Koaxialswitch

SA7CNG

Well-Known Member
Hej!

Jag tänkte använda en koaxialswitch för att använda en antenn till 2st 2m radiosändare på 65W. Swtichen är av en enklare modell för ca 300kr och är inte av modellen som jordar den ej använda utgången.

Finns det någon risk att jag "grillar" mottagaren i den radio som inte är invald(genom läckage inne i switchen) när jag sänder med 65W på den andra radion?

//SA7CNG

Hur mycket dämpning har du mellan portarna?
65W=48dBm
40dB isolation borde räcka och då är vi nere på +8dBm.

Vissa av två-läges-switcharna är specade -70dB upp till 200MHz

/Micke

Varför inte läsa specifikationerna på omkopplaren. Eller begära ut dem.
Sen begär du specifikationer på hur hög effekt mottagaren i dina radiostationer tål.

de
FPD

Roy/FPD
... hur hög effekt mottagaren i dina radiostationer tål.

Och då, Roy, uppkommer guldläge att få reda på något som jag aldrig blivit klar över. Nämligen, hur mycket effekt tål en "normal" amatörapparat på mottagaringången?

Att min gamla Drake 2B tål "en hel del", i storleksordningen någon watt har jag hörs ryktas, men vad gäller för färskare maskiner? Är det dessutom stor skillnad på KV- och VUSHF-apparaters tålighet?

Du torde ju vara en av dem som har pejl på detta, och därför inväntar jag med spänning en liten utläggning om dina erfarenheter.

Janne

Ja Janne, hur hög effekt tål en "normal" amatörradioapparat?
En bra fråga.
Som jag besvarade om någon frågade, under min tid på SRS.
Tydligen kan inte andra leverantörer ge sådan info.

Skillnaderna lär vara mycket stora mellan modeller och fabrikat. Så någon normal radio finns knappast.

Exvis tål en IC-756PROIII 10 W in i RX korttid. Några andra fakta har jag inte i huvudet nu.

För de vars antenner blåst ner och ligger på marken med direktkontakt mellan sändare med PA, 2kW in i RX blev det mer aska än radio kvar....
Någon hade sin VHF antenn 0,5 meter från änden av HF dipolen, och det blåste HF-steget i VHF stationen många ggr, garantireparation krävdes. Jag har oändligt med historier av denna typ.

Moderna riggar med MOS FET ingångar och med låga chassiströmmar, bra HF-mässig konstruktion tål väldigt mycket, EMC byggena har hjälp även på den här fronten, jämfört med historiska saker.

En sak kan man nog säga, väldigt många kör med mycket enkla omkopplare och det håller.
Billigast möjliga är ju det som gäller idag.
Några krav på specifiktioner innan man köper saker finns knappast idag.

de
FPD

Är det den billiga blå typen som ej jordar den inaktiva utgången
kan jag av egen erfarenhet säga att jag aldrig skulle våga använda
den i detta sammanhang igen ! :(

Tack för svaren! Det är mycket riktigt den billiga blåa modellen. På förpackningen har man skrivit att separationen är bättre än 50dB, vilket borde betyda att om jag kör 65W på ena sidan så tränger det igenom 200mW på andra. Radion är en gammal Simoco PRM70

Nja, varje 10-steg dB ned ger en minskning av effekten med 10 ggr.

65W -> 6,5W -> 0,65W -> 0,065W -> 6,5mW och efter -50 dB blir det då 650uW.

Ja Janne, hur hög effekt tål en "normal" amatörradioapparat?
En bra fråga.
Som jag besvarade om någon frågade, under min tid på SRS.
Tydligen kan inte andra leverantörer ge sådan info.

Skillnaderna lär vara mycket stora mellan modeller och fabrikat. Så någon normal radio finns knappast.

Exvis tål en IC-756PROIII 10 W in i RX korttid. Några andra fakta har jag inte i huvudet nu.

För de vars antenner blåst ner och ligger på marken med direktkontakt mellan sändare med PA, 2kW in i RX blev det mer aska än radio kvar....
Någon hade sin VHF antenn 0,5 meter från änden av HF dipolen, och det blåste HF-steget i VHF stationen många ggr, garantireparation krävdes. Jag har oändligt med historier av denna typ.

Moderna riggar med MOS FET ingångar och med låga chassiströmmar, bra HF-mässig konstruktion tål väldigt mycket, EMC byggena har hjälp även på den här fronten, jämfört med historiska saker.

