Klen staglina av isolermaterial

QTP

Well-Known Member
Skulle vilja ha tips på en staglina 2-3 mm av isolermaterial, för att staga upp en mindre vertikal för HF. Helst UV-beständig och inte alltför dyr.
Såg i en antennartikel att någon nämnde Spectra-lina, men har inte lyckats få fram vad det är för något.
 
Polyestersilkelina. Finns där båttillbehör säljs, och i välsorterade järnaffärer.

73 de Jonas/SM5PHU
 
Finns på Biltema, sök på "Polyestersilkelina". Pris 79.90-109,00 kr för 35-200 meter, tål 45-300 kg beroende på grovlek.
 
Man måste tänka på att ta till i dimension eftersom linan töjer sig. Nära brottgränsen med 25%! Många master har vikt sig pga töjning av staglinor (även hos mig).
 
Nu vet jag inte namnet eller blandningen men en lina som är hyffsat UV-beständig, tunn, lätt och stark samtidigigt som den inte töjjer är den där blå som bönderna har att binda hö/halmbalar. Den vet jag används av flera amatörer med gott och långlivat resultat.
Du hittar den på typ Odal/Granngården och liknande butiker.

73 de Magnus
 
En del vertikalantenner (ex. Butternut med alla sina resonanskretsar) är ganska tunga i botten. Staga inte för högt upp, så minskar du risken för att antennen böjer sig under stagningspunkten. Inte högre än 1/3 väg upp, skulle jag säga. (Men om antennen är topptung med kapacitanshatt, kanske du bör staga i två plan.)

Jag hade i åratal en Butternut monterad högst upp på ett femvåningshus på blåsiga Östgötaslätten, stagad med 3mm polyestersilkelina, utan några som helst problem.
Senare blåste den (ostagad) av när Gudrun drog förbi. Men det berodde på att jag borrat ett hål för genomgående fästskruv i bottenfästet...
 
Bra svarat!

Nu vet jag inte namnet eller blandningen men en lina som är hyffsat UV-beständig, tunn, lätt och stark samtidigigt som den inte töjjer är den där blå som bönderna har att binda hö/halmbalar. Den vet jag används av flera amatörer med gott och långlivat resultat.
Du hittar den på typ Odal/Granngården och liknande butiker.

73 de Magnus

Hej Magnus! Ditt inlägg var nog bra, linan löper fint är lätt och extremt stark, minns inte längden på spolarna, men en dubbelspole räcker till ca 10ha=40ton hö ca 400 balar, två meter/st, felet med linan är att den inte är speciellt uv-tålig och att den tvinnar upp sig ganska lätt. Vi ska göra ett fältprov, har ett par rullar kvar sen förra året och en G5RV ska upp mha slangbella. Har provat med kastspö utan framgång, bara tappat två kastvikter och x meter lina. Har för mig att rullarna kostar ca 200:-/st på Granngården. Hör gärna av dig om dina antennprojekt, så berättar jag om mina. Hästbonden i Vårdsätra/Uppsala. 73 deSM5SYT/Jorma
 
Hej Jorma!
Det är möjligt att det är så, jag har hört tvärt om - att den skall vara vara UV-beständig. Och visst är den stark, iallafall i dragledd.
Initialt så läste jag inte frågan helt exakt, ni vet hur det är, man skummar igenom texten och jag missade nog egentligen att det var en "mindre" vertikal som skulle stagas upp. Med en gång började jag att fundera på ¼vågsvertikaler för 80/160m *s*.
Nåja, sådana här höbalssnören duger till ¼-vågsvertikal på 80m med, man får mycket snöre över helt klart men då kan man ju göra 4st istället och fasa dom.
73 de Magnus
 
Varför så avancerat? Gå in på närmaste livsmedelsbutik och köp 20 m tvättlina till ett billigt pris!
 
Gå in på närmaste livsmedelsbutik och köp 20 m tvättlina till ett billigt pris!
Gör inte det! Åtminstone inte den vita tvättlinan på ICA. Den tål inte solljus. Jag vet, efter att ha använt den som just tvättlina. Dessutom töjer den sig.

Det finns (fanns) en till förväxling liknande lina med metallkärna. Försök staga en vertikal med den, och sedan hitta någon resonanspunkt ... :p

73 / Göstha
 
Varför så avancerat? Gå in på närmaste livsmedelsbutik och köp 20 m tvättlina till ett billigt pris!

Jag hade precis samma tanke för nästan två år sedan när jag spände upp min dipol. Något jag ångrar idag, den blåste ner i vintras... :( Tvättlinan hade gått av av belastningen av min enkla dipol, så att staga något med den kan troligtvis få ganska obra (för att inte säga katastrofala...) resultat. Nästa dipol kommer att hängas upp med Biltemas flagglina, den borde hålla längre.

/Marcus
 
Tvättlina

Tidigare hade tvättlinorna ett PVC-hölje och var hur starka och tåliga som helst. Jag har en lina sedan 70-talet spänd mellan två träd och den är fortfarande stark. För några år sedan gick man ifrån PVC och då började eländet. Jag fortsatte att använda tvättlina till antennerna även om den var styvare och sämre. Det tog en ända med förskräckelse. De tålde inte UV-ljus alls och gick av. Nu verkar det finnas lina med bättre UV-skydd eftersom de senaste jag köpt klarar sig bra. Däremot är dom fortfarande inte lika smidiga som PVC-linorna. Jag har också, för ett par år sedan, hittat tysk tvättlina av PVC på Bauhaus och den är smidig och tål UV-strålning. Jag använder också andra typer av linor, men dom tål inte lika bra att dras genom grenverk, här är tvättlinorna överlägsna.
 
Jag har också, för ett par år sedan, hittat tysk tvättlina av PVC på Bauhaus och den är smidig och tål UV-strålning.
Vet du om modellen saluförs fortfarande? Jag behöver både nya tvättlinor och ett antal antennlinor.

/ Göstha
 
Jag tittade idag när jag var inne på Bauhaus. Jag såg inte samma lina, men en 60m lång lina som kändes smidig. Tyvärr stod det ingenting på förpackningen. Jag har skickat ett mail till leverantören "Peggy Perfect" på min finaste skoltyska. Få se om jag får något svar.
 
Fick just svar från tillverkaren att tvättlinan på Bauhaus 60m "Peggy Perfect Ideal" är gammal hederlig PVC-lina.
 
Hej!

Jag behöver tunn svart eller brun lina for att gömma en trådantenn i några träd. Vit lina blir for iögonfallande.

Några tips?



Lite teoretiska efterforskningar visar att grossisten AB Farming (med återforsäljare Lantmannen) säljer polyestersilkeslina, 2mm, svart, 50m/spole art.nummer 2210041020. Jag tänker svänga förbi Lantmännen och försöka beställa.

Återkommer med rapport.

m.v.h.
//Per, SM5OCI

åäö
 
Här finns det fina staglinor och annat smått och gott också för övrigt..
DX-Wire Titta under fliken "Guy Lines"

Det kan vara värt att titta in på de tyska sidorna också, finns endel saker där som inte finns med på de engelska.

Lycka till med stagandet,
73 de SA3ARK, Dan
 
dyneema

På båtavdelningen på Bauhaus finns det lina av Dyneema i olika färger. Den linan är kraftig och töjer sig väldigt lite, samt är UV-beständig. Används visst (i grövre dimensioner) på oljetankers istället för ankarkätting. Jag har använt den för att spänna upp min longwire med bra resultat.
 
Back
Top