Kinasteg, Ebay.

SM3VFO

Member
Hej alla därute.

Jag har tittat runt på Ebay och hittade de här stegen (hoppas det är okej att posta länkar) http://www.ebay.com/itm/1000W-tube-...id=100033&rk=4&rkt=4&mehot=pp&sd=131492615003

De ser ut att vara handbygda fina steg, men finns det någon i forumet som har erfarenhet av dom eller som känner till hur de är att äga?

Inga kommentarer som - Allt från Kina är skit, eller - Köp ett riktigt om du ändå skall köpa ett osv, så är ni bussiga.
 
Ser ut att vara en OM Power klon till utseendet. 3 st 4CX250 för rekommenderat 1kW ut är väl ganska moderat tilltaget.
De flesta varianter jag sett tar ut 1kW med 2 rör, så kanske detta bygge använder rören ganska "snällt", vem vet.
Begränsningen med "ouptput: 1500W (no recommend)" tolkar jag väl närmast som att begränsningen sitter i nätdelens
förmåga att leverera, rören i sig skall inte ha några problem med 1500W pep. Bygget i sig ser ju bra ut av bilderna att döma.

Kan nog vara ett mycket bra köp med tanke på det fantastiska priset om endast 12,900kr. Får väl ta och rätta lottokupongen från igår ;)

Det kräver nog att köparen har lite koll på bitarna dels för sin egen säkerhets skull och dels för att jag av erfarenhet vet
att supporten kan vara svår eller obefintlig hos vissa kinesiska ÅF då det råder total språkförbistring. Trots det skulle jag,
om jag hade haft råd och behov av ett till steg, slagit till direkt !

Sen har jag en fäbless för google-översatt text; "WE DON T BENFIT FROM SHIIPNG AND HANDIND" fantastiskt kul :)
 
Den som tar ut 1 kW "linjärt" från 2 st 4CX250B överskrider specarna ganska rejält.

Redan vid nominella data, 300 - 320 W PEP per rör, är linjäriteten utmanande dålig utan ordentlig
HF-motkoppling.

Enligt min mening är en uteffekt av 400 - 500 W med 2 rör ungefär vad som kan tas ut mcd "anständig" IMD.
Sedan får 4CX250B som körs hårt även en rätt kort livslängd.
Däremot har 4CX350A mera katod så det klarar uppemot 400-425 W PEP per rör.

73/
Karl-arne
SM0AOM
 
Jag har läst Karl-Arnes inlägg ovan och läst igenom annonsen från eBay noggrannare.

Det står "using 3X4CX250F (Chinese FU-250F) ceramic tetrodes in parallel, working at Class AB1"

Jag förstod texten ovan som att det skulle vara tre rör i steget, ser ut som att det sitter 3st rör nere i skorstenen ?

Nominellt uttag om 320W PEP per rör skulle då kunna ge 960W PEP, om jag räknat rätt.

Kör du det lugnt och tar ut låt säga 700 - 750W PEP torde det kunna fungera utmärkt.

Frågan är vad nätdelen klarar av att lämna och vad de kinesiska FU-250F har för specifikationer.

Hur som helst, även om man troligen skall skriva ner siffrorna ett snäpp, anser jag det är mycket slutsteg för pengarna :)
 
FU-250F är samma som 4CX250FJ vilket har 26V glöd, medan 4CX250B har 6,3 V.

Ett av problemen med kinesiska elektronrör är att kvaliteten kan vara väldigt ojämn.
Har inte hållit på med deras oxidkatodrör, men större rör med torierade katoder uppvisar en mycket
varierande livslängd.

Tidigare användes Eimac eller English Electric 4CX10000D i Collins-slutstegen för flygradio, men när dessa upphörde att tillverkas så blev det renoverade rör från Econco.
Dessa höll lika bra eller bättre än originalproduktion.

Tyvärr överlät Econco omsider sin renoveringsverksamhet till ett kinesiskt konglomerat vars produktion hade en minst sagt varierande kvalitet.

