Koax från Bi****a RG6-U

SM6VJE

Well-Known Member
Som titeln: någon här som har erfarenhet av sagda kabel och har granskat den närmare?
Uppbyggnad, material osv ...

Dämpningen på 100 m vid 500 MHz anges vara "mellan 14 och 17 dB"

Ramlade på den i en installation, den imponerade inte om man säger så!
 
Man kanske ska ha en rent allmän skepsis mot koaxkabel därifrån.
14 dB/100 m är inom specifikationen för RG-6, men kräver optimala materialval.
Det duger inte med några surrogat.


RG-6 och RG-59 är besläktat uppbyggda, så man kanske försöker fuska även med den.

"Man får vad man betalar för..."
 
Om man köper 100 m kostar den 4.29 per meter... Det låter vääl billigt.

Var mest ute efter de faktiska omständigheterna kring dess egenskaper, om någon hade kollat noga, jag blev rätt besviken när jag såg eländet.

Misstänker att mittledaren är förkopprad aluminium eller något annat billigt icke lödbart.

Nåväl, göra om göra rätt vi byter allt rätt av.
 
Om man köper 100 m kostar den 4.29 per meter... Det låter vääl billigt.

Var mest ute efter de faktiska omständigheterna kring dess egenskaper, om någon hade kollat noga, jag blev rätt besviken när jag såg eländet.

Misstänker att mittledaren är förkopprad aluminium eller något annat billigt icke lödbart.

Nåväl, göra om göra rätt vi byter allt rätt av.
Jag har köpt svart RG-6 därifrån vid några tillfällen. Det har varit varierande kvalitet i det nedre spannet. Största besvikelsen har varit att fukt gått rätt igenom ytterhöljet vid utomhusanvändning så att aluminiumskärmen har korroderat bort efter en tid. Dessutom stiger förlusterna vid låga frekvenser (160m) så kopparskiktet på ståltråden verkar vara väldigt tunt. Kjell har däremot en RG-6-kabel för utomhusbruk som är bra. Jag har några hundra meter nedgrävd kabel som är OK efter många år.
 
Det är ofta kopparbelagt järn i RG6. Funkar OK för LNB kortare sträckor men brukar inte fungera bra med motorstyrning typ satscan.
 
Back
Top