Kenwood TS-2000 felkoppling...

ejla

Well-Known Member
Hejsan,
skamligt att erkänna en amatörmässig tabbe...
Polvände kablarna i spänningsmatningen och radion blev död!
Säkringar i kabeln är hela, men något hände där inuti. Ingen rökutveckling utan allt vart över på ett ögonblick.
Svårt att hitta något i servicemanualen, hittade inte något på internet heller.
Har inte öppnad radion än så länge utan tänkte kolla här om nån har koll på eventuella inbyggda skyddskretsar o.d.
73 Erkki SM5NBE
 
Tråkigt, men du börjar i rätt ände om vad som verkligen hände. Kan det vara så att något i ditt nätaggregat löst ut istället för de säkringar på kabeln!? Jag har inte heller kollat ifall det finns något intern skydd i radion.. Vi hoppas på det bästa.

/Sven.
 
Last edited:
Vad jag kommer ihåg så sitter det en säkring inuti apparaten med.
Hoppas verkligen det! Nätagg funkar utan problem, visserligen stängde den av vid påslaget då detta hände. Nu tar inte radion ngt ström alls och reagerar inte om man försöker slå på den... Hittar inte spänningsingången i servicemanualen, schemat har himla massa svårläsata sidon på 22" dataskärm.
 
View attachment 9635
Skulle tro att D201 eller ledningsbana fram till den zenern inte längre "lever"
Jag drar mig till minnes en gammal Storno kristallhäck som någon nog polvänt matningen på. Där hade en biffig diod (motsvarande D201) gått till kortslutning och skyddat resten av radion. Tyvärr hade man nog antingen matat direkt från bilbatteri alternativt kraftig nätaggregat utan att ha någon säkring mellan. En del annat i radion hade då agerat säkring... :cool: Gick att få liv i. Drar mig också till minnes en stackars Blaupunkt bilradio som råkat ut för polvändningsmalör. Där hade då massor med ström gått genom radion och tagit vägen till antennfotens chassijord. En bit kopparbana som förångats fick ersättas med friskt ledningsmaterial i form av en bygling på kretskortet. Sedan spelade radion åter. Hmm, minnet sviktar, det kan kanske ha varit fallet med den sönderkorroderade chassianslutningen där startmotorns ström tog vägen via bilradion istället och någon annan minusledning. Skit samma, det var inte hälsosamt för bilradion. Vagabonderande ström deluxe. Förmodligen en god anledning varför det sitter säkring på såväl plus- som minuskabeln på vissa radioapparater.
Sensmoralen är väl att ha god ordning på förbindelsen mellan batteriets minus / bilmotorn och fordonets chassi. Chokevajrar och andra oavsiktliga strömvägar brukar inte gilla flera hundra ampere. Osäker batteriförbindelse kan också göra att bilens generator skapar något som kallas "load dump" vilket kan ta död på mycket elektronik. Fordonselektronik är i bästa fall konstruerad att klara det. Handlar om en mycket energirik puls bortåt 100 V.
 
Dioden D201 kan mätas direkt i strömkontakten på riggens baksida.
Detta är framspänningsfallet på min. Som är hel. Om man polvänder och istället ohm-mäter stabiliserar sig mätvärde efter nån halvminut kring cirka 5 kOhm.
IMG_20230410_200834_309.jpg
 
Hej Classe
Tänkte faktiskt på just det tidigare idag. Har en vän med kalibrator. Får nog hälsa på. Men jag har två dmm och de visar lika i af på typ 12V och även låga ohm så d r nog ok.
 
Den dioden borde ha kortslutit ingången och tagit med sig säkringen alternativt slagit ifrån nätdelen om det är en switchad nätdel av lite bättre kvalité vilka brukar ha en skyddskrets som stänger vid kortis. Du får öppna stationen och börja mäta vad som hänt, det är en del komponenter efter dioden som blivit polvända om inte dioden tar smällen, går sönder med avbrott som följd men det är inte troligt då den är riktigt tålig. Kolla inne i radion och mät så du inte har något avbränt på väg in. Kanske en titt på övriga halvledare efter skyddsdioden, du har Q207 som switchar på spänning till bland annat stabbarna, kolla om den drar reläet som startar radion. Q206 är ett tillsammans med D203 är ett överspänningsskydd som stänger stationen, kolla om något hänt där. Lite mätning i den stilen kanske leder dig till varför den inte startar. Jag vill inte på nåt sätt ifrågasätta din kunskap men då jag inte känner dig och jag har sett en del lättsökta fel där kunskapen hos ägaren varit bristfällig, Nätdelen är ok och säkringarna är hela så du har spänning till radion?
 
Dioden D201 kan mätas direkt i strömkontakten på riggens baksida.
Detta är framspänningsfallet på min. Som är hel. Om man polvänder och istället ohm-mäter stabiliserar sig mätvärde efter nån halvminut kring cirka 5 kOhm.
View attachment 9669
Dioden D201 kan mätas direkt i strömkontakten på riggens baksida.
Detta är framspänningsfallet på min. Som är hel. Om man polvänder och istället ohm-mäter stabiliserar sig mätvärde efter nån halvminut kring cirka 5 kOhm.
View attachment 9669
Tack för detta... mitt projekt har legat på hyllan, men idag började jag kolla om felet hade försvunnit i viloläge...
Min mätning visade 0.459V vilket tyder på att dioden är hel.
Nu använder jag ett nätaggregat med strömbegränsning som är ställd på max 3 A, normalt räcker detta till mottagaren.
När man kopplar på strömmen, startar kylfläkten, men samtidigt är det ngt relä som knäpper till.... och då knäar nätaggregatet som återställer sig helt själv efter en sekund. Denna tickade fortsätter ända till domedagens kvällsning?, antar jag.
Apparaten reagerar inte på ngt annat sätt, dvs. inga tecken på matningsspänning...
Övrigt, så hitintills har jag inte skruvat bort locket . Önskar mer tips!
73 Erkki SM5NBE
 
Ok, då är det inte helt kortis eller avbrott i alla fall.
Du får nog lyfta på locket om du skall komma vidare.
Det sitter 4st stabbar på PA-kortet du kan börja med att kolla.
Mät runt Q206 och Q207 samt D203, spänningsvakten och trissan som drar "startreläet"
13,8 volt går till många andra delar och ytterligare kort i radion så felet kan förstås sitta någon annanstans men börja på PA-kortet som är "skäligen misstänkt" tills vidare.
 
Ok, då är det inte helt kortis eller avbrott i alla fall.
Du får nog lyfta på locket om du skall komma vidare.
Det sitter 4st stabbar på PA-kortet du kan börja med att kolla.
Mät runt Q206 och Q207 samt D203, spänningsvakten och trissan som drar "startreläet"
13,8 volt går till många andra delar och ytterligare kort i radion så felet kan förstås sitta någon annanstans men börja på PA-kortet som är "skäligen misstänkt" tills vidare.
OK, kortis ligger iaf bakom startreleät... ska börja med att mäta.
 
Back
Top