"Kinaradios" vara eller icke vara..

Visst hade Japan samma rykte som Kina nu har. Det VAR verkligen dålig kvalitet när de började exportera stort på 60-talet.

Kina är på frammarsch. I min bransch köper vi ganska mycket specialtillverkad utrustning från Kina (Formverktyg). Man kan lätt konstatera att det finns kinesiska verktygstillverkare som håller en så usel kvalitet att de, i princip, levererar rent skrot.
Samtidigt finns det kinesiska tillverkare som håller en så hög kvalitet att det finns ytterst få europeiska tillverkare som kan konkurrera.
Trots den höga kvaliteten ligger priserna långt under de europeiska tillverkarnas.
Det satsas mycket på forskning och utveckling i Kina. Alla större företag har stora utvecklingsavdelningar med mycket kunnande.
Däremot är nog lönerna på väg uppåt och man kan nog gissa att prisskillnaderna kommer att jämnas ut så att Kina så småningom kommer att bli en i mängden av spelare på planen.
När det sker så kan vi nog räkna med att det finns några länder i Afrika som kommer att dyka upp som nya lågprisproducenter (Om inte Indien biter sig kvar med sina slavlika arbetsförhållanden).
 
Men andra ord är det lika bra att köpa kvalitet på en gång -Så slipper man allt tjafs & besvär. Dessutom får vi behålla jobben själva.
 
Kan SA2CER:s avsky för kinesiska produkter bero på Huawei? Kinesiska Huawei har idag gått om hans gamla arbetsgivare Ericsson och är nu värdens största tillverkare av telekom utrustning. Enbart i Sverige har bolaget 600 anställda.
 
Apropå Huawei...

Jag byter mobiltelefon ungefär var 3-4 år, men vägrar de senaste eller dyraste telefonerna.
Samma abonnemang till nästan ingen kostnad sedan flera år, inga "förtäckta avbetalningsköp" här.. .
Min filosofi är max 1000 kr kontant och den senaste som köptes i höstas är en Huawei, min första smartphone...

Fungerar bra, kan ringa, SMS och läsa Twitter. Surfar gör jag knappt ändå. Ska bli intressant hur länge den håller.
 
Kan SA2CER:s avsky för kinesiska produkter bero på Huawei? Kinesiska Huawei har idag gått om hans gamla arbetsgivare Ericsson och är nu värdens största tillverkare av telekom utrustning. Enbart i Sverige har bolaget 600 anställda.

Inte alls, Huawei köper in lösningar, de gör inga egna, precis som Japanerna -De kopierar Europeiska och Amerikanska lösningar.
..Men tycker du ändå inte att det vore bättre att köpa Svenskt från början så slipper du ju invänta att kvaliten ev går upp precis som priset. Vi har ju fått 44% bättre köpkraft sedan 1985 så vi har ju råd med det idag. Om det dessutom säkrar ditt och våra jobb i Sverige? -Är det dåligt?
-Är det bättre att springa efter tvivelaktig kvalitet som åkt lastbåt över hela världen, gjorts av ibland barnarbetare som dessutom gör dig arbetslös? -Är det bra?
 
Huawei köper in lösningar, de gör inga egna, precis som Japanerna -De kopierar Europeiska och Amerikanska lösningar.

Nej det där stämmer inte. Huawai har fått 30240 st patent godkända! Deras utvecklingscentra värden över har nu 70000 anställda! Ett av deras utvecklingscentra finns i Sverige.
 
Nej det där stämmer inte. Huawai har fått 30240 st patent godkända! Deras utvecklingscentra värden över har nu 70000 anställda! Ett av deras utvecklingscentra finns i Sverige.

Du verkar tyvärr inte veta vad du snackar om!!
...Visst vet du att man kan köpa patent, om man har pengar?!!
Här är ett ex på Huawei när de är ifärd med att shoppa patent, Varsågod!
Sedan är det ju ingen sak att ha x-antal anställda om man backas upp ekonomiskt av en gigantisk statskassa.

www.computersweden.idg.se/2.2683/1.369725/huawei-tvingas-backa-fran-usa-kop
 
Last edited:
Du verkar tyvärr inte veta vad du snackar om!!
...Visst vet du att man kan köpa patent, om man har pengar?!!

Jo visst vet jag att det går att köpa patent. Det som det här handlade om var lösningar framtagna av deras egna utvecklingsingenjörer som sedan har resulterat i godkända patentansöknngar.
 
Jo visst vet jag att det går att köpa patent. Det som det här handlade om var lösningar framtagna av deras egna utvecklingsingenjörer som sedan har resulterat i godkända patentansöknngar.

....Och det har du koll på?
Kan du då visa ex på en sådan kedja:
"Det som det här handlade om var lösningar framtagna av deras egna utvecklingsingenjörer som sedan har resulterat i godkända patentansöknngar"?
..Gärna ett par hundra. För om du nu har koll på alla 30240st kan du väl visa ett par hundra? Med koppling från ingenjör o företagstillhörighet via sak till patent!
..Annars är det ju bara tomt babbel från din sida som jag ser det.
 
