Kenwood TS-480SAT

Roger

Well-Known Member
Har en Kenwood ts 480sat. Tycker den är skaplig, finns det någon mer som har en likadan och vad tycker ni om riggen?
Roger sm5wpt
 
Roger said:
Har en Kenwood ts 480sat. Tycker den är skaplig, finns det någon mer som har en likadan och vad tycker ni om riggen?
Roger sm5wpt
VAd menar du med skaplig? enligt gjorda tester så är Rx prestandan bättre på TS480 än vad den är på TS2000, och då skall tilläggas att TS 2000 är MYCKET bra.
JAg har en TS 2000 X och den är helt sanslöst bra,mycket fina filter.
JAg har även en Yaesu FT920 som jag har haft sedan den kom ut det är oxå en mycket bra station, med DSP,Noiseredution mm, den har ungefär samma prestanda som Ft1000, men saknar dubbla mottagare.
 
Jag tycker faktist att den bara kommer upp till skaplig. Tunern klarar inte av några stora avikelser, dsp filtret är inte i samma klass som tex. på ic 746, tom. min lilla 703 har bättre dsp och tuner. Det finns en "massa" inställningar på tx och rx sidan, men efter test mot många stationer så föredrar samtliga att jag kör "flat". Kort sagt en massa lull lull till ingen nytta. Vill jag koppla in rf gain, och det vill jag ofta pga störningar, så måste jag gå in i en meny först, tungjobbat. Den är väl inte dålig, men någon höjdare är den inte.
Roger
 
Ja det är faktiskt så att det är bättre RX på min ICOM 703 än vad jag har på MARK V. Men Kenwood har jag aldrig provat, vore kul att testa. YAESU FT-920 har jag haft tidigare och den var bra, har även en YAESU FT-840 som är en toppen-station. Jag märker även en skillnad på den ICOM 706 MKIIG som jag har, det är bättre RX på min ICOM 703. Så det är skillnader på olika stationer och det är roligt att köpa och testa olika stationer.

Janne WXA
 
Back
Top