insmörjning av kontaktolja som gäller.
Mina egna batterihållare håller jag naturligtvis uppsikt på innan det är för sent.
Min IC-2E har förresten BP-3 med nya friska NiMh industriceller på 650 mAh så jag är rätt bra körande...

73-Ingvar
 
Last edited:
Tack för det Arne.
En svag syra, ja kan vara värt att prova. Tror det finns en sådan där plastcitron i kylen.....
Dessvärre tror jag att det kan behövas kraftigare don, men låt oss testa.
nej inte skall IC-2E slängas, jag hade den bara som ett exempel, och det vore ju bara batterilådan i så fall, BP-4 eller CM-4 lådan.

IC-2E vore värd en egen tråd på forumet.
Jag har jobbat mycket med den, och den hade ett antal släktingar för yrkesbruk.
IC-2E, IC-2B1-3, IC-H2, IC-H6, IC-H12, IC-M12, samt samma serie på UHF med början på IC-4E.
Att renovera sin gamla IC-2E är ett kul projekt, och kanske jag har en del att ge från min lilla hjärncell.
Däremot fixar den inte DV, DD och DR, samt är för bred om vi skall vara noga i dagens 12,5 kHz samhälle. dock är den brant med kristallfitler i första MF, och därmed selektivare än många andra fabrikat som sägs ha 12,5 kHz kanaler.
IC-2E slog amatörvärlden med häpnad en gång i tiden. den kom till världen 1980.
Längre räckvidd, bättre ljud, känsligare mottagare, längre batterilivslängd, selektivare än yrrkesradio, renare PLL, mekaniskt otroligt hållbar, eleketriskt extremt hållbar, än något annat.
Men nu var det ju inte IC-2E den här tråden handlade om. Så jag får lägga band på fingrarna.

Och se om det finns fler kemiska förslag.
 
tar man inte vanligt natriumbikarbonat + vatten och gör en smet som får ligga en stund på oxiden ?
 
En snarlik fråga när det gäller oxid och kemi...

Oxiderade kontakter på vridomkopplare är ju ett vanligt fenomen i gammal radioutrustning och ofta sitter omkopplardäcken så placerade att de är om inte oåtkomliga så i alla fall svåra att nå. Att löda loss massor av komponenter och trådar går men det vill vi gärna undvika av olika skäl.

Jag har hittills använt div typer av kontaktspray som får verka en liten stund innan kontakterna (de som är åtkomliga) försiktigt rengörs med tops - bomullspinnar - eller vad de nu kallas. Behandlingen får upprepas flera gånger och det brukar bli bättre.

Dock är det inte alltid denna behandling räcker utan okontakten återkommer förr eller senare. Kontaktblecken kan ju vara totalt svarta och oxidskiktet verkar vara stenhårt. Dessutom kan kontaktbleckens fjäderverkan ha mattats av. Hur kan man på ett säkert sätt bocka/spänna till kontakterna. I vissa fall är nitningen på väg att släppa. Här har jag använt tvåkomponentlim som applicerats försiktigt med spetsigt föremål.

/Bengt
 
Ja Bengt, det är ett elände att löda bort stora omkopplare, med flera däck som ibland går igenom en hel apparat.
Jag bytte modeomkopplare i IC-701 några ggr, det tog nästan en dag.

Vi talar väl om någon form av silveroxid, även silverföremål i hemmet blir ju svarta liksom försilvrade konataktdon.
Vanligt silverputs tar bort den svarta oxiden.
Rent silver skulle ju inte bli svart, mend et finns spår av koppar, och koppar i kontaktfjädern. samt svavel i luften som ger oss det där svarta silvret. rent olegerat silver står sig bättre.

Nog tvättar väl kontaktpray bort sådant, till en del. Men aldrig blir det helt bra. Och det krävs lite skubbande.
Frågan är om man skall lägga på vaselin som försluter det hela. Jag har provat och det ser positivt ut, och vaselin finns ju som syrefri spray.

