Klasser i NAC ?

sm0lcb

Well-Known Member
Kopia från gammal diskussion med lite justeringar.....



Hej

Inte mycket nytt på detta ämne så jag fyller på med lite "ideer".

Testresultat är jag bara intresserad av en lista per band. Gärna per band
på mikrovåg också (kanske inte i QTC men på nätet).

Detta med distriktsmästare och vart man skall räknas drar jag ett streck
över för min egen del. Dvs totalt ointressant (kan tas bort för min del).

En klassindikering i totallistan vore intressant att ha i form av en bokstav.
Man vad lägga in i olika klasser ? Mycket har nämnst men jag tycker det
skall vara enkelt så man baserar det på UTEFFEKT och antenlängd och
får fram stationens Wm klass. Sedan kan man lägga lämpliga gränser tex

0 - 500 Wm är klass D
- 5.000 Wm är klass C
- 50.000 Wm är klass B
mera är klass A

Har inte räknat på gränserna men det viktiga är att Wm är enkelt att
räkna. Effekt kan alla mäta (eller bör kunna mäta). Antennens längd kan
alla mäta (med tumstock eller liknade). Det totala mW erhåller man genom
att summera alla effektsteg som matar antenner och multipliserar detta
med summan av alla använda antenners längder (<1m är 1m samt
avrunda enligt "normala regler" till hel meter.).

Att prata om antenngain i dBi mm ger bara tolkingsproblem med vad
antennen har för gain medan längden går att mäta. Kabelförluster får man
ta på det egna förlustkonto om man nu har mycket dämpning....

jäpp det var lite att fundera på.... men det blir nog pannkaka av det!

73 och kör radio de ULF/SM0LCB
 
Watt per meter, har det använts tidigare nånstans eller är det ett förslag ?.

Skillnaden mellan att ange i dBd eller dBi är en konstant(?) så det borde inte vara nåt problem att redovisa i dB (i) eller (dBd). Enklast är väl att ange tillverkarens "försäljnings-dB" från antennens datablad.

Från den erp statistik som nu gjorts på VHF kan man se följande logiska klassindelningar, baserat på vilka stationer och antenner som är vanliga.
Tre klasser borde räcka enligt resonemanget nedan:

klass "A": 3201- nn nnn W erp
Cirka en tredjedel av VHF deltagarna i erp statistiken finns här.
Representerar (grovt sett) stationer med 200-1000W uteffekt, med stora antennkombinationer med 12-18dBd gain, alltid(?) fasta stationer, externa slutsteg.

klass "B": 500-3200 W erp
nästan hälften av VHF deltagarna i erp statistiken finns här.
Representerar (grovt sett) stationer med 50-100W uteffekt och med en antenn med 10-15dBd gain. Dvs. de flesta moderna transcievrarna har ju 50 eller 100 Watt inbyggt, och en lite längre singel yagi är en rätt vanlig antenn på en fast eller portabel station.

klass "C": 1-499 W erp
runt en sjättedel av VHF deltagarna i erp statistiken finns här.
Representerar (grovt sett) stationer med 1-25W uteffekt och med en liten antenn med 0-13dBd gain. QRP, lätt portabel station eller en liten nybörjar setup.

Klassnamnsförslag: ;)
Performance A
Competitive B
Runner-Up C

/Christer
 
Last edited:
Förslaget med att ange längden i meter på antennen är att den är lätt att
mäta och finns i datablad. Detta med hur många dBi en antenn har kan man
alltid undra om det är rätt. Har man inga data på antennen så blir det en
grov uppskattning. Mäta längden är enkelt och tydlig. Sedan är ju i princip
skillanden mellan en 6m och 12m ca 3dB så meter borde gå bra.

Förslaget är bara för att enklare ange hur "bra" antenn man har utan att
gå djup in i antennteorier. Sedan är det bara för var och en att få ut
så mycket dBi per meter som är möjligt....

Gränser mm har jag ingen uppfattning om idag... vore trevligt med en
indikering i totallistan. Jag söker heller inga andra klasser att tävla i.
Kommer nog alldrig att vinnan någon så totallista med enkel Wm/ERP
indikering är allt jag vill ha.

Diplom hit och dit kvittar, om jag vinner så får jag rama in QTC-sidan.
Om det nu skulle hända sig någon gång.....


73 de ULF/LCB
 
Om det skall göras någon uppelning i klasser så kan det enda riktiga vara att ha två klasser, single operator SMx( dvs enskild amatör ,ej multi operator) och multioperatör SK och SL,dit alla klubbstationer räknas,oavsätt om det är en enda operatör eller flera.Uppgifter om effekt antenn gain masthöjd mm, kommer att ge opphov till disskusioner om den eller de stationerna har uppgivit rätt effekt, antenngain osv. :rolleyes:
 
När det gäller klassindelningen i NAC så är det ju väldigt svårt. Visst påverkar effekt utgången av testen. Som det är idag så kan vi i mellansverige aldrig klå SK7MW pga närheten till kontinenten. SK6QW kan tex inte heller slå SK6EI därför att dom sitter på Billingens topp och kör. Hur man än vänder vrider på det hela så blir det aldrig rättvist med dom reglerna vi har idag.
I OZ kör man väl två klasser jag vet inte exakt hur reglerna är men det är väl klubbar i den ena klassen gissar jag och vanliga i andra.

Det enda vi kan göra idag det är väl att i första hand tävla mot oss själva och påverka andra att också vara aktiva. Det är ju också en aktivitetestest och det roliga är att ingen test brukar vara riktigt lik den andre.

Ha de gott.

73 de Peter SM6NJK op på SK6QW
 
Jag tror att det blir svårt med klasser. Det finns för många variabler. En variant vore att komplettera resultaten med uppgift om inmatad effekt, antenn ( ex. 4 X 21 el), preamp, ??. Så får var och en bedömma sina medtävlare. Man får ingen exakt rättvisa. Men man kan själv bedömma hur man ligger till i förhållande till sin kamrater ( jämför med golf och orientering). Problemet med rättvisa torde inte vara så stort, då det inte handlar om några prispengar. Ära handlar det för visso om, och som vanligt äe det den som har mest resurser som vinner. Detta har jag levt med i bilsporten. Hur men än reglerar klasserna så vinner den som kan sattsa mest ( i entypsklasser handlar det om mycket kostnadskrävande finlir).

Detta bara som en välment tanke att förfina.

Väl mött på banden.
73 de
SM4FYX
 
Trots alla "if's and but's" om hur svårt och orättvist man kan tycka att klasser är kan det väl vara värt ett försök att definiera klasser i NAC?.
Deltagandet i klasser är väl frivilligt, precis som NAC är idag?.

Multi-op /singel-op verkar passa bra som en del av >3200W erp klassen,
Klass-A MOP och Klass A SOP (eller kanske alla klasserna?).

Analogin med bilsport förstår jag,
har själv kört RY i nationella under 7års tid på liten budget.

/Christer
 
Last edited:
Men det beror inte bara på hur mycket resurser man har. QTH har en väldigt stor betydelse. Dels QTH i omgivning till andra stationer. SKåne tex har nära till mycket medans SM2or har långt till få stationer.
En del bor i städer o får slås med pingar, tjut o ett stängt S3-6 i brus. Andra på landet och har ett mer eller mindre 0 i brus. Andra kör uppifrån berg, andra från grytor.

Jag tycker att testerna skall vara som förut.
Huvudsaken är att man har kul.

73 Magnus
 
Back
Top