"Kinaradios" vara eller icke vara..

Jag har en Woxung KG UV 6

En mycket bra radio, den gör precis vad man kan kräva av en handapparat, extrabatterier finns till en rimlig peng att köpa från handlare här i sverige.

Headsetet för 49:- är många gånger bättre än märkesheadsetet till min förra handapparat.

Antennen är en vanlig sma, vi svepte den men en mini-vna på klubben den var inte sämre än motsvarande från ett dyrt märke, även om båda antennerna föreföll vara konstruerade för att ligga mitt i det amerikanska bandet.

Däremot är användarvänligheten under all kritik, den går knappt att programmera utan dator, knapplåset låser inte kanalvredet, scannar man så lyser displayen konstant om man inte stänger av displaybelysningen helt osv..

Skulle jag köp en till för 680 spänn eller skulle jag lägga 3000 på ett fint märke i morgon?
Handapparater ÄR en slit och slängvara, när som helst tappar man den utför ett stup, i en sjö eller under en bil.

Kortvågstationer köper jag bättre märken, fast monterad i bilen, nja, jag inväntar recensionerna på dom billiga kina duobandarna först, har dom några konstigheter för sig så köper jag inte.

Min kina-apparat är nu 2år gammal, går den sönder så kastar jag den och köper en ny likadan eller liknande, den har absolut varit värd vad den kostade.
 
Det finns ju också olika grader av dålighet, så att säga. Jag har en del medelbilliga Kinagrejor från t.ex. Jula, och det är typiskt sådant som jag inte använder så ofta eller till sådana precisionsjobb att det är värt pengarna att köpa en maskin/motsv. av högre kvalitet.

Så länge man inte köper det _allra_ billigaste och klämmer och känner på grejorna kan man få rätt OK saker, men visst, det är långt mellan en Meec och en blå Bosch.
 
Du har rätt och det är därför som sådana företag som Jula och Rusta går så bra i Sverige. Bara det är billigt så köper vi vilket skräp som helst.

Det där hänger nog rätt mycket på vad det är för produkt. Jag köpte en polermaskin för ett par år sen. Nu kommer jag inte ihåg vad det var för märke, men den kom från Jula. Första tanken var att jag skulle köpa mig en riktig polermaskin (Flex), men jag kunde inte släppa tanken på att testa den från Jula. Extremt plastig var första intrycket. Men den hade variabel hastighet, en fin bonus.

Den stackars polermaskinen har överlevt ca 15-20 bilar (har tappat räkningen) och gör jobbet riktigt bra fortfarande. Den luktar inte bränt, den låter inte mer nu än när den var ny. Jag misstänker att den kommer hålla ett bra tag till.

Så det är stor skillnad på skräp och skräp. Mycket viktigt !

Ber om ursäkt till mig själv för mitt OT-inlägg...
 
Jag tror att framtiden kommer att betyda att man får leta efter kvalitet, vill man skaffa sig något som verkligen håller livet ut så kommer det att vara svårt i framtiden.

Vi fick CE-märke i mitten av 90 talet. Det skulle höja kvaliteten, mindre slit och släng, mindre skadliga och farliga produkter. grejer som inte skulle behöva slängas dagen efter etc. utestänga oseriös tillverkning. Även EMC krav som skulle möta hotet som idag ändå är verklighet.

Hur gick det? Jo vi översvämmas av produkter med ditklistrat CE.märke som inte skulle ha en skuggas chans att klara de tester CE-märkning innebär.
Dagligen farliga saker, dagligen EMC problem, rapporteras det om i media.
Snart är det omöjligt att skaffa sig något som håller och har kvalitet.
Obefintlig eftermarknadshjälp och support. Reservdelar skall vi inte ens tala om.

Snart kommer kanske inte ens möjligheten att köpa lösa kondingar och motstånd att finnas, så att man kan bygga kvalitet själv.

Någon nämnde ordet precision.
Idag betyder detta ord liten och billig, med tjock förkroming som döljer dålig kvalitet. (läs skräp) och inte som förr, noggran, exakt, överenstämmelse, kvalitetet och dyr.

Samtidigt minskar förmågan hos konsumeter, även radioamatörer att bedöma kvalitet. Vid radio och bland radioamatörer handlar det om att bedöma radioparameterar.
Man vet exvis inte om det är IMD, speglar, övertoner eller bristfälliga andra sändare man hör i "billigast möjliga radion".

