Koax Pressverktyg

SM0YDO

Well-Known Member
Hej jag var på loppmarknad idag och fyndade ett pressverktyg
med beteckning M22520/5-01 crimping tool det sitter i ett par
pressbackar som det står Y205 på det är lite svårt att se om
dom passar till RG58 eller RG59 är det någon som känner igen
verktyget och pressbackarna eller?

mvh Lasse sm0ydo
 

Attachments

  • 63-964-thickbox.jpg
    63-964-thickbox.jpg
    35 KB · Views: 129
Det liknar ett verktyg från Huber&Suhner som också hade utbytbara backar. I fallet H&S bytte man backar genom att skruva ur insexskruvar och dra dom ner/upp. Ta måtten på backarnas cirkulära fattningar och ring H&S och kolla ifall deras passar.
 
Hej jo det liknar ett Huber och Suhner men det här heter Daniels & MFG Corp.

Pressbackarna ska tydligen sitta med sprintar men dom är borta backarna hoppar
inte ut för det men dom går att plocka ur om man vill det
och måttet diagonalt i det sexkantiga hålet är 5.44 mm mätt med ett
digitalt skjuttmått

mvh Lasse sm0ydo
 
Hej jag får väll göra så att jag provar att pressa några bnc kontakter för RG58 kabel

så får vi se hur det blir med det dvs om det blir bra eller dåligt.

mvh Lasse sm0ydo
 
Pressbackarna Y-205 passar till RG-58, och kanske även till RG-223.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Hej jo det liknar ett Huber och Suhner men det här heter Daniels & MFG Corp.

Pressbackarna ska tydligen sitta med sprintar men dom är borta backarna hoppar
inte ut för det men dom går att plocka ur om man vill det
och måttet diagonalt i det sexkantiga hålet är 5.44 mm mätt med ett
digitalt skjuttmått

mvh Lasse sm0ydo

Just det verktyget och ett par andra modeller ingick i min verktygsarsenal då jag tidigare jobbade inom telekom. På sin tid när det var nytt kostade dessa tusentals kronor...

Just backarna Y205 har jag inget minne av, men jag tror inte dessa ingick. Innerledaren klämde jag med en särskild tång, aldrig med denna.

En ritning som jag fiskade upp på nätet anger bl.a .213 inch = 5,41 mm. Bör ge vägledning om den passar eller ej om man hittar info om lämplig storlek på pressbackar för din kontakt.

Tillägg: Den som söker, han finner... länk
 
Last edited:
Och med tanke på pressverktyg.

Blir crimpen såpass bra att man slipper oroa sig för korrosion osv. Eller har den begränsad livslängd?

73 de Kai
 
Kort svar: Med en bra krimp får man en gastät och mycket god mekanisk/elektrisk kontakt som skall hålla bra länge (åratal).
 
DMC-tången är ett utmärkt verktyg som är trevligt att jobba med, backar finns även för 213/214 kontakter, tyvärr vet jag ingen svensk källa till pressbackar.

Jag håller med KRI i hans korta svar, crimp är ett bra och billigt sätt att kontaktera, dåligt blir det först när man använder billiga usla kontakter och/eller fel kontakt till fel kabel och crimper med fel backar.

Samma back passar bra till RG-58 och RG-142 men är kanske inte så optimal för RG-223 även om det fysiskt går bra att crimpa och troligen håller väldigt länge, jag har åtminstone inte upplevt några problem hittills.

Apropå:
Bara för att det sitter fast betyder det inte att det blev bra, jag har fått "korrigera" en före detta kollega som klämde fast mittstiftet på en RG-213 med sitt multiverktyg, som sambandsofficer borde han ju vetat bättre :)
 
(RG 223 är i princip en dubbelskärmad RG 58. Måtten används också av foam-typ kablar som inteconnections i mobiltelefonistativ). RG58 och RG223 är olika, och i vart fall i Rosenbergers sortiment beställer man olika kontakter såväl som crimpverktyg.

Crimper man en 223 med 58-backar är risken stor att man måste använda "nödutlösningsspärren".

Jag vet att jag använt en 59-back (75 Ohm) för att crimpa en 223-kontakt, men inte heller den dimensionen stämmer egentligen...

När det gäller gas/vätsketäthet är jag skeptisk. Det finns ingen gummiring som sluter tätt kring ytterplasten. Det innebär att vatten kommer in mellan kontakt och skärmen där den exponeras vid kragen. Crimpningen ger inte 100% täthet.

Jag har sett det själv när jag demonetat (sågat) isär crimpta kontakter/kablar som suttit utomhus. Nog f-n har det runnit vatten in i skärmen.

Däremot ger crimpningen en draghållfgasthet som en gammal klassisk mutter/gummipackning/kona-kontakt inte klarar.
 
Ja det blir problem med det här crimpverktyget ifall man stoppar dit nått mellan
pressbackarna som inte passar där när man ska crimpa för det ser inte ut som
om det finns någon nödutlösningsfunktion på det.

Antingen så får man ta i så man spricker ifall presshyllsan på kontakten är för stor
eller om den är mindre än kontakterna till RG 58 då spelar det nog ingen roll.

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Back
Top