Om man visste vad som är verksam beståndsdel i exvis kontaktspray kunde man ju laga till en starkare soppa och pensla på själv.
Men det måste då förstås tvättas bort oxo.

Ofta finns gamla huskurer, som exvis Bikarbonat som NCL nämnde, och med lite sådan kunskap kan man nog göra egna kemikalier. Kanske starkare och mer verksamma än köpesprayer.

Eller så får vi destilera innehållet i en kontaktsprayflaska för att få en dundersoppa.

Att klämma ihop eller justera kontakttrycket som du nämner Bengt, är svårt, det brukar bara bli sämre ju mer man böjer.


Men det finns omkopplare och pottar som inte oxiderar, jag har en NAGRA bandspelare, en sådan som man hade inom radion förr.
Inte ens drivremmar av gummi slappnar, som de gör i dagens spelare av olika slag.
Den är tillverkad 1967 och 100 procent glappfri. Trots öppna omkopplare.
Men dess batterifack var en maadröm, den gick dock att sanera mekansikt medelst skrapning.

ICOM:s handapprater med batterilådor har idag kontaktfjädrar av rostfritt stål. Det klarar saken bättre, men inte alla fall av batteriläckage, och plasten tar viss skada.

Tänk vad många 27 MHz jaktradio som ödelagts av batteriläckage, då den legat sedan förra årets jakt med gamla batterier.
 
Hej!
Elektrolyten i torrbatterier (zink - kol) är en blandning av zinkklorid och ammoniumklorid (salmiak) och vatten samt något gelatineringsämne. Det gröna i beläggningarna är troligen upplöst koppar från kontakter / kretskort. Prova med vanligt destillerat vatten,
/Rolf
 
Nu har den lille kemisten laborerat lite.
Destillerat vatten blev kranvatten, jag tror inte att dest vatten är starkare... men det blev inget resultat trots att min gröna plåtbit låg flera dygn.

Någon nämnde citronsyra, hittar inte vem, men jag tog en plastcitron ur kylen och klämde i en skvätt. (c:a en matsked till en deciliter vatten)
Nästa morgon var allt det gröna helt borta.
Helt fantastiskt!!!!!!
En sak är att det måste få jobba i sin egen takt, och man måste ha tålamod i 10 timmar.
Kontaktblecken var nu ren koppar, så deras förnickling, eller förtenning var borta, men det var ju battieriläckaget som gjort det.
Det gröna klägget på batteihållarens plast löstes även det upp, helt utan att man behövde skrapa.

Prylen jag lagar är en lupp med inbyggd belysning och där batterierna glömts kvar.
Men kan givetvis vara dyra grejer som blir förstörda.

Nu har i alla fall jag lärt mig något nyttigt.
Tack till den som nämnde citronsyra!

de
Roy SM4FPD
 
Citronsyra i koncentrerad form finns att köpa i de flesta färghandlar-butiker. Det säljs i små påsar och ser ungefär ut som grovsalt. Bara att lösa upp i vatten till önskad styrka.

För några år sedan skulle vi på mitt dåvarande jobb ta bort tryck på flaskor som brändes fast (snyggt). Vi prövade saltsyra, kungsvatten, lut, alla möjliga kemikalier och t.o.m. upphettning i ugn så att hela flaskan var röd - men nej, trycket satt fortfarande kvar. Då fick vi ett tips om att använda just citronsyra. Och på ca 1 timme i ett bad var det bara att torka av resterna. Helt fantastiskt.

Citronsyra används bl.a. i (läske-) drycker för att få ned pH-värdet och på så sätt öka hållbarheten. Läs på etiketten!

Hösthälsningar
Lennart
 
Fler kemiexperiment från Umeå Universitet;

Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan

Umeå Universitet - Resurscentrum för Kemi i Skolan

På 80-talet då jag svarvade kaviteter och vågledardetaljer för 10 GHz stationen fick detaljerna av mässing bada i citronsyra enligt ett recept av Professorn i Kemi Egon SM7PP (SK). Jag kommer ihåg att det var ruskigt effektivt och detaljerna blev blänkade rena efter 10...15 timmar. Har tyvärr glömt blandningen men det var en ingrediens mer än citronsyra och vatten. Kanske någon här vet mer?