En sak kan man nog säga, väldigt många kör med mycket enkla omkopplare och det håller.
Billigast möjliga är ju det som gäller idag.
Några krav på specifiktioner innan man köper saker finns knappast idag.

de
FPD

Jag ställer mig lite tvivlande till att en IC-756 klarar 10 W, helt enkelt därför att ingångskretsarna inte har någon limiter-krets.
Vad jag kan se så finns det en nivådetektor som känner av när ingångsnivån kommer upp i ett par volt och då kopplas en dämpare in
där signalen absorberas. Under tiden som går åt innan reläet som kopplar in dämparen drar kommer hela ineffekten att nå första blandaren.

Blandare som är gjorda i MOSFET-teknik är ganska tåliga, har sett konstruktioner som klarar 10V insignal eller 2 W ineffekt, medan ringblandare med dioder brukar ha en gräns som ligger vid
någon W och som brukar uttryckas som summan av tilllåten signaleffekt och LO-effekt.
Det är därför nödvändigt att ha någon form av limiter-krets som klipper insignalen under tiden medan dämparen kopplas in.

I synnerhet när förstärkare som innehåller bipolära transistorer finns i signalvägen är det nödvändigt att begränsa signalen till mindre än en volt eller +13 dBm eftersom man skadar bas-emitterdioden i en lågbrustransistor ifall den drivs i genombrott. Detta gäller primärt konstruktioner på VHF och uppåt.

Mottagare som har specifikationer om vilka nivåer de ska tåla kombinerar limiter och inkopplingsbara dämpare.
Vanliga nivåer är +43dBm = 20W under 15 minuter, eller +47 dBm = 50W momentant.

Rörmottagare är oftast begränsade till dels den förlusteffekt som spolarna i resonanskretsarna tål, och dels till den överslagsspänning
som komponenterna klarar. Vid resonans uppstår det spänningar på 100-tals volt som kan slå igenom isolationen.
Den klena tråden i lindningarna blir för varm vid någon W ineffekt.

Proffsmottagare med rör som användes på t.ex. fartyg har därför ofta ett skydd över ingångskretsen som består av en liten glimlampa
med 50-60 V tändspänning. När en otillåtet hög insignal kommer in tänder lampan och kortsluter signalen samt snedstämmer kretsen.
Detta enkla knep är förbluffande effektivt, i synnerhet när antenningången är högimpediv.

Även en genomtänkt plan för hur nivåer och förstärkning fördelar sig i apparaten hjälper.
Bryter man mot sådant kan de mest egendomliga saker uppstå.

Ett stort företag i marinradiobranschen som ska få förbli anonymt använder en konstruktion vilken är "a disaster waiting to happen" . Där används en drivförstärkare i sändarkedjan med 1 W nominell uteffekt samt 15 dB förstärkning även som ingångsförstärkare framför första blandaren i mottagningsriktningen.

Problemet är dock "bara" att förstärkaren har en mättad uteffekt av nästan 30W (!)
och när en insignal som ligger inom tillåten nivå av +43 dBm kommer in så drivs förstärkaren i mättning
innan dämparen hinner kopplas in. En limiter sitter EFTER förstärkaren vilken får ta hela effektpulsen under c:a 5 ms.
Denna reflekteras tillbaka till transistorerna vars maximaldata överskrids och de går sönder efter ett tag. Det har även observerats att förstärkaren kan gå i självsvängning under dessa förhållanden.

Det är en gåta varför man valt att använda en smärre förmögenhet i reläer och PIN-diodswitchar för att spara in
en liten balanserad lågbrusförstärkare med 2 FET-ar, i synnerhet när en första blandaren är en helt vanlig liten diodringblandare med +13 dBm LO nivå.

För att handskas med "för höga" insignaler är en genomtänkt metod nödvändig.

En kombination av limiterkretsar,nivåkännare samt inkopplingsbara dämpare är en bra utgångspunkt.
Att även inte använda förstärkare som inte kan ge mättade utnivåer som kan förstöra kretsar "nedströms" är ännu bättre.

Sammanfattningsvis så bör de allra flesta amatörradioapparater på HF klara insignaler underskridande 0,5 W (+27 dBm) eller så medan motsvarande gräns för VHF/UHF ligger 10-15 dB lägre.

