Kenwood TS-2000 sprakande mottagare.

Per/SM7YES

Well-Known Member
Hej. Ett lustigt fel råkade en kompis ut för. Hans TS-2000 sprakade väldigt i högtalaren och jag fick ta mig an den.

Efter felsökning visade det sig att det är problem med MF-filter på 455 kHz. Inte bara ett utan hela 3 st som läcker likström på ett oregelbundet sätt så att det sprakar och knastrar öronbedövande i högtalaren. Genom att lägga in kondensatorer på både in och utgångar på filterna CF1, CF2 och CF4 var problemet löst. 10nF klämde jag in i serie med varje filteranslutning men det var inte helt enkelt eftersom det är ytmonterade komponenter man måste lyfta på.

Normalt skall det inte behövas DC-spärrar på dessa filter men det är en intressant fråga hur många DC-volt filtertillverkaren specar. Filtertillverkarna visar i sina applikationsexempel att man kan sätta filter DC-kopplat på MF-kretsar och transistor-steg och så görs i alla mottagare mer eller mindre. Dock inte alltid har jag kunnat se vid en genomgång av olika kopplingsscheman.

Man kan ju diskutera om man inte borde byta filterna istället när de väl börjat "spraka" men mottagaren har full känslighet och ingen hörbar påverkan av frekvensgång eller distortion i ljudet efter modifieringen.

Är det fler som erfarit detta problem eller kommer göra det så kan det vara bra känna till. Vi får hoppas det inte är en annalkandes epidemi bara för apparater med TOKO-filter oavsett fabrikat på radio.

Min egen (äldre) TS-2000 som klarat sig från detta problem har Murata-filter enbart och inga TOKO om det nu kan spela roll? CF3 i kompisens radio är av fabrikatet Murata och behövdes inte åtgärdas utan är fortfarande DC-kopplat...

Vad ska man tro?
 

Attachments

  • ts2000overv.jpg
    ts2000overv.jpg
    45,4 KB · Views: 325
  • ts2000zoom.jpg
    ts2000zoom.jpg
    72,6 KB · Views: 373
Last edited:
Är det någon större skillnad mellan "årgångarna" på TS 2000?
Jag funderar själv på att införskaffa en dylik tranciever.
Kanske jag skall satsa på en sprillans ny?
 
Ja exakt så som på Youtube-filmen sprakade det. Vilka årgångar som drabbas är svårt säga. Tiden lär utvisa detta.
 
Jag har inte samma problem men min TS-2000 är döv i mottagningen på kortvåg. Den låter dessutom lite skumt i ljudet. Har följt signalen en bit men problemet verkar ligga i mf:en så det kan mycket väl vara relaterat till samma komponenter. Hur som helst så är det säkert lika bra att byta dom för man kommer få problem förr eller senare ändå.

Min är en gammal modell med TOKO filter. CF3 är Murata

SN börjar på 307XXXXX
 
Hej Per,
Har samma problem med min TS2K skall kolla filtrens fabrikat byter till murata.
73 de sm0ezz
 
Jag har beställt nya filter från Svebry, får väl se om det är Toko eller Murata filter som kommer. Förhoppningsvis har kanske både Toko och Kenwood har upptänkt problemet så dom nya är av bättre kvalité. Hur som helst så lär dom vara bättre än dom som sitter i riggen.

Blir väl inte så lätta att byta men det skall väl gå på nåt sätt om man bara är försiktig.
 
Sprak i TS2K

Hej ,
kollade på TOKO 's hemsida och där rekommenderar man att man lägger en konding på utgången för att stoppa DC läckage. Tror att man har snålat vid konstruktionen och inte följt tillverkarens anvisningar.

73 DE SM0EZZ
 
Jag har beställt nya filter från Svebry, får väl se om det är Toko eller Murata filter som kommer. Förhoppningsvis har kanske både Toko och Kenwood har upptänkt problemet så dom nya är av bättre kvalité. Hur som helst så lär dom vara bättre än dom som sitter i riggen.

Blir väl inte så lätta att byta men det skall väl gå på nåt sätt om man bara är försiktig.

Vad fick du betala för filtren? Jag beställde i US för $4.16 + frakt. Trodde int de fans i Svedala.

SM0EZZ
 
Jag har bytt filter vilket inte var helt enkelt. I mitt fall var det inte det felet men det hade säkert dykt upp förr eller senare.

Någon som vet vad sista bokstaven i filerbeteckningen står för? Jag noterade att den var olika på dom gamla och nya Toko filterna. Kan det vara tillverkningsdatum eller versionsnummer?
 
Sprak i TS2K

Jag har bytt filter vilket inte var helt enkelt. I mitt fall var det inte det felet men det hade säkert dykt upp förr eller senare.

Någon som vet vad sista bokstaven i filerbeteckningen står för? Jag noterade att den var olika på dom gamla och nya Toko filterna. Kan det vara tillverkningsdatum eller versionsnummer?

Hej.
Jag tror om man läser tds från Toko så betyder bokstaven E = 7.5 Khz /6Db bandbred.
G= 4.5 Khz/6 db bandbred.

hoppas det hjälper
SM0EZZ
 
Jag tror om man läser tds från Toko så betyder bokstaven E = 7.5 Khz /6Db bandbred.
G= 4.5 Khz/6 db bandbred.
SM0EZZ

Det är ytterligare en bokstav efter som jag misstänker står för tillverkningsår/vecka eller kanske version...
 
Upptäkte att filmen på youtube var borta men jag hittade en cachad sida med kommentarerna

bearcatfan78 (1 week ago)
Problem Noise, static crashes in rx, all bands
PARTS USED -
1 (one) L72-0984-05 Filter TS2000
2 (two) DAP202U Dual Diode
2 (two) MA2S111 Diode TH79

Located and replaced FL1 on Tx/rx unit which had shorted on the input and was pulling down the switching diodes for the filters causing noise. Also the rx was down about 20db in addition to the noise. Upgraded the firmware and checked the
rx and tx on all bands. Set frequency.

lido3 (3 weeks ago)
I have the same problems! Static noise with no antenna plugged in. The biggest problems are on 2m and 70cm.

IK6IOQ (3 weeks ago)
Whot is the serial number of you TS2000 ? 900xxx ?
Ciao
IK6IOQ

kd6yrn (1 month ago)
I have repaired two ts-2000's with this problem. In both I replaced CF1,CF2,and
CF4 on TX-RX 1 UNIT (X57-605X-XX). CF1 and CF4 are part# L72-0984-05 CF2 is
part # L72-0985-05 there are surface mount components close to these parts so be
very careful.
 
Last edited:
Ett par intressanta artiklar i ämnet här i denna blogg:
SV8YM
Den 27 januari och den 25 oktober handlar om samma problem fast hos Kenwood TM-D710 vilken jag själv har råkat ut för som nu också måste modifieras. Intressant att läsa att man kan laga filterna när problemet har gått för långt genom att ta ut resonatorelementet och skrapa bort kortslutningen.

Oroande är att det nog är många av oss som har apparater med tidsinställda problem som borde åtgärdas genom att sätta DC-block-kondensatorer innan det börjar bli problem...
 
Last edited:
Back
Top