Klen staglina av isolermaterial

På båtavdelningen på Bauhaus finns det lina av Dyneema i olika färger. Den linan är kraftig och töjer sig väldigt lite, samt är UV-beständig. Används visst (i grövre dimensioner) på oljetankers istället för ankarkätting. Jag har använt den för att spänna upp min longwire med bra resultat.


Jag brukar använda denna, ca 750 meter på rulle och slitstark. Används nornalt för att dra fram tele eller fiberkablar i rör. men här har jag den för tillfällig uppsätning av antenn vid portabelkörande..

Elektroskandia - Katalog

Poly-Produkter AB
 
Last edited:
Persiennlina på clas ohlson

Jag har provat med en persiennlina från Clas Ohlson (båt tillbehör). Linan är 2,7mm tjock och kostade ca 30 kr för 30 meter lina. Det är en polyesterlina och det står att den klarar fukt och UV ljus mycket bra. Använder den till min 12m portabelmast och det funkar mycket bra.
 
Hej,

Jag lovade visst att återkomma med rapport för ett år sedan...

I veckan fick jag upp linan i ett träd. Jag använde en en slangbella jag köpt i Kina, och en billig kastspörulle med fiskelinan som draglina för polyestersilkeslinan. Fiskesänke c:a 30g från Claes Ohlson. Jag fick bara en snutt rep över av polyestersilkeslinan, så jag måste ha fått upp repet över 20m upp. Bra på andra försöket!

Nackdelen är att jag gjorde slut på nästan hela rullen på 50m. Nu måste jag köpa mera, kanske 2x100m eller till och med 500m. Poly-produkter har, men det blir dyrt om de tänker ta 2:-/meter även för en 500m-rulle.

//Per SM5OCI
 
köp en försträkt lina oss båthandlare bra kraft och kan sitta uppe i stormväder hade de till minna vertiklaer på 80 meter. fantaskit styrka biltema håller ej har jag fått erfara. så köp riktig lina.
 
Back
Top