73/
Karl-Arne
SM0AOM

10 W in i RX på IC-756PROalla var svaet från ICOM japan, finns ingen anledning att mistro det. Dock sades inget om, den tid mottagaren tål detta.
Rent praktiskt har jag varit med om att radioamatörer (flera) har haft upplägg där 15 W som regel nått mottagaren i en sådan radio.
Hur katten de kopplat vet i katten..... Men det förekommer oändligt många underliga kopplingar "där ute".
Radioappaterna sändes sedan till mig för att bekräfta om den var oskadad.
Det som ofta går sönder på en sådan radio är den krets med transistor som kortsluter mottagaren vid TX, den kan även ta stryk av åska.
VDR motståndet i dessa radioapparater skyddar väldigt väl mot överspänningstransienter.
Har ungefär samma verkan, fast snabbare än en glimlampa, dessutom med mer vädefinerad omslagspänning.
Dessa VDR motstånd rekommenderar jag för att skydda HF radio, en heter DSA301, finns bl.a i IC-735. Ser ut som en liten glaslampa med ett litet svart motstånd inuti.
"Billigast möjliga radio" är förståss ett lätt byte för åska, statiska urladdning och sändare på kort avstånd. Men då kn man ju bara köpa en ny radio.

de
FPD

Ok, med av tillverkaren specificerad separation så kommer alltså som mest 0,650 mW genom till min Simoco radio. Om jag sänder med 10W på repetertrafik så är det nere på 100uW. Mottagaren kan givetvis gå sönder när som helst av ålderskrämpor men finns det anledning att misstänka att 640uW kommer att grilla den inom en snar framtid?

Tack för svaren! Det är mycket riktigt den billiga blåa modellen. På förpackningen har man skrivit att separationen är bättre än 50dB, vilket borde betyda att om jag kör 65W på ena sidan så tränger det igenom 200mW på andra. Radion är en gammal Simoco PRM70

Jo specen är en sak, mina erfarenheter säger nåt helt annat. Om det nu är exakt den sort jag tror det är finns
både elektriska och mekaniska problem. De 50dB i isolations som anges är rena glädjesiffror och kan genast
glömmas helt. Det går utmärkt att använda omkopplaren som sampler och använda den oanvända utgången
som monitorutgång med hög utsignal.

Mekaniskt så är kontaktblecken lödda direkt på PL-kontaktens mittstift (som inte heller är av nån vidare kvalitet)
vilket gör att när, inte om, hylsan för mittstiftet börjar rotera i isolationsmaterialet så snurrar kontaktblecket med
inne i omkopplaren. Det blir både överslag och rena kortslutningar, tillräckligt för att knäcka radions slutsteg.
Jag har provad den utvecklingen också...

Tråden gav mig mycket att tänka på eftersom jag är i precis samma sits och tänkte använda en vanlig koaxswitch för att växla mellan en TS-570 och en TS-590. Såg inget snabbt alternativ just nu, så har kopplat upp det hela sedan några dagar och skillnaden är möjligen att jag använt en helfräsch och som jag tycker mycket bättre 2-vägs switch. Jag har några av den här "blå typen" som ni skriver om och håller med om att de känns sladdriga och inte direkt som hög kvalitéts produkter. Den jag använt är en Daiwa CS-201 från Wimo och den känns väldigt mycket stadigare och rejälare. Hoppas att det även till viss del återspeglas i dess elektriska egenskaper ;)

Har inte några riktigat bra grejer mer än multimetern att mäta med, men där kan jag inte konstatera något som helst mätbart när jag kör den ena och mäter på den andra frånkopplade kontakten. Nu kör jag iofs bara max 25W ut som mest då jag driver ett litet transistor PA, oftast bara 15W. I början slog jag av strömmen till radion som stod frånkopplad, men missade det vid några tillfällen och jag hade inte ett utslag på S-metern i radion som var bortkopplad.

Nu har jag tagit en rövare och låtit den gamla radion stå påkopplad när jag kört och har inte haft en ryckning i S-metern på hela tiden. Är självfallet inga garantier för att det är ofarligt att göra så här. På sikt skall det hela ersättas med ett riktigt koax-relä och då kommer jag även låta ett 12 volt relä automatiskt bryta strömmen till den radio som kopplas bort. Förhoppningsvis så är det en bättre lösning, koax-reläet förhoppningsvis bättre isolationsmässigt, men nu får det vara så här ett tag.

Bara mitt lilla bidrag och erfarenhet till diskussionen :)

Johan

Back