Kenwood TS-530

SM0APK

Well-Known Member
Har fått korn på en, enligt uppgift, välfungerande Kenwood TS-530. Någon på detta forum som har en idé om vad en sådan pyts bör kosta i dag?
SM0APK
Stig
 
Det är en alldeles utmärkt fråga, Stig.
En TS-520 bör inte ligga på mera än högst 1000-1500kr och då torde efterföljaren hamna runt 1000-lappen högre. Men egentligen är det ju faktiskt så att värdet på en sak alltid ligger i betraktarens ögon, eller köparen. Den snåle handlar inte även om han lyckats pruta dit han vill medan den girige handlar till vilket pris som helst. Prova med 3500kr. Vi utgår väl ifrån att en presumtiv köpare inte läser det här...?

Rättelse...det är ju du som är den presumptive köparen ser jag nu (rättelse gjord)- hi.
 
Last edited:
Jag tycker det är svårt att värdera något som man inte har dess historia att gå på. Hur många ägare, hur ser den ut till sitt yttre etc? Hur känner du själv för modellen och älskar du att serva gammla riggar? En väl fungerande, 30 år på nacken, gammal rigg!? - För mig är den värd noll kronor och skulle inte ens ta i den ifall jag fick den.

/Sven.
 
När något bjuds ut på auktion, t.ex Tradera, och där det får bjudas under en viss tid, brukar leda till ett slutpris som då får anses vara det rätta värdet på objektet. Det kanske inte är på fråga i ditt fall men något borde ni kunna enas om i slutänden. Du kanske kan lånhyra den för en tid och prova stationen!?

/Sven.
 
Huruvida en TS-530 är bra eller inte beror ju som vanligt på vad man vill göra. Radion är byggd som en pansarvagn, den går inte sönder i första taget (vid rätt behandling!) och är relativt lättservad om den gör det, och det finns mycket information på nätet om den. Lättanvänd är den nog också med en knapp per funktion och en funktion per knapp, men det är ingen contest-radio med dagens mått mätt om den någonsin ansetts vara det. Med det sagt har jag haft väldigt roligt med min TS-820 de 10 år jag har ägt den. :)
 
Tack -FUD, -CZR, -HXO och -UTT för era uttalanden! "Lånhyra" riggen, som-HXO föreslagit, är precis vad jag nu ska göra. Visar den sig vara en pansarvagn som -UTT skriver, så desto bättre eftersom jag är gravt ringrostig efter decenniers QRT!
SM0APK Stig
 
Kul! Hoppas radion är så bra som säljaren säger! Tänk dock på att slutsteget måste stämmas av före key down, annars kan drivrör eller slutrör gå sönder. Med lite vana tar det max 10 sek. Och som sagt, rätt hanterad håller den utan problem i 30 år till.
 
Tack för omtanke och goda råd, -UTT och -YDO! Stämma av slutsteg fixar jag nog, efter att ha byggt ett par rörbestyckade sändare (av numera ganska antikt snitt, förstås...) och en bamsig 50 ohms konstlast som står pall för 300 W i en timme finns åxå liksom en manual nyligen nedladdad från nätet. Nu fattas det bara att lägga vantarna på själva riggen!

SM0APK
 
Jag hade en TS530 en gång i tiden. Begagnad och den fungerade utmärkt! Mycket bra mottagare. Den är ju nästan identisk med "storbrorsan" TS830 frånsett en passbandkontroll...tror jag!
Jag skickade den till USA och fick en fin gammal fin Collins 75-A3 mottagare i stället.
Jag har alltid varit sugen på en TS530/TS830 igen...men det gäller att hia sig som smålänningarna säger. Eller tjå sig som västerbottningarna säger! Det betyder ungefär avvakta..hålla igen!
Fast det sista var ju ett sidospår...förlåt mig!
Tore
 
Back
Top