Många hör av sig till mig och frågar varför det bara hörs rundradio och brus på 18 MHz amatörband, eller varför man hör FM-rundradioljud och piptoner på billiga FM, transivern.
Inte ens max brusspärr får den tyst.

de
FPD
 
Roy skrev; "Hur gick det? Jo vi översvämmas av produkter med ditklistrat CE.märke som inte skulle ha en skuggas chans att klara de tester CE-märkning innebär. "
-----

Jag har jobbat med EMC-provning sedan EMC-direktivet trädde i kraft 1996 och kan konstatera att produkterna överlag blivit väldigt mycket bättre sedan dess. Alltså de produkter som utvecklas i Sverige. Även de mindre företagen som har knappa resurser låter prova sina produkter dock ofta inte fullt ut. En del mindre företag som tillverkar specialutrustning i små serier nöjer sig med att försäkra sig om att utstrålad och ledningsbunden emission inte överskrider gränsvärdena och att produkten är någorlunda immun mot radiosändare, ESD etc.

Dock finns problemen med importerad konsumentelektronik kvar. Det händer ofta att någon uppdragsgivare kommer dragande med konkurrenteras produkter för att få ett grepp om hur de är i förhållande till sin egna som är under utveckling. Även seriösa importörer tar stickprov ur leveranser från Asien. Här ser det mörkare ut. Kineserna är kreativa och det händer ofta att utfallsprover och förserier uppfyller kraven medan man sedan passar på att plocka bort "onödiga avstörningskomponenter" i serieproduktion. Billigare tillverkning och mer förtjänst. Mycket av det småkrafs som säljs tillverkas i en eller några få stora batchar och når via många försäljningsställen slutkunden på kort tid. Nästa gång importören beställer så finns en ny modell eller version som per definition är en helt ny produkt och så rullar det på.

Det är bara en bråkdel av alla dessa produkter som fastnar i Elsäkerhetsverkets marknadskontroll men för den som har otur att "åka dit" och är seriös importör så kan det ändå svida i skinnet.

/Bengt
 
Bengt talar om det man kallar "GOLDEN SAMPLES" företaget gör ett särkslit typ-provningsexemplar av en produkt. med alla nödvändiga EMC komponeter, goda specifikationer snygga lödningar etc.
Den typprovas och i produktionen blir det sedan en helt annan produkt.
För billigare saker fuskar man utan att ens försöka typprova.

När EMC kraven och CE-märkningen infördes florerade varningar om vad som skulle kunna hända, och hur stort ansvar alla hade att köpa just CE-märkta varor.
Att ansvar skulle avkrävas den som orsakade olyckor.
Exvis en radioamatör som sänder utan vetskap om att en överton från en icke typpoprovad sändare stör exvis flygradio, eller radiostyrning av en byggnadskran och en olycka inträffar.
Dessbättre har det väl inte hänt så många olyckor av detta slag, utan radioamtörerna är själva offren. Och får står ut med utstörda radiofrekvenser.

Det mer underliga är dock att radioamatörer själva köper grejer som stör ut för sig själv.

Snacka om att pinka i egen brunn.


de
FPD
 
Det mer underliga är dock att radioamatörer själva köper grejer som stör ut för sig själv.

I min värld känns det inte så underligt. Det är svårt att veta på förhand. Visst, en plasma-TV borde nog de flesta amatörer känna till problemen med vid det här laget. :) Men jag hade någon dum känsla av att LED-lampor borde vara störningsfria. De är ju lysdioder. Nu vet jag bättre, men det är svårt att säga exakt vad typ av elektronik som stör. Sen är det problem med "individerna". Ett märke av lågenergilampa stör väldigt lite och en annan stör extremt mycket.

Sen har vi amatörradios. Det finns en hel del bara ställen att kolla som tillexempel QST eller eHam innan man slår till på en IcYaeWood FTS-2000-Pro med underlagrade övertoner och värmeslingor i tuningratten. Men vissa radios verkar göra ett erbarmligt jobb med att ta bort övertoner eller minska risken för splatter.

Som sändareamatör är inredning av sitt hem en betydligt mer komplicerad fråga än för "vanliga dödliga". :)
 
Last edited:
Har haft en Puxing 777 i ett antal år nu och den har jag till största delen gott att säga om.
Den kostade $35 när jag köpte den inklusive frakt. Ingen jag har pratat med har haft något ont att säga om ljudkvaliteten på sändningen (vilket ALLA klagade på när jag hade min Yaesu VX-5R). Även ljudkvaliteten på mottagningen är kanonbra, den enda som jag retar mig på är att det smäller i högtalaren när brusspärren går till och från men det gör även många kvalitetsapparater som kostar det tiodubbla... Den har inte någon 1750-ton men jag har aldrig haft några problem att vissla upp repeatrarna och jag vet att vissa modeller av samma radio har tontuta. Batteritiden är mycket bra på den.
Att programmera kanaler är klurigt om man inte har en dator men då man för det ynka priset får med programmeringskabel och program (dyrare konkurrenter tar samma pris bara för kabeln) så ser jag inte heller detta som ett problem.
 
