Koaxialkabel från ssb.de?

SA4LGZ

Patrik
Noterade att det verkar vara någon slags rea på koax på ssb.de.
Är det någon som har koll på om deras koaxialkablar är bra? På pappret verkar det vara en bra balans mellan pris och prestanda (Aircell 7).
Har ingen licens än, men hoppas på att få en så fort avsaknaden av provförrättare i mitt distrikt har löst sig (typ till sommaren kanske). Så jag funderade mest på om det kanske var värt att handla på sig reda nu, om det eventuellt skulle vara en bra deal?
Jag planerar mest att köra HF och den planerade installationen borde då ha en kabellängd på ca 20-30m.
 
Det är ganska mycket kabel för pengarna, den är något bättre elektriskt än RG-213/U trots att den har mindre diameter.
RG-213/U kostar runt 30-32 kr/m i Sverige just nu.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag rekommenderar den varmt, jag använder den som patchkabel och kortare sträckor till VHF och UHF,
den är toppen mellan radio och VHF slutsteg där en vanlig styv RG214 får SWR-meter att sväva i luften :p

Kabeln har bra skärmning tack vare folien men den är inte lika mekaniskt beständig som en RG214 så man får tänka sig för var man använder den, böjradien är runt 3 cm vid fast installation (klamrad eller i kanal)
beroende på hur mycket du vickar fram o tillbaka så bör man hålla sig över 5 cm i radie.

Den tål runt 2kW på HF och runt 500W på 2m så den är utmärkt som patchkabel mellan slutsteg, SWR-meter, tuner eller vad man nu har i radiohörnan.

Motargumentet brukar oftast vara att kontakterna är dyra, men de är inte dyrare än några andra, Wimo är ett utmärkt ställe att handla på men svenska handlare som bland andra Limmared.nu har grejorna på hyllan, stöd dem vettja :)

edit: hittade databladet, http://www.ssb.de/pdfs/6070_Aircell 7_en.pdf
 
Jag planerar mest att köra HF och den planerade installationen borde då ha en kabellängd på ca 20-30m.

För HF och de längderna kan du gott använda RG213 eller 214, förlusterna och effekttåligheten är helt ok på kortvåg.
det viktigaste är i så fall att få tag i "färsk" koax, inte gammal loppiskabel med gulnande isolering.


Skall du ändå köpa ny kabel så är Aircell7 en bättre investering.
RG213 av okänd tillverkning (!) kostar € 2.30 per meter på Wimo, aircell kostar lika mycket och då vet du vad du får, är valet svårt? ;)
 
..Men köp vanlig RG213 mil spec från Limmared. -Varför skall du "Tråla" hit 20 kabel från Tyskland? Det är annat om det är stora längder.
 
Köpte 300m LMR400 från Elektrokit för drygt 2 år sedan, gav ca 16 kr/m och är helt nöjd. Funkar med vanliga PL-259 men för N behövs en speciell sort för att få in ledaren i mittstiftet.
 
Koaxialkabel med foam och entrådig mittledare bör vara en billig kabel bland annat därför att mittledaren gärna kryper. LMR400 känns bra precis som H-1000 och H-2000 kändes bra. De två senare är svårhittade nuförtiden. De hade också homogen mittledare, och kröp. Allt är väl så länge kabeln inte hängs vertikalt.
Det pratas i tråden också om luftisolerad (Aircell). Vilka radioamatörer använder fortfarande luftisolerad koaxialkabel utan att kvävgastrycka den? När kabeln H-100 (hundra) kom ut på marknaden var den en banbrytande lågförlustkabel till lågt pris. Den dog bort efter ett antal år, troligen pga fuktproblemen. Innerledaren ärgar sönder och det uppstår impedansfel i krökar utomhus. Luftisolerad koax bör trycksättas eller enbart användas inomhus.
Det finns lågförlustkabel som är välfungerande utomhus men den kostar mer än några tior per meter. Istället slipper man byta kabel med några års mellanrum. Det är på sikt en kraftig besparing.
 
