Koaxkabel??

SM6VTT

Well-Known Member
Nu är den nya masten uppe men jag behöver lite nya koaxkablar. Någon som vet var man får tag i det till vettiga priser?? jag behöver totalt ca 80-100 meter, kanske någon som har något liggande? Bör vara lågförlustkabel i tunnare format typ RG-213. Även färdiga kablar ca: 20 meter med N-Kontakter är av intresse. sm6vtt@telia.com
 
RG-213, RG213U eller RG8 är mycket bättre än tex RG58 som helst bara bör användas till lågbandsantenner om ens där.
Med tanke på att du har 80-100m till Shacket kanske du skulle fundera på om du inte skulle ha ännu bättre kabel. På 28MHz är det förluster som är märkbara med den längden du ska ha.
Kanske skulle du titta på Ecoflex 10, 15 eller Aircom istället.
Vet att www-vargardaradio.se har Ecoflex bland annat.
Köper du på rulle om 100m får du nog ned priset en aning. Ett alternativ är om du känner någon på en elfirma som kan beställa hem kabel på rulle åt dig. Kan bli billigare.
Lycka till!

73 Magnus
 
Jag skall ha 3-4 kablar på drygt 20 meter. Endast högre frekvenser så RG-213 är i sämsta laget. Det blir ändå RG-213 tills vidare, man måste ju ha nåt som man kan förbättra i framtiden =) Tack för tipset om Elfirmor, det har jag inte tänkt på men det finns ju faktiskt stora elgrossiter i närheten som har koaxkablar.... Nu siktar jag på att få upp antennerna innan tisdag så man kan vara med på testen... ha de!
 
SM0FMY said:
H-2000 flex (tillverkad av Belden) är en bra kabel med i stort sett samma mått som RG-213,men mycket lägre dämpning. Se länk

http://www.produktcentrum.com/
Du kan även köpa kabeln här.

73 de Thomas FMY

Japp, både H-1000 och H-2000 har lägre dämp.
Visste inte att dom fanns kvar på marknaden, har inte sett någon marknadsföra dem. Bra att veta. Tack

73 Magnus
 
Back
Top