Kladdiga knappar

SM7VGQ

Well-Known Member
Har köpt en ICOM IC-821 och tyvärr är knapparna kladdiga.
Hittade lite olika sätt på nätet för att fixa till det, tex läppbalsam, silikonfett eller läppbalsam.
Vad har ni för idéer?
 
Det är ju gummiknappar, lika de som numera finns på fjärrkontroller och en massa saker .

Jag minns när vi på SRS sålde komradio till något land, rätt snart böjade de beställa nya mikrofoner.
Det visade sig att gummit på PTT knappen smälte.

Det hela handlar om att olika människor har olika glägg, svett eller annat på fingrarna. Vissa får denna typ av gummi att bli kladdig för att sen smälta och bli förstörd.
Andra påverkar inte alls sina knappar eller gummiklädda pta.
Samma med gummit på VFO rattar. Många behövde hela tiden nya sådana.
Andra kunde använda sin radio med gummiklädd VFO ratt i alla år uten problem.
Vi har liknande problem på kameror, systemkameror med många gummiklädda detaljer, inställningsringar på objektiven, greppytor på kamerahuset.
På E-bay kan man köpa nya gummisatser till de flesta systemkameror.
Själv har jag turen att inte förstöra sådant gummi med mina tassar.

Men vad gör man åt de som redan är kladdiga.....?
Jag har i något fall tagit ut hela gummimattan som utgör knapparna, och tvättat i ljummen diskmedellösning. Kan bli lite bättre.
En viss skillnad är det om knapparna är förseda med kolskikt som skall ge kontakt direkt på kretskortet. Man kan göra rent kortet med oxidlösande.
Ibland påverkar gummiknapparna underliggande små membranswitchar. Då är det mest obehagligt om gummiknapparna är kladdiga.

I fallet med IC-821 och likande apparater är det trevligaste att byta ut hela gummimattan med knappar.
Huruvida de går att få tag på är en bra fråga som jag numera inte kan svara på.
Försök på E-bay där brukar finnas allt.

Men det verkar även finns gummikvaliteter som blir kladdiga och smälter av sig själv....

På SRS tiden sålde vi ofta sådna knappgummimattor till handapparater.

SM4FPD
 
Jag har några få tillfällen räddat kladdgummi med isopropanol och det fungerar bra,
man får dock se upp med att gummit tål isopropanolet, prova försiktigt!
Du skall också utgå från att trycket/texten på knapparna inte kommer att finnas kvar när man slabbat färdigt, då det är just färg som gärna löses upp.
 
Ren bensin kan hjälpa i vissa fall.
Men testa först försiktigt. Lösningsmedel är starka saker.
Ja texten är silktryckt på knapparna och vissa kvaltieter av färger kan släppa, andra knappar har ingjutna texter som håller sig kvar.

Bäst är ju alltid att byta hela knappgummit.

När det gäller VFO gummit, så sväller det ofta, blir inte kladdigt eller smälter inte, men sväller så det blir glappt på ratten.

Jag skall passa på med en fråga till forumet:
Jag renoverade en fjärrkontroll till TV:en, hade ur knappgummit, den typ med små kolplättar som trycks direkt mot kretskortet.
Tvättade med diksmedel, det var inte kladdigt, men väl så skitigt och lite trögtryckt.
Kretskortet fick lite rengöring av kontaktytorna.
Det blev bra, men fortfarande lite trögtryckt på vissa knappar som används ofta.
Frågan är om det finns något man kan förbättra kolskiktet, under knapparna med? Något att måla på eller så???

SM4FPD
 
Kladdiga fingrar, - tobaksrök, snus, kaffe, kanelbullar, senap&ketchup brukar ge avtryck från fingertoppar och till tryck/touch knappar. Tvätta händer & fingrar innan ni kladdar på radion!

Det finns även dåligt material som blir kladdigt av åldrande. Även solljus kan påverka så det blir kladdigt eller spricker, tappar färg..

En mild lösning vatten+diskmedel och med topps eller bomullsduk applicera ytor och rengöra, eller med "platen clean", en vätska jag använder till kopieringsmaskiner/ skrivare och matarrullar eller där det också kladdas en hel del med fingertoppar - touchpaneler/knappar etc.

/Sven.
 
Några av mina "kladdupplevelser".....
En Philips tongenerator målad med en speciell färg har blivit helt kladdig på ytan.
En Sony videokamera där delar av höljet inte går att hålla i pga kladd.
Även ett ganska nytt USB-minne där plastytterhöljets ytbehandling löser upp sig.
Rullhjulet på en logitech mus, kladdigt som f-n.
Visst kan det vara så att våra kladdiga fingrar kan påskynda denna process men jag tror att det i grunden är ett åldrande som man inte hade räknat med.
 
Back
Top