FUD skrev; "När kabeln H-100 (hundra) kom ut på marknaden var den en banbrytande lågförlustkabel till lågt pris. Den dog bort efter ett antal år, troligen pga fuktproblemen. Innerledaren ärgar sönder och det uppstår impedansfel i krökar utomhus."
----

När jag satte upp min mast 1990 valde jag just H-100 kabel. Fem 18 m längder från ett kopplingsskåp vid mastfoten upp till ett kopplingsskåp några meter under masttoppen samt fem något kortare längder till ett skåp längre ner. Dessutom åtta c:a 30 m långa H-100 från markskåpet in till radiorummet. Till dessa ett par grövre kablar avsedda för högre frekvenser.

Nu till det intressanta. När kontakterna monterats 1990 kontrollmättes samtliga kablar med nätverksanalysator och mätresultaten plottades ut. Sommaren 2014 bestämde jag mig för att riva ner allt kablage i masten för att dels byta några av kontakterna som ärgat på utsidan, dels kontrollmäta kablarna och vid behov skaffa nya. Jag utgick ifrån att kablarna skulle vara dåliga efter så många år. En ny kontrollmätning gjordes med samma inställningar och med samma typ av nätverksanalysator, HP8753D. Nya kurvor plottades ut och jag kunde något förvånad konstatera att dämpning pga av hög ålder och ev fukt hamnade kring några tiondels dB på frekvenser över 1 GHz. Jag har mätdata upp till 3 GHz.

Så frågan blir väl då, vad gjorde jag för fel i min installation när kablarna bevisligen var lika friska 2014 som 1990 och mätvärdena fortfarande är marginellt bättre än tillverkarens uppgivna data. Kablarna har hängt vertikalt men strappade mot ena mastbenet. Kontakterna har varit väl skyddade för väder och vind i kopplingsskåpen försedda med ventilation i intagsflänsen i botten. Ingen vulktejp etc har använts över kontakterna.

Under de 24 åren har jag dock haft några enstaka problem med att innerledaren krupit in i kabeln så att okontakt skett i mittstiftet på några av kablarna. Jag har även en 200 m ring H-100 kabel kvar från 1990 som jag inte använt och även den är helt frisk till fabriksdata. Men den har legat inomhus i torrt klimat hela tiden.
 
Last edited:
Köp en bra kabel på en gång, det lönar sig.

När jag var ny radioamatör i början av 80-talet fick ekonomin styra och jag köpte billigast möjliga kabel. Sedan lärde jag mig den hårda vägen att leta efter bättre kabel med kända data och offra lite annat (chips, godis och läsk) för att kunna samla ihop medel till lite bättre kabelkvalitet.

FUD skrev; "När kabeln H-100 (hundra) kom ut på marknaden var den en banbrytande lågförlustkabel till lågt pris. Den dog bort efter ett antal år, troligen pga fuktproblemen. Innerledaren ärgar sönder och det uppstår impedansfel i krökar utomhus."
----

Så frågan blir väl då, vad gjorde jag för fel i min installation när kablarna bevisligen var lika friska 2014 som 1990 och mätvärdena fortfarande är marginellt bättre än tillverkarens uppgivna data.

Du gjorde nog inget fel:)

Även jag köpte H-100 när den kom men kvaliteten var väldigt skiftande.
H-100 hade problem med mantelns täthet i vissa leveranser. Fukt trängde in genom manteln och ledde till impedansfel och avbrott främst på skärmen men jag har även hittat skadad mittledare.

Jag skar vid ett tillfälle upp 60 meter (2x30m) H-100 på längden och skadorna fanns utspridda lite här och där med någon/några meters mellanrum. Kabeln var horisontellt förlagt utomhus på odränerat underlag.

Jag har kvar några meter H-100 från en rulle som inte uppvisade samma problem och de bitarna fungerar utmärkt än idag.

73 de SM7NTJ Lorentz
 
Back
Top