Kinesiska utgångstransformatorer

SA2CLC

Well-Known Member
Hej,
Har varit sugen rätt länge att bygga någon sorts LF-förstärkare, men ikväll öppnade tillochmed frun med att det kanske skulle se bra ut i bokhyllan, tillsammans med LP-spelare. Jag tolkar det som "sätt igång och bygg, detta är högsta prioritet!!".

Målet är inte super hifi, 300B, fiberorienterade högtalarkablar, utan hembockade chassien, PL36/807/EL34, SE stereo och budget.

Som vanligt har man alltid fel transformatorer.
Kikade lite på aliexpress, och där finns ju en uppsjö att välja bland.
Vad behöver jag? 5K 15w?

Föreslår att du "räknar baklänges" och först bestämmer vilken effekt som behövs.
Säg att du vill ha 10-15 W och "single-ended".
Detta blir med nödvändighet klass A, så det går åt ganska mycket kraftaggregat, och sannolikt
2 807 i parallell,

1738533093160.png

Med 50 W ineffekt ger det knappt 20 W ut, och en lastimpedans av runt 2500-3000 ohm.
Utan motkoppling blir det ganska hög andratonsdistorsion, vilket Audiophools ofta kallar för "rörljud".

Man kan försumma driveffekten, så vilka trioder som helst kan driva 2 807 i parallell som spänningsförstärkare.
Gäller bara att välja rätt arbetspunkt och den motkoppling som ger bästa kompromissen mellan totalförstärkning, stabilitet och distorsion.

Utgångstrafos är lite besvärligt i dagens läge, särskilt om man är ute efter SE-koppling. P-P finns mer att välja bland, särskilt om man kollar vad som finns till gitarrförstärkare; det finns många typer att välja bland där. Hammond är en stor tillverkare (drosslar, nättrafos, utgånstrafos).

807 i SE var mitt senaste bygge, som jag blev nöjd med, men det var japanska Tango-trafos vilka inte var billilga när det begav sig (fanns på Elfa) och troligen nästan unobtainium idag. Rejäl motkoppling, såklart, från högtalarlindningen till drivrörets katod. Uteffekten är nog inte mer än runt 5 W, men det räcker för att få rutorna att skallra. Nu har jag ett par hornhögtalare, men vanliga basreflexlådor lär gå bra de med.

Primärimpedansen kan ju varieras en del genom att välja matningsspänning/arbetspunkt, som syns i inlägget ovan.

Om du börjar överväga P-P-koppling kan du PMa mig; jag har ett gäng utgångstrafos som kan gå för lågt pris för ett par.

Man kan också använda dubbelrör i P-P slutsteg, jag provade med QQE-03/12, funkar fint (upp till 8 W eller så). Det finns också en rätt udda lösning med 6N7 i klass B (10 W), men det kräver en drivtrafo också.

Nina-nina-ninanana.. (För de som minns Dagens lästips i SVT), samt en inspirationsbild:

Dagens lästips: Claus Byrith "Power Amplifiers with Valves, An approach and a practical circuit" (Finns på nätet)

Rörsluteg_4B_S.jpg

Stereoslutstegsbygge med 2 x F2a, Hammond utgångstransformatorer och en gammal nättrafo från ett skrotat Tektronix 500-oscilloscope.
Chassiet av aluminium och det svartlackade täcklocket kommer även det från Hammond.

Kul tråd. Själv har jag en Dynaco SCA-35 som jag renoverar. Jag hittade nya bestyckade kretskort från Kina av bra kvalitet. Det är inte färdigt än men ska göra ett nytt försök. Slutsteget är klassiskt Dynaco med 2xEL84 i ultra linjär koppling. Dock så delar alla fyra rören på ett gemensamt katodmotstånd!! Det är nog inte optimalt i mina öron. Jag tror dock att det är vanligt att man modifierar detta.
Jag fått uppfattningen att Rör HiFi nördarna kör enligt principen att desto mer udda rör desto bättre. Lite som när -AOM pratar Audiofoolery...
Kan man hitta bortglömda NOS Western Electric 300B från något dammigt bortglömt förråd så är man i mål...
Själv hittade jag några NOS Telefunken EL34 i obrutna originalkartonger på vinden, det gjorde mig glad. :)

Oj, för många alternativ... 807:or ser ju maffiga ut, och kanske 5 W räcker mer än gott. PL36 har jag massor av, tänkte det skulle kunna vara kul att nyttja dem till något.
Ett 2A3 som testar 100% har jag. Kanske ett monoblock på det att ha i shacket...

Hittar iallafall kinatrafos 3.5k SE 10W, ett par för drygt 1000kr.

Kan man hitta bortglömda NOS Western Electric 300B från något dammigt bortglömt förråd så är man i mål...

Det går ju tillochmed att köpa nya Western Electric 300B: :)

Western Electric

Ihop med ett par fina utgångstransformatorer från herr Lundahl, så kan det ju bli ett riktigt fint litet rörslutsteg...

;)

Noterade prissättningen; $ 1,500 för matchat par. Tydligen populärt att bygga med mtp. alla olika som säljs på nätet. WE säljer också hela Förstärkare "Monoblock", typ 97A till det facila priset av $ 125,000 per par.

Bekant med känningar inom musikervärlden berättade om ett företag i Tyskland (Gitarrförstärkare) som konstruerat en egen anläggning för att mäta/matcha slutrör och som i denna anläggning även inkluderat små "klubbor" som knackar på rören för att kontrollera mikrofoni. Ursprungligen ville man köpa rören testade från kina men då inte tillverkaren ansåg det mödan värt köps rören till Tyskland, matchas och testas. De som inte håller måttet returneras och får man förmoda, säljs på nätet.

Och där gick vi ifrån budgetaspekten :)

Inventerade nättrafos och hittade 4st hyfsade kandidater. Kanske i underkant effektmässigt till det jag tänkt dock.

20250203_182931.jpg

TMC TF-104 , 600V med mittuttag, 70mA, gott om 6,3V lindningar. Bra formfaktor.
20250203_181632.jpg
Murphy radio trafo. Dock endast 5v lindning för glödström. Har även matchande choke på 12H.
20250203_181646.jpg
Parmeko enligt bild. Bra storlek, men ful.
20250203_181728.jpg
Okänd trafo som jag plockade ur en svepgenerator. Vill minnas det satt 5U4 likriktare och ett par 6C4. Rätt formfaktor, med snygg montering genom en chassieplåt.

Last edited:
Jag monterade, på uppdrag, en sorts byggsats för ett stereoslutsteg med 300B. I stället för en apparat med typ ett tjugotal diskreta komponenter, hade man drömt fram en historia med ett stort antal dioder, tyristorer och IC för att lösa uppgiften, alltihop på ett stort kretskort. Det finns idag en tendens att göra superkomplexa lösningar på tillämpningar som tidigare löstes med ett minimum av R och C och en genomtänkt kretslösning. Den fällan är värd att försöka undvika. Enkelhet ger sinnesro (och enklare byggande...).

Som vanligt finns väl allt att hitta "på nätet". Är priset bra, är det väl bara att köpa och testa. Är man nöjd, så är man.

Att fasa in omärkta primärlindningar i en amerikansk nättrafo med två lindningar konfigurerbara för 117 eller 234V utan att ha en glödtrådslampa i serie och få faserna i mottakt gör man bara en gång...

Back