Keramiska distansrör

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag letar efter keramiska distans rör för att trä på ändarna på effektmotstånd till en konstlast
Och jag behöver ca 80 st jag har kollat på eBay men jag hittar inte men jag vet inte riktigt vad
Saken kan heta där eller någon annan stans ?

Mvh Lasse sm0ydo
 
Gamla spisplattor brukar innehålla dylika tingestar. Man ska aldrig kasta något.
Elaffärer, 50+ år gamla, kan också ha om det nu går att hitta nån sådan.
 
Men jag behöver inga pärlor med hål i jag vill ha långa rör med hål i ca 10 mm långa för att
Trä på ändarna på effektmotståndeb när jag löder ihop dummy loaden till en enhet och stoppar
I en tom färgburk med parrafin olja i som kylmedel och en Bnc kontakt på locket.
 
Om det bara är för att fixera motståndens ändar så kanske du kan använda glasfiberlaminat istället?
Bara att borra hål på lagom avstånd så motstånden är lagom separerade.
 
Hej jag har köpt två kit med motstånd ifrån K4EAa för att bygga mig två 100 W
Konstlaster titta hur han har gjort där motstånden ska lödas har jag två
Runda plåtar av mässing med vardera 20 st 1;5 mm hål men det finns
Keramiska distanser att köpa på eBay jag får vänta till nästa avlöning bara
Distanserna är bara för att få rätt avstånd varvet runt mässingplattorna.
 
Tittade på hans konstruktion och tycker att det är lite väl långa trådar på komponenterna.
Vad nytta gör det att använda induktansfattiga motstånd när man har induktans i anslutningarna?

Dessutom att ha en så lång tråd från mitt stiftet till den nedre plåten inför också en induktans.
Den nedre plåten i sig kommer utgöra en kapacitans mot plåtburken.

Skulle inte lita på denna konstlast på frekvenser över 30 MHz kanske inte ens så högt!
 
annars så har jag en Drake konstlast med ett motstånd i en luftkyld burk och
Jag tror att den gick till 300 W
 
Lite OT kanhända - men vilket anseende har Heathkits gamla "Cantenna" när det gäller ev olämpliga kapacitanser/induktanser?
 
Lite OT kanhända - men vilket anseende har Heathkits gamla "Cantenna" när det gäller ev olämpliga kapacitanser/induktanser?
Rätt bra tror jag. Provade med MiniVNA på min burk och enligt den var det under 1,04:1 under 30 MHz och 1,2:1 vid 200 MHz. Nu har jag ingen koll på hur rätt den visar, men på kortvåg är nog burken OK i alla fall.

/Roland
 
Har aldrig byggt någon men vad jag kan se på nätet så är den mer utformad som en koax med ett enda
långt motstånd som är placerat i en cylinder som fungerar som skärm borde ge någorlunda bra frekvensgång.

I dag kan man ju välja bra induktansfattiga effektmotstånd som de från Caddoc eller varför inte riktiga konstlaster
i tunnfilmteknik som går att använda upp i GHz området.

Cantenna konstruerades under en helt annan era och var väl det bästa man kunde åstakomma som hobbyist.
 
Last edited:
@-BRF: Stämmer med min egen enkla upppfattning, har bara kollat min Cantenna med en simpel SWR-meter, som visade bra värde även på 144 MHz.
 
Jag tänkte hursomhelst bygga klart mina dummyloads när jag har laggt ner så
Mycket jobb på att det ska bli bra resultat på slutändan.

Jag försökte en gång att bjuda på en Heathkit Canthenna men jag vart överbjuden .
Men den är fylld med olja och den går väll inte att skicka med ett fraktbolag
Tänk om locket hoppar av och oljan rinner ur .Hur gör man med oljan i den
Om man måste skicka iväg den ?

Kollade p Mfj hemsida och dom har oxå en dummyload i en stor plåtburk men den är på
1,5 kW effekttålighet 250 dx tror jag att den hette

Mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Jag har en Heathkit Cantenna, som stått i min rack i 35 år (minst). Den är fylld med s.k. transformatorolja. Har fungerat oklanderligt i alla år. Säger det här för att framhålla en bra produkt, effekt som den klarar minns jag inte, men det är över 1Kw ...Får du möjlighet på en sådan - köp -. Oljan häller man ut, burken skickas tom. Sedan fyller man den vid framkomsten ;-) / Uffe
 
Hej jo jag har funderat på en Heatkit cantenna men dom verkar att vara svåra
Att få tag i men jag klarar mig dom här nu

Jag har köpt några flaskor paraffin olja
På Biltema till dom här som jag har lött
Ihop men det var i och för sig ett kul projekt att göra allt med olika verktyg
Seriöst och det fungerar bra utan att behöva göra om det en gång till mycket
Funderande
 
35 år (minst). Den är fylld med s.k. transformatorolja.
Se upp när du eller någon annan skrotar oljan. Det är gränsfall att den kan innehålla PCB! Vet nån när det fasades ut i transformatorolja?
/Jan
 
Back
Top