Kenwood TS-590, åsikter?

SA2CEM

Well-Known Member
Är sugen på att inhandla en ts-590.
Det som lockar är framförallt den fina mottagaren som verkar vara i klass med många gånger dyrare riggar med bra filter som standard som bidrar till den mycket goda selektiviteten, men även usb porten som medför enkel riggstyrning och man slipper använda signallink el. likn interface för digitala moden och såklart priset som dels är inom min budget och dels att man får en NY radio för samma peng som 15-20 år gamla riggar.

Nu har den funnits några år på marknaden så ev. problem borde ha visat sig.
Har suttit och läst på i några veckor och jag kan inte hitta nån som har något negativt att säga.

Själv föredrar jag stora rejäla doningar som ex. Yaesus FT-1000 serie men många tycker att kenwooden har så bra ergonomi och placering av kontrollerna/knapparna att det lilla formatet inte märks i praktiken.
Sen saknar den dubbla mottagare, jag är ingen contester men jagar gärna dx.

Kort sagt: är detta den ultimata transcievern i den här prisklassen? Finns det NÅGOT som talar emot den?
 
Jag har två riggar:

FT 1000D (alla modifieringar utförda)
TS 590 S

Om jag väljer mellan dessa två är det ett enkelt val då jag kör stationärt. FT 1000D har en bättre mottagare och låter betydligt bättre (ut) på SSB.

Däremot är TS 590 S en mycket bra rig i den prisklassen den ligger i. Du sammanfattar själv bra de tekniska fördelarna med TS 590S och även fördelarna med FT 1000D.

Jag har ordentligt jämfört TS 590S med en fullutrustad Elecraft K3 och jag valde TS 590S utan att egentligen vara helt låst till pengarna vid det tillfället.

Fördelar med K3 är betydligt lägre vikt och dubbla mottagare. Annars såg jag inte fördelar mot TS 590S. Jag har hårdtestat dem i Multi 2 Contest miljö och K3 är definitivt inte en bättre rig vare sig på CW eller SSB. Visst, det kommer säkert en del K3-fantaster och utmanar mig med sina övertygelser, men efter att ha testat K3 och TS 590S parallellt på min föra arbetsplats är jag övertygad om att TS 590S gör ett minst lika bra jobb som en fullutrustad K3 (för nästa halva pengen). Man kan kort och gott köpa två stycken TS 590S för samma pris som en fullutrustad K3. Valet blev för mig enkelt.

Jag kan verkligen rekommendera TS590S. men den är inte fullt lika bra som min FT 1000D, men nästan 20 kilo lättare. Ergonomin är naturligtvis inte lika bra heller, men TS 590S är ingen menyradio på samma sätt som ännu mindre riggar. De mest använda funktionerna finns som knappar eller kranar utan en massa extratryckande på funktionstangenter eller menyer.

73 de RM2D, Mats
 
Jag har haft en TS-590 ett par år nu. Är väldigt nöjd. Kör mest CW på 30 och 40 m, men också en del på 6m.

Köpte ett nästan nytt demoex för 12.000 kr. Ett tips är att jämföra priser.

Du kan även kolla på Sherwoods "receiver test data" Receiver Test Data där han rangordnat utifrån "narrow spaced dynamic range" som är viktigt då man lyssnar efter en svag station och då en stark station ligger inte så långt ifrån i frekvens.

När en erfaren testkörare som RM2D tycker att FT-1000 är bättre, trots att den ligger mycket lägre än TS-590 på Sherwoods lista, kan man nog dra slutsatsen att det är många olika faktorer som har betydelse. Man kanske ska välja utifrån de "finesser" man vill ha! Det är mycket tycke och smak!

Sture
 
Efter att ha använt TS590 dagligen i drygt 2 år, kan jag summera att jag är mycket nöjd. Det är min 4:e Kenwood rigg i obruten rad. Den svåraste omställningen för mig var att den är så pass liten. Det ger en särskild känsla att sitta vid en stor radio som oftast även ger ergonomiska fördelar.

Jag trivs bäst med radion på CW, som även är det mode som jag nyttjar till 95%. QSK-funktionen är inte lika bra som på de tidigare Kenwood jag haft men ändå helt ok. Skillnaden är att man inte kan höra RX inne i tecknen, mellan teckendelarna, utan funktionen är mer som mycket snabb semi-break-in. Jag håller med de som tycker att SSB audio på sändaren inte riktigt håller samma klass som tidigare Kenwoodriggar eller större stationer.

