Klarade provet

Paul Andersson

Active Member
Förra onsdagen (9/2-07) skrev jag upp och klarade mig. bara en sölfel faktiskt :p

Men nu är frågan, hår lång tid brukar det ta innan man får kärleksbrevet från SSA med sin identitet???

Mvh Paul
 
Grattis, det kan ta lite tid innan det blir klart. Ett tips är att du ringer och frågar.

Lycka till med din nya fina hobby!!!!

SM6WXA/Janne
 
Paul Andersson said:
bara en sölfel faktiskt :p
Mvh Paul
Grattis!
Kanske vi hörs?
Förlåt min nyfikenhet, men vad betyder "sölfel"?:confused:
/Ingvar
 
Last edited:
Jaha, och hur lång tid tog det innan du fick brevet från SSA?

Anledningen till att jag frågar är att jag själv avlade godkänt prov i lördags (31/3).
Jag har både 2/70 och kortvågsrigg som står klara och väntar, så det börjar klia ordentligt i tummen.. :)
 
Grattis

Grattis till Er som klarat provet!
Ser fram emot att träffa er på banden.

"The world of Amateur Radio is waiting for you, reach out..."

Hasse - SMØIMJ
 
Tack!
Jag kan numera titulera mig SA0AUJ och jag hade mitt allra första QSO i dag, två timmar efter att jag fått brevet.

Tyvärr verkar det vara något knas med min mobilrig (Icom 207H), det var flera som tyckte att lag lät lågt och murrigt, det kan vara något skräp i miken möjligt, det lär visa sig...
 
Abbafu said:
Tack!
Jag kan numera titulera mig SA0AUJ och jag hade mitt allra första QSO i dag, två timmar efter att jag fått brevet.

Tyvärr verkar det vara något knas med min mobilrig (Icom 207H), det var flera som tyckte att lag lät lågt och murrigt, det kan vara något skräp i miken möjligt, det lär visa sig...

Grattis till signalen och välkommen ut på banden!

Lågt och murrigt låter som om du problem med strömförsörjningen. Kör du på ett nätaggregat? Kolla så att det verkligen klarar av att lämna tillräckligt med ström för din rigg. En IC 207 H drar minst 12 amp på högeffekt. Prova att gå ner på lågeffekt (5W). Oftast behöver man inte mer effekt än så. I alla fall inte vid repeatertrafik.

73 de sm7sek
Uffe
 
Nej, det är inget fel på strömförsörjningen, den klarar runt 15 A utan något direkt spänningsfall.
Jag fick låna en likadan mik av en amatörkompis, och vi kunde konstatera att det troligen var mikkabeln, så jag bytte ut den mot en vanlig kat5 TP-kabel och vi tyckte att det lät bra.

Men tydligen kvarstår problemet, så jag har bestämt mig för att åka till SSA:s årsmöte i helgen och prata med SRS-killarna, och eventuellt lämna in den så dom kan kolla upp den ordentligt.

Det känns ju litet ruttet med ofrivillig QRV när man precis kommit igång, men det är lika bra att ta smällen, man vill ju ha sjyssta grejer att köra med...
 
Grattis Paul
Om du sedan lär dig CW får du ut mer av hobbyn även om det nu finns många andra digitala moder än CW.....:cool:
 
Back
Top