Koax genom väggen?

SM5OCI

Well-Known Member
Hej!

Jag skall göra ett hål genom ytterväggen för några koaxar och kanske en rotorkabel. Har ni några tips på snygg och tät genomföring som samtidigt är servicebar?

Jag tänkte mig ett hål för ett 40mm eller 50mm elektrikerrör, så man kan få igenom några kablar med tillhörande kontakter (tagg, BNC). För att få det snyggt och vattentätt känkte jag mig en rörböj nedåt på utsidan, och någon snygg "huv" på insidan. När kablarna är lagda får man isolera både inifrån och utifrån med skumgummi. Kan det vara något?

//SM5OCI Per
 
Nja. Rummet har en vägg med blåbetongblock och puts, men den tänkte jag låta bli. Den andra väggen är en trävägg anno 1959. Gips på insidan, trä på utsidan, masonit och isolering emellan. Andra våningen. Takutsprång 2.5 ovanför planerat hål, takutsprånget sticker ut kanske 40-50cm, inte tillräckligt för regnskydd.
//SM5OCI Per
 
Borra i asbetsväggen kan du göra med rätt utrustning,men kan man undvika det så ska man!
Ett VP-rör är bra,som du tänkte använda ändå,vinkla det kraftigt neråt mot yttersidan där kablarna
ska in ifrån,blir lite svårare för ev.regnvatten att ta sej indå!täta kan man göra med trasiga plastpåsar,som jag har gjort här...
packa dem med en skruvmejsel eller nåt från utsidan,enkla att fiska ur när det är dags för kabeljobb!
Bara ett förslag! :)
 
Hej!

Jag skall göra ett hål genom ytterväggen för några koaxar och kanske en rotorkabel. Har ni några tips på snygg och tät genomföring som samtidigt är servicebar?

Jag tänkte mig ett hål för ett 40mm eller 50mm elektrikerrör, så man kan få igenom några kablar med tillhörande kontakter (tagg, BNC). För att få det snyggt och vattentätt känkte jag mig en rörböj nedåt på utsidan, och någon snygg "huv" på insidan. När kablarna är lagda får man isolera både inifrån och utifrån med skumgummi. Kan det vara något?

//SM5OCI Per

- Klokt att du undviker att göra hål i den putsade fasaden. Tycker annars det låter bra. Några detaljer:

Ta gärna ett 50 VP-rör, tänk på böjradien hos exv RG213 (10xdiam), och kanske du vill ha något styvare framgent? Välj 45 graders böj istf 90. Ev två 45.

Det finns ett särskilt regnskydd, en ”näsa” av färdig plåt att sätta på utsidan. Skruvas (rostfri!) med packning (kederlist) mot den målade träfasaden. I värsta fall låter du en plåtis tillverka.

Borra först ett pilothål genom hela väggen. Tillverka för det en långborr av 2mm bronstråd/svetselektrod vars spets du plattar till och slipar. Skaffa en 60-70 mm hålsåg, av den typen som inte har utkragande fäste. Borra och spar trissorna till den dag du skall återställa.

Under gipsskivan finns en plast- eller alufolie, som hindrar rummets fuktiga luft att ta sig till isolering och trävirke. Täta på insidan med silikon- eller acrylmassa.

När du ändå är igång, borra och lämna kvar två bronstrådar. Så har du för stegmatning. Hoppas att du då inte har alufolie som fuktspärr. . Behövs annars ingen tätning!

- Nu har jag skrivit sådant, som du kanske redan tänkt på. Då är det bara att gå vidare ;-)
 
Borra i asbetsväggen kan du göra med rätt utrustning,men kan man undvika det så ska man!
Ett VP-rör är bra,som du tänkte använda ändå,vinkla det kraftigt neråt mot yttersidan där kablarna
ska in ifrån,blir lite svårare för ev.regnvatten att ta sej indå!täta kan man göra med trasiga plastpåsar,som jag har gjort här...
packa dem med en skruvmejsel eller nåt från utsidan,enkla att fiska ur när det är dags för kabeljobb!
Bara ett förslag! :)

- Ett sidospår:

I den blå lättbetongen finns inte asbest. Där finns däremot en radioaktiv "radongas".
Asbest finns främst i sk eternitskivor eller i värmeisolering av rörledningar och stålkonstruktioner. Inte i väggar annat än fasadbeklädnad, sk fattiglappar.

Att bearbeta den blå lättbetongen innebär ingen risk, däremot asbestmaterial. Och det är mycket riktigt det du vill varna för.
 
Hej Per,
Jag har funderat på samma sak som du, hur får man igenom kablarna?
Även jag tänker borra för ett 50mm avloppsrör.
På utsidan mot träpanelen sätter jag en El-dosa med gummigenomföringar.
El-dosan borrar jag upp i bakväggen för att passa över mitt avloppsrör.
Jag har hittat en ganska djup låda hos Jula så det blir inga problem med minsta böjradie för koaxerna.
I röret trycker jag in överblivet gullfiber som jag har liggande.

/Micke
 
Kör med fogmassa istället för gullfiber.

Då fixeras kablarna också. Plus att isolationen blir bättre.

73 de Kai


Hej Per,
Jag har funderat på samma sak som du, hur får man igenom kablarna?
Även jag tänker borra för ett 50mm avloppsrör.
På utsidan mot träpanelen sätter jag en El-dosa med gummigenomföringar.
El-dosan borrar jag upp i bakväggen för att passa över mitt avloppsrör.
Jag har hittat en ganska djup låda hos Jula så det blir inga problem med minsta böjradie för koaxerna.
I röret trycker jag in överblivet gullfiber som jag har liggande.

/Micke
 
Kör med fogmassa istället för gullfiber.

Då fixeras kablarna också. Plus att isolationen blir bättre.

73 de Kai

Ja men då kan jag inte dra ut en kabel eller dra in en ny...
Det måste vara flexibelt när jag provar antenner:)
Men för en permanent installation är fogmassa perfekt.

/Micke
 
GLD, vilken dosa tänker du på? Jag hittar inget som motsvara din beskrivning hos Jula.
//SM5OCI Per
 
Man kan alltid göra nya hål i fogmassan :D



Ja men då kan jag inte dra ut en kabel eller dra in en ny...
Det måste vara flexibelt när jag provar antenner:)
Men för en permanent installation är fogmassa perfekt.

/Micke
 
Genomföringen fixad i dag.


pilot hole.jpg
Pilothålet borrat med lång borr.
Hålet kommer ut i kattvinden.

box ready.jpg
Lådan borrad i bakre väggen för att passa över röret.

tube in place.jpg
Hål i väggen och röret på plats.
Jag ska täta lite runt röret så att krypen inte tar sig in.

box in place.jpg
Lådan monterad och även här ska det tätas runt röret.

feedthrough ready.jpg
På med locket och allt är färdigt för att dra in kablarna.


.....äntligen är det gjort.

/Micke
 
Elegant. Finns det någon faluröd-likande färg som fastnar på plasten? Då kan du få lådan att "försvinna". (Hmmm. Undrar om inte vanlig faluröd funkar på lådan, i alla fall om du blaskar på färg flera gånger.

Snyggt med frästa springlattor.

//SM5OCI Per
 
GCU de CBR

Ok,har fått höra att blåbetong innehåller asbets,men då vet jag bättre nu! :)

//Richard
 
Last edited:
Back
Top