Mottagaren är utan tvekan den bästa jag haft och för mig som favoriserar lågbands-DX, ger den förträffliga möjligheter att gräva djupt i bruset och då dra fördel av de skarpa DSP filtren med hi/lo -cut, brusreducering och den manuella notchen.
De goda storsignalegenskaperna utmärker mottagaren och man lider ej av irriterande tillkortakommanden pga IMD i pileup-situation med mycket starka signaler i grannkanalen.

Sammantaget en mycket prisvärd radio utan så mycket tingeltangel, som man kan klara sig utan!

/Lasse
 
tack för det Mats.
för tillfället kör jag med en Yaesu FT-857D (min husvagnsradio) pga riggstyrningen men usch vad jag känner mig obekväm med den.
En verkligt fin mobil/portabel radio men absolut inte för stationärt bruk pga dess menysystem och rätt kass mottagare enligt mig.
helt omöjligt att filtrera bort en av två riktigt närliggande stationer.
Jag kör faktiskt hellre med min gamla IC-751A, inga menyer och i mitt tycke betydligt vassare mottagare och bättre filter jämfört med 857an.

Hade även en FT-450AT ett tag men det var inte en radio jag var nöjd med något plan förutom den inbyggda voice keyern.

Saken är den att jag har lessnat på alla äldre prylar som börjat bli till åren och eftersom jag saknar kunskap av att felsöka/reparera såna här riggar så väger ett nyköp tungt bara av den anledningen.
Har ju faktiskt inte kört en rigg med dubbla mottagare i skarpt läge om man bortser från TS-2000 och IC-910H men det är ju inte samma sak så det är inte en funktion jag känner behov av, jag kan dock tänka mig att har man vant sig vid det så är det ett annat läge.'

en till sak jag kom på är ju att FT-1000D/MP saknar ju 6m, vilket iofs är ett band jag inte haft ett enda qso på än men planer finns att köra hårt på det till sommaren så då känns det också som nåt att ta i beaktande.

du säger att din yaesu låter bättre ut än kenwooden, har du pillrat tillräckligt med dsp:n?
det är en punkt som jag faktiskt sett/läst folk klagat på men efter ha experimenterat med inställningarna så har dom blivit förbluffade över hur bra den kan låta efter mkt justeringar.
 
Last edited:
Förmodligen är TS-590 mycket radio för pengarna.

Dock ser jag helst att Sherwoods mätvärden sätts in i sina sammanhang.
Det finns inga SSB-sändare och mycket få CW-sändare som har en grannkanalundertryckning 2 kHz ifrån
som överskrider 88 dB, vilket ganska många mottagare klarar galant.
Om man skulle dimensionera systemet efter dess svagaste punkt, sändarnas grannkanalundertryckning, så duger mottagare med 65 dB eller så när "vanliga sändare" finns i grannkanalerna.
Apparater som TS-430, TS-520 och Drake TR-4 klarade denna "ribba" redan för en mansålder sedan.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Missade ditt inlägg där Lasse medans ja skrev ovanstående men tackar även dig för dina synpunkter.
som du ser på min signal så kan jag ju inte CW haha, nä men seriöst så är jag intresserad av att lära mig det men hursomhelst så kör jag till 99% SSB,
Det händer väl att man har nåt FM qso på 29mhz och nåt AM qso har väl slunkit igenom på 80m men framförallt är det lågbands-DX jag intresserat mig av trots total avsaknad av lämpliga antenner för ändamålet men det låter bra att du är nöjd med just det då.

Ett manuellt notch-filter är nånting jag inte klarar mig utan men det har väl alla kompetenta riggar förmodar jag.
och som du säger, storsignalegenskaperna är en otroligt viktig puck för mig kände jag idag när man försökte köra några exotiska (för mig iaf) DX och det ligger stationer några khz bredvid som helt omöjliggjorde ett ordentligt qso med 857an.
 
Last edited:
Där ger jag dig helt rätt K-A. Just sändaren är de flesta moderna stationers akilleshäl och matchar inte tillnärmelsevis mottagarens egenskaper.

/Lasse
 
ett tillägg till allt ovanstående, en sak jag läst många skriver om är att just storsignalegenskaperna är rent ut sagt kass på FT-1000mp:n trots fullsmetad med filter jämfört med ts-590:n o standardutförande, sant eller falskt? jag vet inte men har läst rätt många som kommit fram till just detta.
 
AOM: nu börjar det med tekniska termer och specifikationer som jag inte är helt bekväm med, menar du att trots att man ställer in ssb-modulationen smalare än "normalt" så breder den ut sig för mycket? lekmannatermer altså :)
 
Att många moderna amatörsändare vill breda ut sig och "skvätta" i grannkanalen, har mer med olinjäritet att göra än med den i DSP inställda bandbredden...
 
