Köp inte tennisbollar hos BILTEMA

SM4FPD

Well-Known Member
Nu har jag börjat provskjuta min tennisbollkanon, eller tryckluftkanon.
Jag hade en diskussion i saken här för en tid sedan men hittar den inte.
Det hela verkar funkar, men så där väldigt livsfarlig utgångshastighet verkar det ändå inte bli.
Skott uppåt kommer väl över de höga furorna i alla fall, kanske 30 - 40 meter.
Skott över hustaket resulterade i förlorad boll, jag fåt leta mer under helgen för att se hur långt den gick.
Köp inte tennisbollar på BILTEMA de är för stora.
Ett tre pack på OKQ8 var rätt storlek för 25 kr.
Jag trodde i min enfald att sportsaker var mycket noggrannt reglerade vad gäller storlek vikt hårdehet etc.
Men Biltema har tydligen egen standard.

Nu återstår att se om bollen kan dra med sig linan från en haspelrulle, eller om den bara är en rolig leksak.
Skottbanan verkar väldigt rak och fin i alla fall.

Jag utlöser kanonen med en kulventil, det blir ju en rejäl rörelse att vrida om handtaget 90 grader snabbt som katten, men det går i provdrift.

Kul att bygga något utan kondigar och motsånd ibland, men väl lödning.

de
SM4FPD
 
Glöm inte att modifiera tennisbollarna genom att peta in diverse skrot så att bollen blir tung. Skär upp ett snitt och stoppa in gamla skruvar och muttrar eller vad som finns i junkådan. Knyt igen med kabel eller nylonlina. Mina är ca 140 gram vilket är lagom. Annars drar bollen inte ned linan på andra sidan trädet.
 
I avsnitt 12 av första säsongen av Mythbusters bygger det något liknande nämligen en Chicken Gun som avfyrar frysta och tinade kycklingar med tryckluft.

De har förlängt handtaget på kulventilen och en bit ut har de monterat en stång 90 grader mot handtaget med en tyngd längst ut. Just för att kunna öppna kulventilen snabbt.

Hittar tyvärr ingen jättebra bild men på länken nedan finns en bild där man kan se lite hur de byggt.

MythBusters 1x12 Chicken Gun, Octopus Egg Pregnancy, Killer Washing Machine - ShareTV
 
Den var lite större den.
Jag får nog nöja mig med kattungar, de bör gå att klämma ner i eldröret.
Jag har testat och långsam öppning av ventilen, ger dåligt skott, snabbt betydligt bättre skott, men hur snabbt och vilken verkan är svårt att bedöma. Klart att en magnetventil vore bäst.
OK, SE5X det behvös tyngder oxo, ja det kan jag tänka mig.
Faktum är att man sköt kycklingar (döda) mot flygplan även i Sverige för att testa. Hur kanonen var beskaffad vet jag däremot inte.

de SM4FPD
 
Har du inga bilder på skapelsen?

Gärna en youtube-film när du skjuter i väg kattungar också :D
 
På min tid använde vi kastlod.
Men det är väl ingen här som vet vad det är.
//QRP
 
Naturprogram!

Såg för några dagar sedan i ett naturprogram där man nyttjade ett bambu-rör eller någon
annan rörtyp.
På utsidan var det ett gummirep och i änden en vikt läderbit. Man drog i gummirepet
och spände enheten.
Därefter skickades en mutter iväg högt upp i trädet och en lina hissades upp.
Till linan kopplades sedan en klättrings-utrustning och folk hissade upp sig till toppen
på trädet.
Tyvärr så visades bilderna bara några sekunder i programmet. Är osäker på om det var två
gummirep som nyttjades med läderbiten däremellan.
Detta system måste bli betydligt kraftfullare än att nyttja en Slangbella.
Värt att provas tycker jag.

Sm0ctk stig
 
Vill bara påminna om vad som gäller lufvapen.

Vapenfrordning (1996:70)


1Kap 2§ "Ett kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen (1996:67) om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 10 joule.
Ett hel- eller halvautomatiskt kolsyre-, luft- eller fjädervapen skall anses ha sådan begränsad effekt om en projektil från vapnet fyra meter från pipans mynning har en anslagsenergi som är mindre än 3 joule.
Trots vad som föreskrivs i första eller andra stycket skall ett kolsyrevapen som är avsett för att med färg markera träffar på deltagare i stridsspel (paintballvapen) anses ha sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om vapnet är konstruerat för att laddas med färgampuller med en minsta diameter om 16 mm.
Ett harpunvapen skall anses ha en sådan begränsad effekt som avses i 2 kap. 1 § vapenlagen, om harpunen är avsedd att drivas ut med endast en gummikabel och avståndet mellan vapnets framkant och uttag för harpunens upphakning i vapnets stomme inte är längre än 50 centimeter. Förordning (2006:509)."