Mot slutet fick man räkna med en livslängd som var högst 30 - 50% av ett märkesrörs.
Det var dessutom "stört omöjligt" att kunna hävda några garantianspråk hos deras Europa-representant.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Det skulle vara intressant att veta vilken kylfläkt som används. Från bilderna ser det ut som allt (HF, nätdel mm) ingår i apparatlådan och då kan det rimligen inte vara någon biffig kylfläkt. Från egen erfarenhet vet jag att även en fläkt som blåser som attan fritt (och väsnas därefter) inte alls är lika imponerande när den ska blåsa genom ett rör. 4CX250B verkar vara besvärliga att kyla på ett vettigt sett och det har G3SEK skrivit om i sin utmärkta bok om VHF/UHF DX.

Kinesiska audiorör verkar ha en högst varierande livslängd. De körs ofta rätt hårt i gitarrförstärkare och då märks det väl snabbt om kvaliteten inte ligger på topp.
Själv har jag en gammal Hammond med två 6V6 i slutändan som bara tar ut lite över 10 W. Motsvarande rör i en gitarrförstärkare brukar lämna ca det dubbla.
Någonstans på nätet hittade jag en gammal bok om rör och deras livslängd. Helt klart var början av deras liv avgörande, där sållades dåliga exemplar snabbt ut medan det sedan planade ut. Därmed känns det ganska onödigt att byta rör i gamla apparater om de inte är nerkörda. Jag har sett i flera manualer för mätinstrument att det rekommenderas att åldra rör ca 100 timmar innan de används för att stabilisera dem, att då byta till nytt utan vidare gör sannolikt att instrumentet inte funkar så bra. Manualen till ett gammalt (runt bildrör...) Philips jag hade för många år sedan inkluderade några kopplingar för att åldra vissa viktiga rör innan de fick hamna i oscilloskopet.

Hittade vad jag tänkte på: "Getting the most out of vacuum tubes" av Tomer. Finns scannad till (stor) PDF. Kan vara läsvärd för den som grejar med rör.
 
Acom lovar väl 700W PEP ur två såna rör i Acom 1011

Så strax under kilowatten borde gå att pressa ur, men om man tar ut lite mindre så borde det ju gå snällt, och skillnaden är nog
liten mellan 800W och 1KW hos mottagaren.
 
Enligt "märkdata" så får man max 400 W i klass C ur ett 4CX250B.

Den som försöker ta ut lika mycket linjärt (AB1) får toppklippning resulterande i ett utmanande dåligt IMD.
För kategorin som antingen inte förstår eller bryr sig om grannkanalundertryckning, dvs struntar i andra användare av bandet
så får det väl underordnad betydelse.

Jag har själv ett TMC PA-steg med 2st 4CX250B som arbetar med 2400 V på anoderna.
Detta ger bättre än -35 dB IM3 relativt en ton vid sin nominella uteffekt av 350W PEP, eftersom det använder HF-motkoppling.

Samma PA, fast med 2x4CX350A i har ungefär samma IMD-egenskaper vid 500-550 W PEP
Detta gäller när de drivs med en mycket ren Telefunken styrsändare (IM3 bättre än -55 dB).

Ett ACOM 1011 som drivs till 800W PEP ut med en genomsnittlig plastradio som drivsändare får en resulterande IM3 av i häraden
-22 dB relativt en ton.

Detta medför en helt otillräcklig grannkanalundertryckning som inte skulle tolereras i några professionella sammanhang.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
@ Kai

Det steget använder sig av ett Kinesiskt rör som heter FU728F. Den specade uteffekten verkar rimlig också jämfört med andra kända steg.

FU728F verkar i princip vara en kinesisk variant av 4CX1500B, och det Kinesiska röret även används av Emtron i deras välkända DX-2SP slutsteg.
Emtron DX-2SP-steget är specat att kunna lämna 2000W CW i 50 ohm med just ett FU728F ! Se produktblad HÄR

Hur röret står sig gällande IMD i linjär drift mot 4CX1500B eller liknande rör typ det ryska GU-84B debatteras flitigt på nätet.