/Bengt
 
Jag tvättar mina tomhylsor i citronsyra innan omladdning, så blir mässingen blank och fin. Använder en "kryddpåse" till 10 liter vatten, brukar räcka med en tvättning på 15 - 20 minuter.
 
Kul! vad vi får lära oss nu.
Mässsing blir blank och fin.
Läste att man lägger C syra i tvättmaskinen och kör med 90 grader, och den blir snygg och luktfri invändigt.
Man skulle kunna tolka detta som att värme påskyndar effekten av C-syra badet.
C-Syra har kemiska formeln C6H8O7 En kolväte oxid.
Rostbortagare, tydligen löser C-syra rost från exvis rostiga muttrar och delar, de läggs i soppan och nästa deg är de blanka o fina.
20 gr per 10 liter är ett återkommande recept.
C-syra har E-numret E330.
E nummer är sådana nummer vi ser på maten, och betyder en mass saker som man kanske inte direkt vill visa i klartext.

Den C-syra jag använde kom ur en plastcitron som man sprutar lite av på maten.
Men en sådan påse som det talas om, vore ju bra till kemiavdelningen.

Sen kan man ju experimentera med olika lösningar, men ofta är det lämpligt med svga lösningar som man kan lämna att verka under natten.
 
Var inte det en massa reklam för många år sedan på någon TV-shop eller motsvarande på något liknande? Att man lade en plåtbit i en balja och hällde på något pulver och kunde doppa silvret eller vad f*n som helst och få det skinande blankt på några minuter...

Har för mig att det såldes dyrt och någon hade genomskådat detta och konstaterat att det går precis lika bra med citronsyra från färgaffären, men bra mycket billigare... :eek:
 
Last edited:
På BILTEMA kan man köpa rostätare etc, vilken då är forsforsyra.
Den löser upp rost som efter behandling bara kan borstas bort, ett bad emd ristiga kruvar och muttrar blir snygga dagen efter.
Vätksna fungerar verkligen och ka spädas.
ett större plåptföremål, kan bada i en hink med utspädd såan vätska och föremålet blir befriat från rost och i princip betat, avfettat och lämpligt att måla direkt.
det finns dock rotätare av olika typer, vissa bildar någon form av grundfärg efter sig.
Den svarata flaskan med renare fosforsyra är då bäst.
Kanske fosforsyra har liknande egenskaper som C-syran.

Jo Coca Cola är smaksatt med fosforsyra, så vitt jag förstår är det med extremt låg koncentration.
 
Ja man har ju hört historier om folk som använder någon tunn olja ihop med en burk coca-cola som rostskyddsmedel i bilarna i tråga utrymmen och hålrum, om det är sanning eller myt är frågan.. Hoppas det inte börjar bli off-topic här.
 
Det är nog det faktum att Colan innehålelr en extremt låg del av fosforsyra som dessa myter uppstått.
Att så lite syra skulle ha verkan är osannolikt, det är nog mer sockrets verkan som är negativ
behandlar men med forsforsyra eller C-syra så måste det ju tvättas bort, annasrs forstätter det ju fräta.
Så finns ju myten att Conal fräter på tänderna, knappast, det är sockret.


Nej ine off topic, subjetet var ju Kemi, och det finns mycket att lära i det ämnet, och många bra kunskaper lockas ju fram här.
de
Roy
 
Har själv provat coca-cola som rostlösare på en skiftnyckel som legat utomhus i några år. Lät den ligga i badet över natten, och på morgonen gick det lätt att avlägsna all rost och få skiftnyckeln funktionsduglig igen. Så det fungerar, men jag avstår från att spekulera i de kemiska orsakerna! :-)
 
Tips

Om du har lite HN03 dvs salpetersyra å penslar lite med tex en tops så kommer den gröna fina "smörjan" lösa sig.
 
Back
Top