Kenwood TH-F7E tvärdör

SM5DXU

Well-Known Member
Det sker bara vid sändning. Man måste ta ur batteriet och sätta tillbaks det för att få igång apparaten igen, alternativt sätta i laddarproppen och dra ut den.

Är det någon som råkat ut för samma sak och vet hur man fixar det?

Jo, batteriet är fulladdat och jag har gjort en total reset.

/ Göstha

Last edited:
Jag har också hittat dit, men kunde inte se något direkt samband med hur felet på min apparat uppträder. Närmast liknar det något trassel med Li-ion-batteriets skyddskrets (sidan 48 i handboken), men det jag vill ogärna köpa ett nytt batteri "på vinst och förlust", om det skulle visa sig vara ett annat fel.

/ Göstha

Nu har jag undersökt saken litet grundligare. Det är bara vid högeffekt (5 W) som apparaten tvärt slår ifrån - första gången efter någon halvminut eller så, sedan efter bara några sekunder. Batteriet måste tas ur, eller laddningsproppen sättas i och tas ur, för att återställa den. Sedan kommer den alltid igång direkt, utan att jag behöver trycka på on-knappen.

Instinktivt känns det som batteritrubbel, säkringar "självläker" inte, men jag har haft fel förr.

Transceivern är inte modifierad för utökat sändningsområde.

Finns det månne någon i närområdet jag tillfälligt skulle kunna byta batteri med för att se om felet är knutet till batteriet?

/ Göstha

Last edited:
Nu har jag undersökt saken litet grundligare. Det är bara vid högeffekt (5 W) som apparaten tvärt slår ifrån - första gången efter någon halvminut eller så, sedan efter bara några sekunder.

Kan det vara termiskt betingat isåfall? Det tar en halv minut att värma upp flänsen till farliga grader, när den sedan är "förvärmd" går det fortare att komma upp till gränsen...

/Micke

Jag har haft ett liknande problem med en radio och då var det slutsteget eller något runt det som var kass. Jag kom aldrig fram till vad det var.

Har du testat om du har samma problem på både 2meter och 70cm?

Har du testat om du har samma problem på både 2 m och 70 cm?
Ja, det har jag och det är det! Jag tar ett "snack" med Svebry i morgon. Dom kan kolla om det beror på batteriet och säljer givetvis ett nytt om så är fallet.

/ Göstha

Lyckligtvis var det batteriet. När radion drivs med 13,6 V "tvärdör" den nämligen inte.

Jag har köpt apparaten begagnad och problemet uppträdde de första dagarna. Men nu har batteriet faktiskt (mot förmodan?) kvicknat till efter ytterligare ett halvdussin fullständiga ur- och uppladdningar, så att "döden" inte längre inträder i förtid utan först när batteriet är tomt. Glad är jag och blir den förre ägaren när jag berättar det för honom.

/ Göstha

Back