Att Emtron gått ifrån att först använda sig av 4CX1500B till att nu använda kinavarianten FU728F är tydligen av ekonomiska orsaker och
tillgängligheten på rör (se nedan)

Emtron Amplifiers have switched to the lower cost Chinese FU728F ceramic tetrode //
As noted by N8RI in 2010,

Emtron changed to the Chinese FU728F tube, which except for the filament voltage is directly interchangeable with the 4CX1500B.
Emtron has included a voltage tap on the transformer for the 4CX1500B filament.
The centering pin in the socket for the FU728F is *slightly* larger than the one for a 4CX1500B, but Rudi is using custom sockets that will fit both tubes.
With this change of tubes, Emtron has answered the tube availability question.


Källa: eHam.com

Kvalitén på bygget är för mig okänd, men det skulle vara intressant att ställa upp det på labbbänken och prova.

Priset, strax under 20000 kr, är kittlande lågt och attraktivt :)
 
Ett ACOM 1011 som drivs till 800W PEP ut med en genomsnittlig plastradio som drivsändare får en resulterande IM3 av i häraden
-22 dB relativt en ton.

Detta medför en helt otillräcklig grannkanalundertryckning som inte skulle tolereras i några professionella sammanhang.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jo, Acomet har ju två rör, medans kinasteget har tre, det var därför jag trodde att det skulle gå hyfsat bra vid 800W

Sen så kör ju inte jag amatörradio i några profesionella sammanhang heller.
 
Hej!

Om man kikar efter ett "lämpligt slutsteg" att höja rösten med, så kan det vara intressant att jämföra med vilka data röret körs med vid professionella sammanhang.
Att jämföra uppbyggnaden och konstruktionen är också en intressant övning.

De kommersiella produkterna är ofta designade för 24/7 vilket inte produkterna för amatörerna klarar med rimlig livslängd.
Å andra sidan denna aspekten inte så problematisk?
Värre är man driver rör(en) bortom rimliga data, att livsländen krymper är ägarens problem och stör inte mig.
Däremot, så kan det utsända spektra störa mig...
Vilket det senast gjorde härom dagen.

Som inslag i debatten, ett 4CX1500B är lagom för 1 kW i kommersiella sammanhang. (Rockwell Collins HF-8020)
Men, det finns exempel där två 4CX1500B används för att få 1 kW ut. (Harris RF110A)

Med detta i åtanke så kan man betrakta amatörradio-effektsteg som lämnar mastodonteffekter med ganska klen hårdvara.
Det är lite som att jämföra äpplen och päron?

För att svara på trådskaparens ursprungliga fråga, det får bli gissningar eftersom jag saknar erfarenhet dem.
Jag brukar kika på detaljer, när man kan se att även smådetaljer är genomtänkta är det ett gott tecken.
För att förklara vad jag menar, titta på 2 kW steget, skruven + brickan för kopplingskondensatorn i anodkretsen.
Ser det "helt 100 ut?"
Sedan kommer aspekten, service och underhåll. (kan inte bedöma hur supporten är)
 
De kommersiella produkterna är ofta designade för 24/7 vilket inte produkterna för amatörerna klarar med rimlig livslängd.
Å andra sidan denna aspekten inte så problematisk?
Värre är man driver rör(en) bortom rimliga data, att livsländen krymper är ägarens problem och stör inte mig.
Däremot, så kan det utsända spektra störa mig...
Vilket det senast gjorde härom dagen.

Som inslag i debatten, ett 4CX1500B är lagom för 1 kW i kommersiella sammanhang. (Rockwell Collins HF-8020)
Men, det finns exempel där två 4CX1500B används för att få 1 kW ut. (Harris RF110A)

Ja, jag har inte sett några mätningar på något av stegen heller, men kan man inte anta att anledningen till att man inte tar ut mer effekt i kommersiella sammanhang är att man just räknar på 24/7 drift?

Om andra kända amatörslutstegstillverkare driver rören exakt lika hårt och inte har fått klagomål på det utsända spektrat så varför skulle det vara ett problem med det här steget?

