Kina radio svensk vinter

SM7DSZ

Mr Nisse Nudel
Hej,
Har en kina radio, WOUXUN KG-UV980H, i bilen, främst för att den kör 4 band (10m, 6m, 2m och 70 cm).
Ett känt problem är, att denna årgång inte klarar svensk vinter (nya idag klarar detta).
Vid temp under +4 grader vill den inte starta.
Funderar på att, på skoj, labba lite för att, om möjligt, fixa detta.

Tänkte höra om någon har tips på tillvägagångssättet.
Kan det vara någon enskild komponent som är tempkänslig, eller är det flera? Vad tror ni?

Funktionellt så uppträder det så här: vid temp under ca +4 grader "hänger" radion sig i första startskedet och visar spänning in. Beroende på hur kall den är, hänger den kvar länge så här, innan den plötsligt startar och då är den helt OK.

Min egen teori är, att själva processorn är boven och då är det ju inget att göra åt detta, men är det någon diskretare komponent, så skulle man eventuellt kunna fixa detta.

Hälsn//SM7DSZ Bengt
 
Kan det vara mjukvara som mäter temperaturen vi start?
Tillverkaren kanske vet att frekvensnoggrannheten kan bli lidande av låga temperaturer och har infört en startkontroll.

Alla komponenter borde lätt klara 0-70grader, det ät ju grundspecen för halvledare.

Man får väl kyla ner apparaten i frysen och sedan blåsa med varmluftsprutan.
 
Good point, Mike !
Tänkte inte på det, men Låter sannolikt, att det ligger i mjukvaran. Eftersom den startar helt OK efter ett tag, när den har vämt upp sig.
Då kollar jag efter en mjukvaruuppdatering, om den finns. Eller så måste det ju sitta en tempsensor av något slag i riggen,
som man kanske kan hitta och "runda".
Tack för tipset.
//Bengt
 
En del ytade kristalloscillatorer har en QR-kod präglad på kåpan.
Den beskriver en kompenseringstabell som vissa processorer vet att hantera genom att koppla
in (små) kondensatorer internt i CPU-chippet i oscillatorkretsen samtidigt som
en tempsensor i CPU'n mäter temperaturen. QR-koden läses in vid
End-Of-Line monteringen som del av binärkoden när CPU'n flashas med mjukvaran.

På så sätt arbetar exvis
vissa fjärrkontroller till bilar som måste fungera även vid stora tempskillnader mellan
sommar/vinter. Jag testade sådana funktioner från -40C och uppåt när det begav sig.
(Att stå med en hand inne i en tempkammare vid den temperaturen var inte "bekvämt")

Huruvida Wouxun tillämpat detta och kanske missat låga temperaturer vet jag inte
men det kan bli svinkallt även i Kina så det verkar litet konstigt.
 
Tack för tipsen. Känns som att problemet hänger ihop med någon form av tempkontroll som ligger i CPUn. Någon firmware update finns inte på dessa "billiga" burkar. Hittade servicmanual och kopplingsschema, men får inte fran något om tempkontroll/komponenter eller liknande.
Värmemotstånd.jpgFick en idé att komma runt det hela. För några hundra, kan man köpa sådana här värmemotstånd för 12V. Ger ca 15W effekt. Om man lägger en eller två inne i radio, under kapslingen och kopplar in med en extra brytare, bör man snabbt nå upp till starttemp.
Så fort radion startat, slår man ifrån extravärmen.
//Bengt
 
Tack för tipsen. Känns som att problemet hänger ihop med någon form av tempkontroll som ligger i CPUn. Någon firmware update finns inte på dessa "billiga" burkar. Hittade servicmanual och kopplingsschema, men får inte fran något om tempkontroll/komponenter eller liknande.
View attachment 7491Fick en idé att komma runt det hela. För några hundra, kan man köpa sådana här värmemotstånd för 12V. Ger ca 15W effekt. Om man lägger en eller två inne i radio, under kapslingen och kopplar in med en extra brytare, bör man snabbt nå upp till starttemp.
Så fort radion startat, slår man ifrån extravärmen.
//Bengt
Kristallugn modell större
 
Hej
Har själv nästan samma modell, 3-bandaren. I den är det CPU:n i panelen som inte tål kyla, så ta in panelen när du lämnar bilen (förvara den i rumstemp), så startar Radion Upp direkt. Jag har testat flera paneler, de äldre 'lider' av detta problem, nu levererar Wouxun paneler med ett chip som tål kyla (testat med panelen i frysen under natten). Radiodelen klarade detta o startade upp direkt, på sååå sätt kan ni testa detta (frys in Radio o panel separata gånger, o se vilken (båda)?? som hänger sig.

-73 -KFL
 
OK KFL,
Tack för ditt inlägg. Har två av dessa kinapytsar, så jag skall testa med båda panelerna. Kanske någon är bättre än den andra. Bor ju i Skåne, så vi har ju ofta inte så kallt. Vid 0-gradigt, så tar det ca 5-6 min innan start. Vid +3, inget problem. Har vant mig nu. Bara skönt att inte börja pilla på radion innan kupén är varm, HI. Skall prova båda och återkommer.
73 de DSZ
 
Just denna radio vet jag inget om men det finns en del anledningar till att produkter stänger av sig vid under eller övertemp.
Jag har provat produkter som stänger av sig när det finns risk för att de driver för mycket i frekvens. En del stänger av batterikretsen för att de inte kan ladda säkert vid låga temperaturer. En del har displayer som inte funkar vid låga temperaturer och kanske inte vill fungera halvdant utan stänger av sig.

En version av Apple IPAD började stänga av sig vid låga temperaturer efter en OS uppgradering. Det var egentligen inget att gnälla på. Den stängde av sig när den kom utanför vad den var specad för, men de som använde dem utomhus uppskattade inte förändringen då den kom som en överraskning. Det finns dessutom ingen second source för IOS prylar...
 
5KFL:s erfarenhet med CPU:n i frontpanelen bekräftas. Får samma resultat med båda mina paneler. Kan inte se någon lösning på detta, mer än KFL:s praktiska hantering. Eller, min egen: "tålmodighet". De, ca 5 min väntan vid 0-gradigt är ju bara skönt. 73 de SM7DSZ
 
Back
Top