....Och det har du koll på?
Kan du då visa ex på en sådan kedja:
.

Här har du åtta stycken som beviljades igår. Huawei patents granted on 10 March 2015 | Latest Patents

Snart bryter kineserna in även på bilsidan. Quros är ett nytt bilmärke från Kina som fått högsta betyg i krocktester. De har anställt en hel del konstruktörer som tidigare arbetat på SAAB, Volvo och Volkswagen för att få en bil som uppfyller kraven i Europa. http://www.qorosauto.com/en

Ska vi sammanfatta det hela så kan vi nog inse att det finns både skräp och riktigt avancerade produkter av hög kvalitet från Kina.

Nu har vi kommit långt utanför ämnet så jag avslutar debatten och återgår till radion.
 
Last edited:
Ska vi sammanfatta det hela så kan vi nog inse att det finns både skräp och riktigt avancerade produkter av hög kvalitet från Kina.

Absolut är det så,
det svåra är för konsumenterna att avgöra vilket men det som gällt i alla år hittills gäller än;
"skräp är billigt" och "kvalitet kostar" - status qou ante bellum.
 
Lika bra att företag som Sony Mobile lägger ner i Sverige om de trots att de är svindyra ändå bara står för dålig kvalitet och dålig service. Väldigt vanliga tillverkningsfel på alla dyrare modeller från Sony de senaste 2 åren är att baksidan och framsidan spricker av sig själv (de är gjorda i glas), att vattentätningen inte håller i vatten även om alla flärpar är ditsatta (för en modell berodde det på dåligt limmad baksida) och att ljudkvaliteten är riktigt usel. Ändå får många inte rätt från Sony eller deras verkstäder utan måste betala reparationen själva (2000+ kr) alternativt så hittar man inget fel. Självklart får alla som rapporterar dessa problem svaret att det inte alls är något utbrett fel och att de aldrig har hört talas om det tidigare.

På mina Kinesiska mobiler (Lenovo och Huawei) har jag fått betydligt problemfriare garantihantering, det är bara att skicka in så repareras den och skickas tillbaka.

Till skillnad från många andra mobiltillverkare så bryr sig Huawei faktiskt om mottagning och radioegenskaper på sina mobiltelefoner (jo det är så i verkligheten också).
 
Lika bra att företag som Sony Mobile lägger ner i Sverige om de trots att de är svindyra ändå bara står för dålig kvalitet och dålig service. Väldigt vanliga tillverkningsfel på alla dyrare modeller från Sony de senaste 2 åren är att baksidan och framsidan spricker av sig själv (de är gjorda i glas), att vattentätningen inte håller i vatten även om alla flärpar är ditsatta (för en modell berodde det på dåligt limmad baksida) och att ljudkvaliteten är riktigt usel. Ändå får många inte rätt från Sony eller deras verkstäder utan måste betala reparationen själva (2000+ kr) alternativt så hittar man inget fel. Självklart får alla som rapporterar dessa problem svaret att det inte alls är något utbrett fel och att de aldrig har hört talas om det tidigare.

På mina Kinesiska mobiler (Lenovo och Huawei) har jag fått betydligt problemfriare garantihantering, det är bara att skicka in så repareras den och skickas tillbaka.

Till skillnad från många andra mobiltillverkare så bryr sig Huawei faktiskt om mottagning och radioegenskaper på sina mobiltelefoner (jo det är så i verkligheten också).

Det var ett misstag av Ericsson att börja tillverka sk "smartphones"! (De är inte det minsta smart! -Bara en elektronisk fotboja a´la stress o matic som äter upp ens tid och är svårt omständig) -För att kunna konkurera på den marknaden och samtidigt köra systemsidan som ju är ericssons gebit var man tvungna att leja bort delar av tillverkningen och ta in Sony ...Sedan gick det utför. Varken Ericsson eller Sony hade lurar som kärnverksamhet, det vart lite halvhjärtat. Tacka vet jag Ericssons "Hajen" eller bakelittelefoner från 1931. Det var grejer det -Funkar än idag 84 år senare aldelles UTMÄRKT och behöver inte laddas. Och den startar direkt. Då snackar vi miljövänligt dessutom! -Den behöver inte skeppas till reparation heller.
 
Ericssons bakelittelefoner från 1930-talet var förvisso en utmärkt produkt, utvecklad i Norge. Men vad har de med kinaradio att göra?
 
Min första "halvsmarta" (något kinesiskt Java-OS, det gick att surfa med den IAF) telefon var en Huawei, jag köpte den för 200:- för att ha efter att min Ericsson K750i hade gett upp en sista gång, i väntan på att HTC Desire skulle släppas.

Den Huaweitelefonen har överlevt längre än någon annan telefon jag har haft, och då var ändå inställningen från dag ett att det var en slit och släng telefon som skulle förbrukas, när inte jag längre hade nytta av den har ungarna haft den som festival-telefon, tågluff-telefon, miltärövningstelefon och kort sagt till allt dom har trott skulle ta död på en vanlig telefon, den fungerar och har utmärkt ljud än i dag.

Alla mina modem för mobilt bredband har varit olika Huawei, inget av dom har någonsin krånglat.