Visst brukar kineser ta genvägar för att spara kronor och ören, men att kategoriskt döma ut allt Kinesiskt som dåligt utan att faktiskt veta eller presentera siffror är ju inte riktigt rättvist heller.

Hur ser spektrumet från ett Acom 1011 ut? Hur ser spektrumet från Emtron DX-2SP ut?

Ser det dåligt ut är ju garanterat inte kinastegen bättre, ser det okej ut så varför skulle det inte kunna göra det på Kinastegen?
 
Sen så kör ju inte jag amatörradio i några profesionella sammanhang heller.

SM2VJX känner uppenbarligen inte till att det ställs samma krav på amatörradiosändares
spektrala renhet och grannkanalundertryckning som på de professionella sändarna.

Ju högre effekt som används, ju högre undertryckning av IM-produkter och "splatter" behövs för att
genera andra användare av banden.

När jag läser sådant styrks jag i min allmänna uppfattning att stickproppsamatörer bör begränsas till, säg, 10 W uteffekt.
Det borde finnas en tydligare koppling mellan kompetens och tillåtna effektnivåer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej!

SM2VJX, jag riktade inte in mig mot kinesiska produkter, utan överstressade produkter i allmänhet.
Kraftförsörjningen är en svag länk i många amatörslutsteg, om vi snackar lite hårdare utnyttjande.
 
SM2VJX känner uppenbarligen inte till att det ställs samma krav på amatörradiosändares
spektrala renhet och grannkanalundertryckning som på de professionella sändarna.

Ju högre effekt som används, ju högre undertryckning av IM-produkter och "splatter" behövs för att
genera andra användare av banden.

När jag läser sådant styrks jag i min allmänna uppfattning att stickproppsamatörer bör begränsas till, säg, 10 W uteffekt.
Det borde finnas en tydligare koppling mellan kompetens och tillåtna effektnivåer.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

Jag citerar mig själv här: "Om andra kända amatörslutstegstillverkare driver rören exakt lika hårt och inte har fått klagomål på det utsända spektrat så varför skulle det vara ett problem med det här steget?

Visst brukar kineser ta genvägar för att spara kronor och ören, men att kategoriskt döma ut allt Kinesiskt som dåligt utan att faktiskt veta eller presentera siffror är ju inte riktigt rättvist heller.

Hur ser spektrumet från ett Acom 1011 ut? Hur ser spektrumet från Emtron DX-2SP ut?

Ser det dåligt ut är ju garanterat inte kinastegen bättre, ser det okej ut så varför skulle det inte kunna göra det på Kinastegen?"

Dom andra stegen har ju bevisligen sålts länge och anses uppfylla kraven av alla som använder dom, ingen av oss har sett några mätningar på något av stegen och kan inte påstå något annat, men en del människor kan ju "anta", "gissa" eller "tro" att allt annat än kommersiella produkter tillverkade i USA eller Sverige på 50talet är bara skit.

När jag läser sådant styrks jag i min uppfattning att amatörradiohobbyn bara blir bättre för varje generationsväxling.
 
Last edited:
Hej!

SM2VJX, tyvärr har jag inte de data du efterfrågar.
Men, nog är det väl så att man tydligt hör saker på banden som inte är direkt vackra?

Resonemanget att om andra kör rören lika hårt osv, om det säger jag; andras fel gör ingen lag.
Jag känner igen fenomenet från min tid inom fordonsbranschen, här säljs trimsatser från mer eller mindre seriösa företag och svartfötter (många mycket oseriösa) som påverkar motorns prestanda som vida överstiger designgränser.
Att emissioner och emissionsrelaterade diagnoser sätts ur spel, kanske kan liknas med utsänt spektra?
Det är liksom inget brukaren märker, laddtryck eller stora utslag på wattmetern är det som räknas?

Hurvida det klagas på "utsänt spektra" på banden, jag är förvånad att det inte klagas mer än det gör.
Jag brukar påpeka så ärligt jag kan, ofta faller det i god jord, men inte alltid... man blir kallad både det ena o andra.

