Kinasteg, Ebay.

Jag ställer den retoriska frågan huruvida det är drivsändaren eller slutsteget som är "överdrivet" ;)

Har en misstanke om att det finns talanger på banden som kan överdriva/övermodulera oavsett om det handlar om 1W, 10W eller 10kW....

I slutändan handlar det om att faktiskt ställa in prylarna INOM specifikationerna. Och maximalt visarutslag säger inget om just hur det
ska vara inställt. Gillar att dra ner effekten istället och veta att man är ren.

Men som sagt, alla har inte förstått att utsänd effekt utanför bandbredden är bara onödigt.

Men vem sa att det krävdes intelligens för att vara radioamatör????

73 de Kai

PS: Nöjd med 100W ut från rig. Men någon dag vill jag nog ha lite mer... rent...
 
Vad gäller 2m(144Mhz) så kan du lyssna till SK0CT vid månadstest och hur det låter. Om inte det är en väckarklocka, så har du nåt att fundera över. Det finns ju övriga band att lyssna på och du hittar säkert jämförelser.. - Skaffa en bra antenn i första hand och montera den därefter.. - Skit i ett idiotiskt slusteg..

/Sven.
 
Vikten av en god antenn bör givetvis betonas med förbises inte sällan.
Det andra rådet är så dumt att jag inte ids kommentera det.

Bäste Trådskapare, har du blivit något klokare eller bara mer förvirrad av alla våra svar?
 
Tackar som frågar, nej jo nog tycker jag att läsningen var intressant.

Men att du Sven bara måssta in med din kommentar fast vi redan har diskuterat den här saken i ett annat forum och jag trodde den var utredd var onödigt, speciellt då jag påpekade att jag inte ville ha ett sådant råd i denna tråd.

Mina antenner är fullgoda, jag är allergisk mot tuners och matchboxar så de är anpassade och placerade högt och fritt, flertalet har jag byggt själv, visst kan man nå långa avstånd och göra sig hörd i QRM även med låg effekt, men jag skaffar mig ett steg för att jag har råd, jag förbättrar mina chanser vid tex pile samt att jag naturligtvis tycker att det är roligt.

Att steget skulle vara skit och dessutom idiotiskt har jag väldigt svårt att se, tvärtom finns det en hel del intelligenta skyddskretsar i mitt val, det talar alltså mot din åsikt Sven, även om du har rätt till den.

Jag kom över ett väldigt bra begagnat Acom 1000.

Jag tackar er samtliga för läsningen och råden, verkligen, dig med Sven, vi hörs när du är uppåt ditt sommar-QTH, eller ja.. du hör väl mig iaf ;)
 
Jag väntar fortfarande med spänning på att någon ska testa ett sånt där kinasteg, är det någon som hittar något så är jag intresserad av att läsa det.
 
Back
Top