Koaxkabelns längd och påverkan av SWR på VHF

SA7ELF

Well-Known Member
Har ägnat dagen åt att försöka få färdigt installationen av min antenn i lägenheten. För några månader sedan installerade en firma min Diamond F23H på taket och den är ansluten med 30m LMR400UF från taket och ner. Därefter har jag använt en bit Airborne5 för att ansluta mot min radio. Idag gjorde jag färdigt det sista och drog LMR400UF från avlämningspunkten till radion för att ersätta min Airborne5 och döm om min förvåning när jag såg att SWR-mätaren började göra utslag.

Jag tänkte att jag klämt kontakterna fel så jag kalibrerade min nanoVNA och mätte lite, först på bara de två olika kablarna jag använde i lägenheten och sedan hela vägen upp mot antennen med resp anslutningskabel. Med min Airborne5 har jag bra return loss vid ca 144.8MHz men med min nya bit LMR400UF så har jag två dippar, bägge utanför bandet. Vad kan det bero på och är lösningen att försöka anpassa längden på matningsledningen?

Bifogar skärmdump på S11-mätningarna där den blåa kurvan är LMR400UF och den andra kurvan med Airborne5 samt s1p-filer i vanlig ordning

f23h_20230714.png
 

Attachments

  • lmr400uf_airborne5_f23h.txt
    20,5 KB · Views: 5
  • lmr400uf_f23h.txt
    20,6 KB · Views: 1
Om jag förstått det hela rätt så är det först antennen, sedan
30 m LMR400 och sedan "en bit" av annan kabel fram till radion.
Den bruna kurvan ska vara Airborne 5 och den blå LMR400.

När man ser sådant brukar man misstänka impedansavvikelser hos den korta kabeln vilka skapat en "lokal diskontinuitet" vilken i sin tur förändrar formen på SWR-kurvan.

För att hitta en "lokal diskontinuitet" behöver man egentligen en TDR eller VNA med TDR-funktion men man kan komma dem på spåren genom att först kalibrera NanoVNA med kalibreringskitet direkt på S11 anslutningen, och sedan flytta en bra terminering till den bortre änden på den korta kabeln.

Då går det att se hur mycket impedansen avviker från 50 ohm, och även vad fasvinkeln är. Man kan utifrån det sluta sig till vad som orsakar den ändrade impedansen efter kabeln.

En titt på TDR-analysen för respektive kabel ger dock en "hint" om att något är i olag i de första metrarna av den korta kabeln.

Man kan även vicka på kabeln för att se ifall impedansen ändrar sig,
och en felaktigt monterad UHF-kontakt visar sig direkt.

Om du hämtar upp mig med bil så kan jag ta med mitt HP TDR-instrument och Agilent antenntestset och mäta upp kabelns och kontakternas skick med god upplösning (+/- 2 ohm och +/- 5 cm).

Normalt kostar jag 1500-2000 kr/h+moms och restid men kan dock
tänka mig en viss rabatt... :)
 

Attachments

  • Matning_TDR.pdf
    212,8 KB · Views: 23
Gjorde lite nya mätningar så metodiskt jag kunde. Först kalibrerade jag om min nanoVNA, sedan började jag mäta steg för steg på allt som kommer efter radion. Eftersom min Yaesu FT-818 har en BNC-kontakt på fronten för VHF och UHF började jag med att koppla ihop ett par BNC-SMA-adaptrar och mätte på detta lilla paket med kalibreringsmotståndet.

PXL_20230714_174503710.png

bnc-adapter_rl.png

bnc-adapter_z.png

Redan där började man se viss skillnad. Efter det kopplade jag in den BNC-kabeln jag normalt använder mellan radion och min SWR-mätare. Nu började man se tydligt att allt inte ser helt 100 ut.

PXL_20230714_174652816.png

bnc-adapter_bnc-cable_rl.png

bnc-adapter_bnc-cable_z.png

Efter det anslöt jag min SWR-mätare (via de adaptrar jag behöver eftersom det är PL på SWR-mätaren), återigen med mitt kalibreringsmotstånd på utgången. (Vet inte ifall det är så lyckat att vna-mäta genom en SWR-mätare men jag provade i alla fall)

bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter_rl.png

bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter_z.png

Slutligen kopplade jag in den biten LMR400UF som går i lägenheten innan jag ansluter mot de 30 meter kabel som antennen är kopplad mot.

bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter_lmr400_rl.png

bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter_lmr400_z.png

Känns som att jag borde se över alla mystiska kina/ebay-adaptrar och kanske göra lite nya egna anslutningskablar som har rätt kontakt i resp ände.
 
Bifogar självklart även s1p-filterna i txt-format för intresserade. Just det ja.. jag glömde skriva att de blåa linjerna är referenssvepet som är med 50Ohms-motståndet direkt mot nanoVNA helt utan adaptrar.
 