Det må vara sant, Karl-Arne, att sändarnas bristande renhet idag är den svaga punkten. Men visst märker man skillnad även om lyssnar på olika mottagare. TS-590 är den bästa mottagare jag har haft. Men då jämför jag bara med i rangordning Icom IC-720A, Icom IC-706 MkIIg, Heathkit HW-101 och Trio JR-599. Inte mycket att komma med kanske? ;-)
 
I stort sett alla SSB-sändare som säljs till radioamatörer har en rent utmanande dålig undertryckning av grannkanalerna, dels p.g.a. konstruktionen med 12V-transistorer i slutsteget som ger dåliga prestanda i detta avseende, och sedan görs saken än värre när ALC med korta tidskonstanter används till att höja medeleffekten.

I dessa avseenden har en ev. inställning av SSB-bandbredden en mycket liten betydelse.
Saken har diskuterats i denna tråd:

http://www.ham.se/allmant-om-amator...-svaraste-en-radioamator-kan-ge-sig-pa-4.html

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
AOM: nu börjar det med tekniska termer och specifikationer som jag inte är helt bekväm med, menar du att trots att man ställer in ssb-modulationen smalare än "normalt" så breder den ut sig för mycket? lekmannatermer altså :)

Som "certifierad radioamatör" förväntas du faktiskt känna till och förstå sådana här resonemang. I synnerhet när ditt svenska certifikat anses gälla för HAREC-nivån och därmed jämförs internationellt med t.ex. den tyska examinationen för samma nivå. Det är sådana kunskaper som ger oss de unika undantagen i R&TTE- och EMC-direktiven.

Det må vara sant, Karl-Arne, att sändarnas bristande renhet idag är den svaga punkten. Men visst märker man skillnad även om lyssnar på olika mottagare. TS-590 är den bästa mottagare jag har haft. Men då jämför jag bara med i rangordning Icom IC-720A, Icom IC-706 MkIIg, Heathkit HW-101 och Trio JR-599. Inte mycket att komma med kanske? ;-)
,

Flera av dessa apparater hade brusiga lokaloscillatorer samt huvudselektiviteten mycket sent i signalkedjan.
Deras tvåsignalselektivitet ligger i "häraden" 50 dB, genom detta problem där MF-steget före filtret lätt blev överstyrt av grannkanalsignalerna.

När man jämför en "50 dB-mottagare" med en "90-dB mottagare" blir skillnaden ganska uppenbar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Ja, IC-720 utan A var en katastrof. I frekvens närliggande stationer lät som aurora-stationer på min lyssningsfrekvens. Jag minns att jag försökte få uppgraderingen till A utan kostnad, genom att hävda att den jag först köpt inte uppfyllde den utlovade specen ndg selektivitet. Blev kopplad till den dåvarande chefen på SRSAB, Hans någonting, som förnekade problemen och menade att jag inte förstod vad det handlade om. Jag fick krypa till korset och lägga till en tusenlapp för uppgradering till A. ;-)
Sture.
 
AOM: När jag läste ditt inlägg så missförstod jag nog dig, kanske läste jag för snabbt? kanske för trött?
jag erkänner att jag inte har koll på vad sherwoods mätvärden betyder eller ens vad det var för något förränn du nämnde detta.
Har inget minne av att man fick lära sig hur sherwood mäter(mätte?) i kursmaterialet, eller? däremot att det är viktigt att hålla den utsända signaler ren och inom bestämmelserna.
kikade in i tråden du länkade till och nu är jag med i resonemanget, om inte annat har jag lärt mig lite mer och det är väl det det går ut på? vad har amatörradion att erbjuda om man ska kunna allt på en gång? då blir det inte mycket radioexperiment...
 
I det svenska kursmaterialet står det ingenting om varken sändar- eller mottagarprestanda eller om hur man tolkar specifikationerna.

Detta är en av de brister som den kommande men kraftigt försenade revideringen av examinationen och därmed kursmaterialet är tänkt att råda bot på.

Att ha en förståelse för hur sändares och mottagares prestanda sätter gränserna utgör själva fundamentet för att inse hur teknisk samexistens på amatörbanden fungerar.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
ett tillägg till allt ovanstående, en sak jag läst många skriver om är att just storsignalegenskaperna är rent ut sagt kass på FT-1000mp:n.......

Mats RM2D har en FT-1000, inte en FT-1000MP. Det är stor skillnad på dessa två. MP'n är en upphotad FT-990.
 
FUD: absolut, det har du rätt i. Missade det då jag själv funderar på en MP.
Men det du citerar är iaf en relevant iaktagelse...
 
Ingen variant av Yaesu FT-1000 verkar vara bättre än Icom IC-720A, eller ens IC-706MkIIg, enligt Sherwood-rangordningen. Vad kan det bero på?
 
Back
Top