Kenwood TS 700G, säljes.

SM0HXO - Sven

Well-Known Member
Ett bra objekt av äldre modell, SSB och FM( inga subtoner endast 1750 för RPT-funktion), samma radio som är i bild på RigPix. Ej orginalmikrofon utan likvärdig dynamisk + en skränarmikrofon. ! Det blir väl inga loppisar på ett tag så det får bli den här vägen. Skickas ej, avhämtning i område "0" alt "3". Bra för dig som samlar eller kan radio. - Begär pris 1200SEK. Finns på telefon 070 370 86 28.

/Sven.
 
Är det verkligen ingen som är intresserad av en klenod samt radiohistoria eller är det bara att dynga töcken klump till el-skroten!?

/Sven.
 
Hej.
Intresserad av lite äldre grejer. Om denna är kvar till salu, köper jag gärna. Hämtar enl information, kan betala kontant eller via bank.
 
Grattis till köparen! Kolla om moddar enl SM5BSZ är gjorda http://sm5bsz.com/txmod/rt0281.htm. Med den gjord blir det en av de renare signalerna på bandet.
Jag har en äldre modell, utan Gustaf. För SSB har jag kopplat om så LF går via begränsaren för SSB, som BSZ skrivit om för FT225, se slutet på http://sm5bsz.com/txmod/rt0681.htm. Jag har ingen färdig dokumentation på den ändringen för TS700, får göra en om det behövs. Nycklingen är lite hård också i original, som på de flesta riggar.
Är HF-steget original är inte känsligheten på topp. Jag har bytt HF-stegets transistor och gjort en ingångskrets på det med luftlindad spole som på ett vanligt HF-steg.
Hälsningar
/Jan
 
Har för mig det gäller mikrofopnförsärkarens klipper för modulationsbegränsning vid FM sändning.
Därmed får man en viss premphsis, (ljusare ljud) och kompression av modulationen även i SSB, samt minskad risk att överstyra SSB sändaren.
FM -begränsaren i mellanfrekvensen skulle helt klippa bort AM och SSB mottagning.

Samtida ICOM IC-211 hade denna funktion från början.

SM4FPD
 
Blev visst lite trådkapning...
Jo, jag menade nog att begränsaren för FM ska användas även för SSB, jag tänker lite för fort ibland...
IC-211, IC251 och IC-260 har jag sett har likadan begränsare för SSB, men ofta lite för hårt påställd så ALC kraxar på sidan i alla fall. Min 260 är moddad så ALC står nära max vad riggen kan ge och uteffekten kan regleras kontinuerligt med Squelch-potten, både för CW och SSB. ICOM-serien har väldigt fint filtrerad nycklingssignal för CW, men i alla fall på 211 och 251 är den för stark så nycklingsstegen övermoduleras med ca 400 %, som resulterar i ganska kraftiga nyckelknäppar. Två pottar har löst det på några riggar jag varit in och mekat i. På 260 fick jag inte ordning på originalnycklingen utan fick lov att bygga om nycklingen helt och hållet, en serietransistor kollektormodulerar nu de nycklade stegen.

Åter till tråden, mätvärden på min TS-700 är individ B i R&T-artikeln och nyare mätvärden (bara 15 år gamla) finns på http://sm5bsz.com/dynrange/annaboda/annaboda.htm

Ska vi fortsätta i en tråd om detta i Sändare och mottagare?
/Jan
 
Det är inte skruvat eller moddat sedan 2003 gällande den TS700G som jag sålde. Hur historiken från tidigare vet jag inget om..

/Sven.
 
Jag har en TS700 utan G på slutet. Vad är skillnaden?
Apparaten är komplett med originalmic men frekvensvredet är sprucket och limmat. Den tycks ha nån sorts modifiering innanför locket, en preamp? Se bild.
Är den också värd 1200 kr? isf är den till salu.
/sm5tog, jonny. Ramnäs.
 

Attachments

  • EB235D30-C54E-4B35-ACF0-A8317CBB6285.jpeg
    EB235D30-C54E-4B35-ACF0-A8317CBB6285.jpeg
    643,5 KB · Views: 25
  • 398EB2C7-6883-44C4-980D-211F7BB9C437.jpeg
    398EB2C7-6883-44C4-980D-211F7BB9C437.jpeg
    737,2 KB · Views: 26
Du kan gå till RigPix, där ser du lite olika design i fronten på respektive modell och även viss dokumentation. Grunddesignen är ju ganska lik mellan de olika varianterna. Din 700 ser ut att ha någon modd i sig men jag kan inte säga vad..!

/Sven.
 
Hej. Jag köpte apparaten och jag har ännu inte kollat mer än att den sänder och tar emot. Syns inga tecken på modifieringar. Troligen vet jag mer efterhand när den hamnat på rätt QTH och fått jobba mot/med en riktig antenn. framöver under hösten. Jag är lite nybörjare på VHF så jag återkommer kanske med diskussionsämnen under nån annan forumrubrik. 73 de SM0UAN
 
Det ser ut som en preamp och sitter ungefär där man kan förvänta sig. Nackdelen med en extra preamp är att dynamiken blir sämre. Den är inte särskilt imponerande ens utan preamp. Min har en BF981 i ordinarie HF-steg och en ingångskrets liknande den i HF-steget istället för original med tunn tråd, järnkärna och varicap.
I masten har jag en SSB Electronics SP-2000 och för det mesta märker jag ingen förbättring av känsligheten när jag kopplar in den. Endast när jag rktade antennerna mot himlen märktes skillnad i känslighet.
Med preampen kan jag ha flera mottagare parallellt. Jag har en BNC-kontakt i bakstycket för RX-ingången och en snutt RG-174 från antennreläet i riggen. Där kan jag koppla in t ex RTL2832-mottagare och se vad som händer på bandet. Från början sattes BNC-kontakten dit för att kunna ha preamp direkt efter antennreläet i PA utan att riskera att sända in i den, det var på 80-talet.
/Jan
 
Back
Top