Attachments

  • bnc-adapter.txt
    5,4 KB · Views: 1
  • bnc-adapter_bnc-cable.txt
    5,3 KB · Views: 0
  • bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter.txt
    5 KB · Views: 0
  • bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter_lmr400.txt
    5 KB · Views: 0
Passade på att byta från LMR400UF till Airborne5 men i övrigt samma setup

bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter_airborne5_rl.png

bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter_airborne5_z.png
 

Attachments

  • bnc-adapter_bnc-cable_swr-meter_airborne5.txt
    5 KB · Views: 3
Kablar och kontakter kan innehålla oväntade överraskningar, och i synnerhet kvaliteter som vänder sig till amatörradiomarknaden.
Mycket skräp säljs dyrt till radioamatörer.

Det finns en mycket välgrundad orsak till att de som ställer höga krav
på materiel och installationer också TDR-mäter allting innan man tar det i drift.

När man tittar på plottarna, med ett stigande |Z| med stigande frekvens får man misstanken om att montaget av en kontakt åstadkommit att det uppstått en serieinduktans mellan själva kabeln och mittstiftet.

Försök hitta en kabel med ett kvalitetsfabrikat av kontakter i varje ände.
 
Last edited:
BNC kabeln för SWR mätaren ser ut som någon färdig kabel, dom kan vara av väldigt dålig kvalitet.

För snart 10 år sedan hade jag köpt kablar på kjell.com som också visade sig ha väldiga dåliga impedanskurvor när jag mätte med den VNA
jag införskaffat.
När jag dissekerade några kablar såg jag att det inte ens var koppar i trådarna utan något magnetiskt material som var pläterat.

Efter det så började jag krimpa mina egna kablar och använda kabel och kontakter av kända fabrikat.
 
Något som inte framgår är vad för SWR-meter som används.

De som amatörer har råd med har sällan direktivitet mycket bättre än 20 dB, vilket gör indikeringar av små SWR högst osäkra. Det kan vara så att
den nya kabeln helt enkelt har vridit fasen på reflektionsfaktorn tillräckligt
för att den hamnar i fas med instrumentets egenreflektion, och då visas ett högre SWR trots att det i själva verket är oförändrat. Många (de flesta) glömmer att reflektionsfaktorer och därmed SWR är vektorstorheter och därmed kan både adderas och subtraheras i fas eller motfas.

De allra flesta instrument, Bird 43 inkluderat, är egentligen "indikatorer" vars visningar ska tas med en grabbnäve salt. Själv mäter jag SWR på HF med R&S NAS som har en direktivitet på över 30 dB och på VHF med R&S ZDP + HP termisk effektmeter som är ytterligare lite bättre.

1689368062512.png
Sedan är SWR på mindre än 1,2:1 eller return loss av 20 dB eller större skäligen betydelselösa för funktionen hos systemen.
De flesta designar så att man får fulla prestanda inom 1,5:1 SWR-cirkeln, vilket är en bra målsättning.

Likt S-metern har SWR-metern vilken ofta är av diskutabel kvalitet fått status av "religiöst kultföremål" hos stickproppsamatörerna.

Vill man verkligen ha reda på vilka värden man har så blir man tvungen att skaffa sig "riktiga grejor".
 
Last edited:
Fast det är inte så dålgt som du tror. Skineffekten gör att endast en bråkdel av diametern på ledaren används för radiovågorna.
På VHF/UHF är det ok, men kommer man ned på 160m ökar förlusterna markant. De stora nackdelarna med de billiga RG-58-kablarna är dock att skärmen är av aluminium och olödbar och att de kablar jag provat i diverse "tillfälliga" antennprojekt inte har klarat att vara utomhus. Höljet har släppt igenom fukt och efter ett tag består skärmen bara av ett vitt pulver. Samma sak gäller billiga RG-6-kablar. Men Kjell har också en bra RG6-kabel avsedd för utomhusbruk. Den använder jag i stor mängd, bland annat direkt nedgrävd.
 
På VHF/UHF är det ok, men kommer man ned på 160m ökar förlusterna markant. De stora nackdelarna med de billiga RG-58-kablarna är dock att skärmen är av aluminium och olödbar och att de kablar jag provat i diverse "tillfälliga" antennprojekt inte har klarat att vara utomhus. Höljet har släppt igenom fukt och efter ett tag består skärmen bara av ett vitt pulver. Samma sak gäller billiga RG-6-kablar. Men Kjell har också en bra RG6-kabel avsedd för utomhusbruk. Den använder jag i stor mängd, bland annat direkt nedgrävd.
Jo, såklart inträngingsdjupet är ju frekvensberoende.
 
Back
Top