Klen Icom PS15

Ingemar

Well-Known Member
Hej

Har precis köpt en gammal PS15 till min ICOM 730 men den orkar inte med att driva stationen över 50W.

Jag har plockat isär nätagget för att se vad som verkar vara tokigt och har hittat ett fel..

Har någon kopplingschema och komponentlistor för Icom PS15?

Om ni ser på bilden nedan så är en effektomponent utbytt mot en mycket klenare och därför skulle jag behöva veta vad som egentligen ska sitta där.

stor.jpg


closeup.jpg
 
Det vanligate vid det här symptomet är at en diod i likriktarbron gått hädan.
Dvs du får halvågslikriktning.
Om det sker brukar ett annat symptom vara att det brummar kraftigt, mekansikt brum.
Sätt oscilloskopet på Plus, exvis på eleketrolytens pluspol.
Du skall se 10 ms pulser. dvs 100 Hz, är det 20 ms mellan pulserna är en diod i bron trasig.
Likriktaren är den fyrkantiga med grova sladdar som sitter på bakväggen, kylaren.

Det förekommer även att eleketrolytkondingen är sönder.
Då brukar den bli varm, eller varm vid lödöronen, så varm ibland att tennet smälter där och det kan se kladdigt ut.

Varför dessa likriktare går sönder är en gåta, jag har provat många olika fabrikat av bryggan, men den går sönder då och då i alla fabrikat av nätaggregat.

Men det ser ju ut som en mdoifiering som ju oxo kan vara boven i dramat.

Byter du likriktarbron är det viktigt att kolla att den är plan och ligger bra an mot kylaren, ibland får man plana dem med en fil. Givevis anvädner man kylpasta.
Dra fast den utan helvete.
Man sätter gärna nya avkopplingskondingar om man byte den.
 
Ps-15

Roy brukar ha klart för sig och med schema från -YGZ så ligger du bra till nu...
Vi väntar med "spänning" på resultatet... :)
/ Ingvar
 
Har inte hunnit göra något åt den än, kör på ett annat nätagg så länge..

Jag har för många andra projekt igång just nu så jag ska ta mig an nätagget lite senare i höst när det blir mörkt och kallt ute.

För tillfället så är högsta prioritet att få radiobilen besiktad och iordningställd.
 
Back
Top