Hallå!
Jag har givetvis också en "Kina" radio. Jag tog in den själv. Tyvärr kom tull och moms på den. Det är en Baofeng UV-3R.
Liten fin radio med 2 watt uteffekt. Jag har provat känsligheten, och jag blev överaskad. Den var riktigt könslig i mottagaren. Mitt mästinstrument kördes ner till lögsta signalnivå, döm om min förvåning när jag fortfarande hörde 1kHz tonen jag genererade som bärvåg.

Radion är jag i stort nöjd med, DOCK gillar jag inte att man kan "fippla" i bilen när det är mörkt tex och då på något vis slå igång en "nöd-ton" som sänds kontinuerligt. Usch!!
Den är ganska slö på scanning, men det är dyra liknade också.

Det som också störde mig, var att den smala dc-pluggen på laddaren var av undermålig kvalitet, vilket gör att laddning sker medhelst ett gummisnodd runtom apparaten.

Batteri är väl standardbatteri som kan köpas över allt.
Dessutom finns ju företag som saluför dylika apparater i Sverige och de har reservbatteri.

Sammanfattning: I stort är jag nöjd; 96%. Låter fint, enligt andra, hörs bra också enligt mig själv. Kan du hitta en för under 4-500 sek så anser jag att du hittar en radio som kan funka att "fulköra" lite med i fält eller om man snackar med kompisarna mellan bilarna.

Lycka Till!

ps. snart ägs vi alla fall av kinesiska företag, så det är väl lika bra att vänja sig. Ds.
 
Jag har utökat vagnparken med en UV-3R+ (och en Yaesu VX-3, men det är OT då tråden handlar om kinaradios). Första intrycket av radion var väl inte mycket mer än ett mentalt -jaha.

Men ju mer jag testar den, ju mer jag använder den, ju mer imponerad blir jag. I nästa skede ska jag leta upp en kortvågis, men efter det så tänkte jag dra hem några mobila kinaradios, enbart för att testa. Ska bli roligt att jämföra med min Icom 2725. =)
 
Last edited:
Baofeng UV-5R finns ju i en uppsjö av modeller nu.

Jag har provat den som heter enbart UV-5R, men nu finns ju RA RB RC RD och RE också på marknaden.

Är det bara skalet som skiljer och samma radio innanför?

Finns det nyare mjukvara i dom nyare modellerna?

Har det tillkommit fler finesser, har dom rättat till några fel?

Eller har det tillkommit nya fel?

Jag tänkte beställa en relativt snart så jag är tacksam för tips!

(EDIT)

Enligt en amerikansk site är det samma radio innanför skalet, mjukvaran kan skilja, men man kan få äldsta skalet med nyaste mjukvaran om man har tur, likaså kan man få någon av dom nyare skalen men inte den senaste mjukvaran.
Mjukvaran går inte att uppgradera själv enligt uppgift.

Jösses vilken röra.
 
Last edited:
Kina tar över mer och mer, dom har snart passerat nybörjarstadiet (som även Japan var i en gång). Just nu kan man göra div kap så länge de varer.

/Stefan
 
Visst är det skillnad på en "kina-radio" och en icom, yaesu eller kenwood. Men frågan är som om man behöver så mycket funktioner som dom mer kända märkerna har. Eller så bra kvalité...

Om man vill ha en "slit och släng" radio så är en Kina radio perfekt. Har mätt upp en mängd olika apparater och känsligheten är bättre än på dom mer kända märkena.

Fysiskt är Kina apparaterna sämre, men jag har aldrig lyckats med att köra sönder kinaradio. Men skulle radion paja - köp en ny. En bra duobands handapparat kostar typ 350kr inkl frakt.

Nytt batteri kostar typ 100kr inkl. frakt och då är det typ dubbla kapaciteten mot dom kända märkena. Jag upplever att ljudet är bättre. Många apparater är mer lätthanterliga än kända märkena (när dom väl är programmerade). Programmeringskabel kostar typ 100kr. Programmet är gratis.

Om man bara ser till funktion, kvalite och pris ser ingen anledning till varför man skall köpa ett mer känt fabrikat om man inte behöver funktionallitet som D-star eller APRS. Frågan är hur lång tid det tar innan dom har det också...
 
Baofeng UV-5R finns ju i en uppsjö av modeller nu.

Jag har provat den som heter enbart UV-5R, men nu finns ju RA RB RC RD och RE också på marknaden.

