Kenwood TS-820 ?

SM2BPA

Well-Known Member
Jag har blivit erbjuden Kenwood TS-820 för 2000 kr.

Jag tyckte det lät billigt och bra att börja med. Just nu har jag ingen bra ssb-transceiver. Min gamla TS-120V med sina ynkliga 10 w har någonting trasigt i audiodelen så SSB-modulationen är mycket dålig. Fungerar dock på cw, men det är också allt.

Finns det någon som vet någonting om denna gamla TS-820 ? Jag vet att den har 3 rör i slutet varav 2 st är 6146 som effektsteg.

Jag vet också att apparaten kör bara de gamla klassiska amatörbanden på kortvåg.

Kan man t.ex. byta ut de 2 6146 orna till 2 st 6146B och därmed vinna högre effekt?

Någon som vill säga nåt - ge mig ett råd ?

Jag är "av idel öra"
alla synpunkter är intressanta / Örjan
 
Last edited:
Hej!

Det är riktigt som du säger om TS-820 att det sitter tre rör i den, ett 12BY7A drivrör och två 6146B. Sätt för guds skull aldrig 6146 eller 6146A-rör i en sådan rigg, de kommer bara att gå sönder. Rören körs nämligen lite för hårt för dessa, man måste använda 6146B eller 6146W (militär-specifikation) för att rören ska hålla. Och man vinner ingen uteffekt på att sätta i 6146W istället för 6146B, möjligtvis livslängd på rören, som för övrigt är avhängigt hur väl man stämmer av tankkretsen i slutsteget mer än något annat. Jag är medveten om att det finns modifikationer för att få upp uteffekten till ca 150W-200W på dessa riggar, men det motsvarar ca 1,5dB höjning (en S-enhet är 6dB). Alltså knappt hörbart och definitivt inte värt det! Fixa ett riktigt slutsteg med 400W-600W uteffekt istället, eller en bättre antenn (mycket billigare, och du hör bättre också!).

Min TS-820 puttar ur sig drygt 120W på 80 m och minskar något upp till 10 m där det är ca 95W. Såvitt jag har förstått är detta helt normalt och beror på hur rören fungerar och mår. Om uteffekten däremot dalar ner mot 60W är slutrören färdiga att bytas (till 6146B eller W!). Jag tycker att TS-820 är en riktigt mysig radio att hålla på med, det finns garanterat inga menyer att gå bort sig. Dessutom har varje knapp en funktion och det finns en knapp för varje funktion, något jag uppskattar. En annan fördel med riggen är att den är lagningsbar för gemene man, man måste inte ha mikroskop för att se komponenterna...
Nackdelarna är att den inte har WARC-banden och den saknar vissa filtreringsmöjligheter som nyare riggar har. Och så måste man tuna om slutsteget om man QSY:ar mer än ca 30-40 kHz, men det lär man sig väldigt snart hur det går till.

Vill du veta mer om TS-820 (och de andra riggarna från Kenwood med liknande konstruktion) kan du titta in på K4EAA:s hemsida, det han inte vet om dessa riggar är troligtvis inte värt att veta. Och han delar med sig av all kunskap han har!

Förresten, 2.000:- för en sådan gammal rigg är helt OK om riggen mår bra! Jag betalade 2.500:- för min för sex år sedan, och har kompletterat med ett 500 Hz CW-filter, en original omvandlare för drift på 12V och en mikrofon sedan dess, och jag har haft mycket skoj för de pengarna.

73 de SM5UTT / Marcus
 
Back
Top