Klättra utan säkerhetslina i 538 meter tv-torn

Martin Björnström

Well-Known Member
Det här är verkligen ett jobb för riktiga män - jag fick svindel bara av att se filmen.
Ta en titt hur dom här männen klättrar upp i toppen på ett 538 meter högt TV-torn utan säkerhetslinor eller riktiga stegar!

YouTube - SWTH.flv
 
Oj, vilka benmuskler de grabbarna måste ha för att orka klättra så högt! Själv blir jag rejält trött i benen de få gånger jag klättrat i GRKs lilla mast på Hoburgen (42m)...
 
Vilka små "piggar" till stege den sista sträckan!
Här får man lita på att allt är rostfritt...
 
Undrar hur hög den masten är? Ser ut att vara en 500m upp eller mer.Eftersom jag har jobbat en bra bit högre än 100m upp så ser jag att detta är betydligt högre.Var inte riktigt vaken innan ser nu 538m hi hi.
 
Last edited:
Lagom högt för ett basejump, men för lågt för ett vanligt skydive......gäller att göra en bra tracking bort från masten innan drag

73 de Bjarne
 
Last edited:
Vet vi att filmen är äkta?
Eller skall vi skicka in den till The Mythbuster och be dem göra om det.
;-)
73 de SM0LRU/Kenta
 
Det är ju inte utan att det kittlar lite i magen när han står högst upp i masten utan att
hålla i sig precis innan han ska sätta fast säkerhetslinan.
En liten vindpust bara.....
Och vad är det för skor han har ? Är det cowboy-boots han har på fötterna? :)
 
Hej !

Huuu...
Nog för att man var slarvig och oförståndig vid yngre år (tonår) när man gick på det branta skiffertaket (med träskor) på skolan där radioklubben SK6CM var belägen... Men dess videosnuttarna, i synnerhet de som klättrar i byggkranen, är ju lite värre?

Jag har bara klättrat upp knappt 30 m i stegen på en gammal brandbil, måste erkänna att det kändes i benen. Högt var det o svajjade gjorde det.
 
Last edited:
Back
Top