kenwood ts520s PROBLEM

sm7nbo

claus lauridsen
hej jag håller med med en hybrid radio kenwood ts520s
finns där ekvivalenter som man begriper på undertecknade dioder
VO8J GREEN
VO6E RED
VO6B YELLOV

PÅ HV BOARD OCH RETIFIER BOARD FINNS MARKERINGAR FÖR 800VOLT
MEN JAG HAR 2000VOLT
några tips om hur ock vart den spänning kommer ifrån??
 
Mäter du rätt? Vilken AC har du på transformatorns sekundär 0-800V? Är du säker på att apparaten inte är kopplad för 100V?

/Göran
 
Ja 2 kV är definitivt fel. Elle till och med fullständigt livsfarligt både för kropp och radio. Kolla igenom noga för att se om tidigare ägare har gjort modifieringar. det förekommer väldigt mycket "laga sönder", "modifiera sönder".
Slutrören 6146skall ha c:a 800 V.
Observera att detta är en 60 tals radio, dv förra århundradet, och kan kräva erfaringar från rörtiden.

SM4FPD
 
Dioderna V08J och V06E (800 resp 400 V) är det lätt att googla fram data på. V06B har jag inte lyckats hitta. Det är ju de dioder som åstadkommer 14 likspänning, och just dem har jag ersatt i min Kenwood TS820 (i många stycken likadan som TS520) med 1N4001.
SM0APK Stig
 
Hej har du kikat på K4EAA hemsida om Kenwood hybrid trancievers ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
hej tack för alle tips
jag har endast haft riggen 2 veckor
transformatorn Lo1-1056-05
spänningar varierar på sekundär sidan ex 400v finns endast 290volt osv
på katoden av röret var 2stk modstand med för mycket watt
dom skal funka som säkringar
så jag misstänker transformatorn har erhållet en smäll

fel jag har hittat mer är felkoppling av 2 stk store elektrolyter
och en del kablar, mods, som jag inte har en aning om

ang rör bestyckning finns endast 3stk drivrör samt 2stk slutrör
rx/ mottagaren funkar fint efter spray av bandomkopplaren
samt koll och spray av reläerne
obs anoden på 920volt kanske lite i överkant eller?
fortfarende ingen tx
det verkar bli en lang vinter
tack för diod tipset sm0apk
 
Det här är en riktigt trevlig äldre tranceiver. När du får den i skick så småningom, så har du en radio vars sändare är mycket ren och fin vad gäller sidbandbrus och kvalite på nycklingen.

Kanske onödigt att nämna, men ändå: Då du sprayar reläer och omkopplare så var noga med att använda spayer som inte lämnar någon oljefilm kvar på eller kring kontakterna. Detta gäller i första hand där det finns högre spänningar eller hf-effekter. Annars risk för krypströmmar och överslag.

Anodspänning: 6146 max 800 och 6146B max 850 volt.

Lycka till!
 
Återigen, ser du något som verkar ändrat, då finns risk att någon tidigare har gjort modifieringar.
Att försöka laga eller förstå funktionen hos något som är ändrat gentemot original är inte lätt.
Så steg ett MÅSTE vara att återställa allt till något som liknar originalskicket.
För stora motstånd är inte hel världen, men värdet på dem måste vara rätt, och uppmätt.
I allra värsta fall har någon satt in trådlindade motstånd där det krävs induktionsfria kolskiktsmotstånd..
Du måste vara mycket misstänksam mot tidigare ägare, och göra dig fullständigt säker på att allt är enligt schemat, innan du kan börja eventuell felsökning.
På tiden 1970 till kanske 1990 modifierades det kraftigt i de flesta radiogrejer. Många var kanske inte helt rätt personer att göra jobbet och det kunde bli fel.
Fel som sedan blev till "konstruktionsfel" eller något som gått sönder, "skitradio". (läs man skyllde ifrån sig).
Bara att önska lycka till med riggen som i fint och rätt skick är en utmärkt radiostation om än lite oseleketiv och med ganska dålig stoppbandsdämpning omkring filtren. Men låter utmärkt och skall vara driftsäker och trevlig.

De
SM4FPD
 
Min far SM4BZN hade en sån. Som Janne AKU säger är det en ren sändare, men mottagaren blir lätt överstyrd. Potten för RF GAIN påverkar AGC-tröskeln vilket sänker gain i fel ände av förstärkarkedjan där inte ingångsdynamiken förbättras. Jag satte ett fast motstånd för fullt gain i AGC och kopplade om RF GAIN-potten till mottagaringången, efter antennreläet, dvs HF genom potten. Med potten i rätt läge hördes plötsligt svaga CW-stationer på 40 m istället för brusmattan som var innan. Med potten kan man lägga dämpningen precis rätt för bästa mottagning, den vanligt förekommande 20 dB dämpsatsknappen tycker jag är alldeles för grovt steg.
Modden är säkert nyttig för fler mottagare!
/Jan
 
Hej jag har åxå en TS 520 S ståendes här hemma hos mig .Är det svårt att göra den här
modifikationen eller sm4 hfi med att koppla om i apparaten eller ? Jag har redan
Varit inne i radion och gjort reparationer så den fungerar bra med den är original .

Mvh Lasse sm0ydo
 
Hej Lasse!
Nej, det var inte svårt. Du behöver en bit skärmad kabel och ett motstånd med samma värde som potten, tror det är 10 k men det var över 20 år sen jag moddade så jag är inte säker. Börja med att koppla ur befintliga trådar till potten. Löd ihop de som går till löparen och höger ändläge dvs max RF-gain, och sätt motståndet mellan dessa och den tråd som är kvar. Prova att radion fungerar som den tidigare gjorde med RF-potten i max-läge. Vill du kunna justera MF-gain, t ex om du alltid kört med den lite neddragen tidigare, så sätter du dit en trim-pot istället och justerar till ett läge du trivs med. Jag har alltid haft den på max.

Minns jag rätt så räckte kabeln som ursprungligen går mellan antennreläet och RX-ingången fram till potten, men minns inte vilken ände som ska lossas, du får kolla och berätta. Sätt skärmen till potten i ändläget för min gain och innerledaren på någon av de andra. Koppla nya skärmade kabeln (impedansen för så kort kabel är ointressant, skärmad kabel för LF är OK) till potten med skärm till förra kabelns skärm och innerledaren lediga anslutningen. Nya kabelns andra ände kopplar du in där du kopplade ur originalkabeln. Sen har du kontinuerligt variabel dämpsats på RX-ingången. Visserligen har potten inte idealiskt värde men det funkar, 200 -500 ohm vore nog bättre impedansmässigt. Jag tror inte det har så stor betydelse vilken anslutning på potten som går till antenn resp RX. Ärligt sagt minns jag inte hur det blev på pappas TS-520... Nån kanske har mer input om det?

/Jan
 
Hej Jan jag får fixa en ritning i större storlek som jag får rita på så
Det inte är några tvivel hur man ska gör när man håller på på riktigt
Och ta bilder med min surfplatta ifall man kör fast och
Trancievern blir ståendes och man glömmer bort hur det var
I original.

Mvh sm0ydo Lasse
 
Back
Top