Avslutningsvis, när det gäller trådskaparens fråga kring de kinesiskbyggda slutstegen, jag tror (om jag tillåts...), att de är varken avsevärt bättre eller sämre vad beträffar det de skickar ut, driver man ett rör inom designområdet så blir resultatet ett, blåser man på mer kräm blir det ett annat.
För att tillfredsställa kunderna, så skall produkten ge mesta möjliga pang för pengarna, som alltid?
Antalet radioamatörer som har lust att betala för gott presterande (modern) kommersiell utrustning är förstås litet, ingen tror väl annat?


Vi bör inte blunda för att det finns gott om smutsiga signaler på banden?
I förrgår körde jag lite telegrafi på 40 metersbandet, observerade en station som hade nyckelknäppar som hördes minst +/- 50 kHz.
Lyssnade lite på "samtalet", han körde "nyaste plastradio" med tillhörande modernt slutsteg av känt fabrisort.
Nåväl, hittade hans mailadress och skickade i väg en liten blänkare om hur det stod till...
Efter sisådär 10 minuter, hade han avslutat ytterligare ett QSO och han ropade efter mig! (uppenbarligen gissade han rätt, att jag låg o smyglyssnade)
Vi hade ett kort med givande QSO, han var helt omedveten om olägenheterna han skapade och vi hittade en inställningen där det lät OK.
Slutet gott allting gott?
 
Hej!

SM2VJX, tyvärr har jag inte de data du efterfrågar.
Men, nog är det väl så att man tydligt hör saker på banden som inte är direkt vackra?

Resonemanget att om andra kör rören lika hårt osv, om det säger jag; andras fel gör ingen lag.

Hurvida det klagas på "utsänt spektra" på banden, jag är förvånad att det inte klagas mer än det gör.
Jag brukar påpeka så ärligt jag kan, ofta faller det i god jord, men inte alltid... man blir kallad både det ena o andra.

Avslutningsvis, när det gäller trådskaparens fråga kring de kinesiskbyggda slutstegen, jag tror (om jag tillåts...), att de är varken avsevärt bättre eller sämre vad beträffar det de skickar ut, driver man ett rör inom designområdet så blir resultatet ett, blåser man på mer kräm blir det ett annat.

Vi bör inte blunda för att det finns gott om smutsiga signaler på banden?

Nej, om det låter skit om Acom 1011 eller Emtron DX-2SP så är det ju givetvis inte bra om kineserna driver rören lika hårt och plockar ut lika mycket effekt, men nu har jag ju aldrig hört någon klaga på att just dom stegen skulle vara orena, tvärtom hör jag många som hyllar det Acomsteget som prisvärt och "bra".

Jag brukar roa mig med att lyssna och titta på vattenfallen under stora tester, och alla signaler varken låter bra eller ser bra ut när man tittar på dom, ofta är det ganska "erkända" amatörer, och ofta om man tittar på deras QRZ sidor så skryter dom med ombyggda komersiella grejor eller hemmabyggen.

Nu är det ju kanske kategorin som till varje pris ska ha ut sista watten, och ofta avsevärt mer än vad som är tillåtet

Dom riktigt seriösa contest stationerna låter dock ofta bra och ser ut att ha väldigt rena signaler, förmodligen för att dom kör flera stationer och inband, man vill liksom inte skita ner i onödan då.

Men då är vi överens om att dom Kinesiska stegen förmodligen inte är sämre än Acom stegen, om man inte tar ut mer effekt?
 
Hej!

Att man skulle höra negativa omdömen om slutstegen från ägarna är lite avlägset, de hör inte vad de kör ut och för motstationen låter det nödvändigtvis inte illa, det märker vi som hör hur det låter vid sidan om. Men, du har nog viss poäng i att om de nämnda slutstegen skulle vara exceptionellt smutsiga, så hade det nog varit ett omtalat faktum? I jämförelsen "märkesprodukter" och "kinaprodukter" så kan det skilja i detaljer som ingångsteg osv. Detta skulle kunna påverka slutresultatet.
Ett favorit exempel är klass B gallerjordade slutsteg där man struntat in ingångskretsar eftersom rören utgör en belastningsimpedans nära 50 ohm.
Tyvärr blir styrsändaren väldigt taskigt belastad om man kikar på de båda halvperioderna, utsignalen blir lidande och de andra som befolkar bandet.