Är det bara skalet som skiljer och samma radio innanför?

Finns det nyare mjukvara i dom nyare modellerna?

Har det tillkommit fler finesser, har dom rättat till några fel?

Eller har det tillkommit nya fel?

Jag tänkte beställa en relativt snart så jag är tacksam för tips!

(EDIT)

Enligt en amerikansk site är det samma radio innanför skalet, mjukvaran kan skilja, men man kan få äldsta skalet med nyaste mjukvaran om man har tur, likaså kan man få någon av dom nyare skalen men inte den senaste mjukvaran.
Mjukvaran går inte att uppgradera själv enligt uppgift.

Jösses vilken röra.

Det är inte mer rörigt än vad man själv gör det. =)

UV-5R finns i flera versioner/utföranden ja.
Under skalet är det säkert samma, men för mig spelar det inte så stor roll då den första versionen av UV-5R faktiskt är riktigt bra som den är.

Men det här med Facelifts är inget nytt. Sony Ericsson hade för några år sedan ett tiotal olika modeller med exakt samma innehåll. De flesta biltillverkare lyxar till det med facelifts titt som tätt. Så egentligen är det inte speciellt konstigt. =)
 
Visst är det skillnad på en "kina-radio" och en icom, yaesu eller kenwood. Men frågan är som om man behöver så mycket funktioner som dom mer kända märkerna har. Eller så bra kvalité...

Rent spontant så känns min Yaesu VX-3 bättre kvalitétsmässigt än min Baofeng. Men bara för det så känns inte Baofengen sämre på något sätt. Min UV-3R+ höll i standby 5ggr längre än vad min VX-3 klarade. UV3R 1500mah, VX-3 1000mah.

Jag kastar ner min UV5 i väskan utan att bry mig om den ligger och skaver mot något. Tappar jag den i backen (vilket jag försöker att inte göra) så får jag inte panik. Min UV3R+ kastade jag ut på tradera igår, trots att jag föll som en fura för den. Jag skyller på sambon och att den de sista dagarna började samla damm.

När min UV5 dör, rättare sagt OM den dör kommer jag inte tveka en sekund att beställa en ny likadan.
 
Enligt test i QST, troligen 2011 nr12, ( kapade snett i kopian) så är det olagligt att sända med en UV-3R 2M/70cm på 2m då övertonsdämpningen är för dålig.
Det krävs 40 dB och på 2 ex uppmättes mellan 15 och 32 dB. På 70cm var det OK.

Ett låg-pass filter för 2M krävs alltså.

/ Tommy
 
Enligt test i QST, troligen 2011 nr12, ( kapade snett i kopian) så är det olagligt att sända med en UV-3R 2M/70cm på 2m då övertonsdämpningen är för dålig.
Det krävs 40 dB och på 2 ex uppmättes mellan 15 och 32 dB. På 70cm var det OK.

Ett låg-pass filter för 2M krävs alltså.

/ Tommy

Motsägs det inte av:

"On July 20, 2011, the UV-3R became Type 90 accepted by the FCC. The FCC documents can be found here:"

På den här sidan: http://www.amateurradio.com/baofeng-uv-3r-review/

Tyvärr var länken till dokumentet en död länk till en sida på Home | FCC.gov

Men det är kanske möjligt att någonstans på vägen har ändrats något, eller att FCC har fått sig tillsända ett "golden sample", men jag trodde att dom var stora nog att annonymt köpa in dom exemplar dom testar.
 
Last edited:
Enligt test i QST, troligen 2011 nr12, ( kapade snett i kopian) så är det olagligt att sända med en UV-3R 2M/70cm på 2m då övertonsdämpningen är för dålig.
Det krävs 40 dB och på 2 ex uppmättes mellan 15 och 32 dB. På 70cm var det OK.

Ett låg-pass filter för 2M krävs alltså.

/ Tommy

En större batch av den första modellen av UV-3R hade problem. Jag har läst att det löstes på olika sätt. Några fick skicka tillbaka sina apparater för att få dom utbytta, några fick nya med order om att skrota de gamla. Nästa version hade ej samma problem.
 
Frekvensfil

Hejsan
Har nyss fått hem UV-3R Plus. Tullen ville ha 167kr. Den kostade totalt 240+167kr=407kr. Bra att ha som referens om man köper på Tradera.

Ja har proggat ett 10-tal minnen mha program som ja laddede hem från 409 shop. Det funkar utan prob.

Om någon mot förmodan har en fil att dele med sig som innhåller lite mer än mina 10-tal frekvenser så er jag intr.

/Elof:)
 
Back
Top