Efter Huaweitelefonen avverkade jag HTC Desire, som var top of the line när den kom (den dog mot betonggolvet), en Samsung Note2 som var kung när den kom (den dog mot betonggolvet) och jag hade tänkt köpa Note4.

Det tog dock sån jäkla tid för Samsung, så jag köpte en Kinestelefon igen, en OnePlus One, kostade 2800:- och den har i princip sopat mattan med alla andra smartphones fram till nu, så nu skiter jag i dom fina märkena och kör på min kinestelfon istället.

Jag menar, den kostar mindre än hälften av vad konkurrenterna kostar, den har samma eller bättre prestanda, den har ett rent OS, och när den dör mot betongolvet kan jag rycka på axlarna och köpa en ny, kanske nästa modell från samma tillverkare, kanske nästa Xiaomi, men knappast en LG,Samsung, Sony eller Apple ever igen.

Kineserna är här och konkurrerar med prestanda, kvalitet OCH pris
 
Antagligen är även de "finare" lurarna byggda i Kina, i och med att de fått konkurrens
från de billigare kineslurarna så lär de pressa priserna och hamna på samma kvalité.

Den goda marknaden brukar fungera på detta utjämnande sätt. - allt blir lika dåligt,
 
Min första "halvsmarta" (något kinesiskt Java-OS, det gick att surfa med den IAF) telefon var en Huawei, jag köpte den för 200:- för att ha efter att min Ericsson K750i hade gett upp en sista gång, i väntan på att HTC Desire skulle släppas.

Den Huaweitelefonen har överlevt längre än någon annan telefon jag har haft, och då var ändå inställningen från dag ett att det var en slit och släng telefon som skulle förbrukas, när inte jag längre hade nytta av den har ungarna haft den som festival-telefon, tågluff-telefon, miltärövningstelefon och kort sagt till allt dom har trott skulle ta död på en vanlig telefon, den fungerar och har utmärkt ljud än i dag.

Alla mina modem för mobilt bredband har varit olika Huawei, inget av dom har någonsin krånglat.

Efter Huaweitelefonen avverkade jag HTC Desire, som var top of the line när den kom (den dog mot betonggolvet), en Samsung Note2 som var kung när den kom (den dog mot betonggolvet) och jag hade tänkt köpa Note4.

Det tog dock sån jäkla tid för Samsung, så jag köpte en Kinestelefon igen, en OnePlus One, kostade 2800:- och den har i princip sopat mattan med alla andra smartphones fram till nu, så nu skiter jag i dom fina märkena och kör på min kinestelfon istället.

Jag menar, den kostar mindre än hälften av vad konkurrenterna kostar, den har samma eller bättre prestanda, den har ett rent OS, och när den dör mot betongolvet kan jag rycka på axlarna och köpa en ny, kanske nästa modell från samma tillverkare, kanske nästa Xiaomi, men knappast en LG,Samsung, Sony eller Apple ever igen.

Kineserna är här och konkurrerar med prestanda, kvalitet OCH pris


Det är ju bra VJX att du har haft så bra erfarenheter av Kinesiskt. Och visst förstår jag om det är för som du säger: "Slit & Släng". -Men hur bra är DET för miljön? Och hur bra är DET för Våra jobb? -Nä, Det är det ju inte, Men för DIG är det ju bra. Och det är ju förvisso bra. Men på Lång sikt? Det här med att välja kvalitet handlar ju också om att välja vilken miljö vi skall ha också.
Vill vi ha en bra miljö eller en tajt plånbok?

Du säger: "Kineserna är här och konkurrerar med prestanda, kvalitet OCH pris". -Priset för dina billiga pryttlar betalar dina barn i form av arbetslöshet och sämre miljö. -Är det vär det, Tycker du?
 
VJX Är det du nämner värt ökad arbetslöshet och sämre miljö? -Det ÄR ju resultatet av ditt resonemang! -För att DU skall få en billig apparat. -Känns det bra? Vidare verkar du skita i om vi förlorar arbetstillfällen i Europa. -Bara DU får dig en billig apparat.
 
Last edited:
Vjx: Hur ser du på barnarbete? -Är det bra om du får en billig apparat? För du verkar ju omåttligt förtjust av att kunna få en amatörradio för 10% av ordinarie pris! Då måste du rimligtvis förstå att det kan härröra från väldigt billig arbetskraft. (Läs. Barnarbete)
Det är ju sånt här jag menar, Visst kan det verka lockande rent ekonomiskt, Men jag anser att vi måste se bortom det.
-Eller skiter du i det, Bara DU får dig en prisbillig apparat?!!
 
Last edited:
----->Får jag fråga en sak!??
Efter en lång tråd; Ca 50 % verkar svårartat förtjust över att hitta "LÅGPRIS" ......Vad beror detta på?¨
-Är man fattig?
-Är man student (Dålig ekonomi)?
-Är man fascinerad över att det går att få mer för pengarna?
-År man snål?
-Har man dålig lön? -Vilken, Berätta!
-Är man lite mindre insatt????
 
Last edited:
Back
Top