Då jag bara har plåtradio, så har jag inga vattenfall att studera, det är nog tämligen avslöjande och givetvis intressant...
Men, jag kan ju höra att vissa stationer är breder ut sig rent otroligt, men jag har litet underlag för mina åsikter. Till saken hör att då jag inte är intresserad av contestaktiviteter så spenderar jag minimalt med tid på de drabbade banden, utan rymmer till 30 m eller 17 m.

Som du säkert förstår så kan ju även det finaste kommersiella effektsteg bidraga till att bandet förpestas, det kanske drivs av en "sisådär-plast-radio" i kombination med att man eldar på långt över vad som är lämpligt.
Kanske i kombination med en grav missuppfattning om hur ALC-funktionen verkar, många verkar dra på fullt och förlita sig på att ALC trottlar ned drivsändaren?
Jag måste erkänna att jag är ännu inte helt införstådd i samtliga vinklar och vrår hur detta funkar på några av mina plåtschabrak, tror mig ha en god uppfattning om det i vart fall och det är lite joxigt... ;) Karl-Arne kan brodera ut detta utförligt och vips inser man att problemet är inte att vifta bort.

Jag vågar mig inte på någon tydlig åsikt kring jämförelsen Acom vs China, jag vill flagga just för framtida service och underhåll.
 
Då jag bara har plåtradio, så har jag inga vattenfall att studera, det är nog tämligen avslöjande och givetvis intressant...
Men, jag kan ju höra att vissa stationer är breder ut sig rent otroligt, men jag har litet underlag för mina åsikter. Till saken hör att då jag inte är intresserad av contestaktiviteter så spenderar jag minimalt med tid på de drabbade banden, utan rymmer till 30 m eller 17 m.

Jag vågar mig inte på någon tydlig åsikt kring jämförelsen Acom vs China, jag vill flagga just för framtida service och underhåll.

Man kan studera vattenfallen på någon av alla SDR mottagare som finns på nätet ( http://websdr.org ) men visst kan man även höra att ibland är det illa ställt.

Jag är inte heller intresserad av contestaktiviteter, utan kikar bara in för att se/höra hur det ser ut på bandet, jag huserar gärna också på WARC när det är stortester, små tester är det ju varje helg.
SDR är ju ett utmärkt verktyg för testarrangörerna att hålla koll på banden, senast förra veckan såg jag en snutt från någon test där folk körde utanför bandet på youtube som tydligen hade använts som bevis för tävlingsledningen.

Slutligen, jag är inte speciellt intresserad av slutsteg heller, det räcker med 100W hemma och i bilen, men dom trevligaste QSO'na kör jag nog sittandes på en klippa vid havet med 5W och en tråd...

Däremot har jag ofta hört "färska" amatörer fråga "övermogna" amatörer om råd om slutsteg och just Acom 1011 verkar dom flesta föreslå som ett billigt och bra slutsteg, därför skulle det vara roligt att få veta om kinastegen som bygger på liknande konstruktion också är bra, för billiga är dom ju.

Då är det så synd att inskränkta människor helt utan erfarenhet av produkterna ifråga ska kräkas ur sig en massa galla, enbart baserat på tillverkningslandet.

Dessutom är det alltid människor gamla nog att minnas att man gjorde samma sak med japanska bilar också, det skulle vara Amerikanst, Tyskt, eller Svenskt, eller till och med Engelskt.
Det finns en liten klick amerikaner med långt hår i nacken som fortfarande hävdar att amerikanskt är bättre än japanskt när det gäller bilar (pickups).
I Sverige och Europa vet vi att japanska bilar är bra och inte ens engelsmännen tycker att engelskt är bra.
Koreanska bilar kapar marknadsandelar från alla segment och Kineserna kommer där också.
 
Back
Top