Detta gäller oavsett om man laddar vapnet med tennisbollar eller apelsiner. Vapnet är licenspliktigt även om det är helt oladdat om det ger mer än 10J med tänkt ammunition.

Lite förvånande att "vi" amatörer som annars förespråkar laglydighet och allmänt gott omdöme och t.o.m. visar så stort intresse trafiksäkerhet tar så lätt på vapenbrott.

Vidare information finns här: Vapen - Lagar och regler - www.polisen.se

Om man frågar en Polis är det viktigt att man frågar någon som verkligen vet. Polisyrket är kanske lika brett som amatörradion och det är omöjligt att ha koll på allt. Det faktum att trafikpoliser satte upp en hastighetskontroll vid blåa 30.skyltar och började bötfälla fock som åkte 30-50km/h säger ju en del.. De blåa skyltarna är ju bara rekommenderad hastighet. Det hela avbröts när en privatperson upplyste Poliserna om vad som gällde...

Tycker det är dags att sluta uppmana till vapenbrott. Åtminstone för ägaren av HAM.se:s skull....

/Anders
 
Den här modellen typ XXL är inte så dum. Klarar de flesta behov.
 

Attachments

  • se5x_slangbella_2.jpg
    se5x_slangbella_2.jpg
    60,1 KB · Views: 433
  • se5x_slangbella_3.jpg
    se5x_slangbella_3.jpg
    106,7 KB · Views: 348
  • se5x_slangbella_stor_bild1.jpg
    se5x_slangbella_stor_bild1.jpg
    103,4 KB · Views: 512
Angående Roys kanon så fick jag ett påpekande av en bekant jag har som är rätt insatt i vad det gäller just luftvapen. Han hade följande att tilllägga.

Om tryckluftskanonen har en kaliber över 20 mm, sannolikt om det är en tennis eller golfboll, så kan den räknas som pjäs. Frågan är om man överhuvudtaget kan få tillstånd (licens) för en sådan tingest, civilt räknat.

Det bästa om man inte vill ställa till det för sig och få vapenbrott att lägga till i sin CV är nog att kontakta chefsjurist Lotta Gustavson på Rikspolisstyrelsen. Hon är både väl insatt och vet vem som kan de här sakerna i detalj.

Kanske tur att det inte är som förr när man gjorde en personundersökning innan man fick skriva upp för cert... :D
 
svensk vapen lag

Svensk vapenlag borde göra undantag för radioamatörers antennkanoner.
:D
Avsikten är ju inte att det skall vara ett vapen.
73 de SM0LRU /Kenta
 
Och min presterar bara 3 Joule anslagsenergi.
Uppmätt med Joulemätare.
En bråkdel av vad tennisbollkastaren för övning på en tennisbana, ger.

De
FPD
 
Vapenlicens eller ej. Här är flera produkter med grov kaliber och dessutom med ammuniton som inte behöver tillstånd;

Apportkastare 1
Gundogs - För dig och din arbetande hund

Apportkastare 2
Lucky Launcher II

Linkastare
JCL-Sweden - Linkastare, livlina, utskjutbar livlina, lina, skerhet (titta på t.ex. modell SL100)

Även Biltema kommer med en motsvarande produkt. Finns i katalogen under "nyheter".

Linkastaren finns det ett specefikt undantag för och om den är tillför och används för livräddning är den licensfri.

Ammunitionen som används i apportkastaren används normalt till en bultpistol / slaktmask och är mycket riktigt licensfri. Om den är licensfri i annan användning känner jag inte till. Problemet med vapenlagarna är att de är skrivna på ett väldigt juridiskt sätt. I verkligheten finns många gränsfall och tolkningar. I de fall där det det inte finns ett prejuridikat kan det vara svårt att veta. Att dra slutsatsen att bara för nåt säljs så är det lagligt, tycker jag är modigt. Det finns massor av produkter allt i från kosttillskott till radarvarnare och allt därimellan inklusive störande och direkt farliga elprodukter både omedvetet och medvetet.

Men är det någon som är beredd att driva saken i rätten för att få ett prejuridikat, (och ta ev. konsekvenser) så är det väl fritt fram.
 
Jag skaffade för ett par år sedan en sådan där kraftig slangbella och monterade en haspelrulle på den. Krokade på en rejäl blydroppe, sådan där man tränar fiskekast med, siktade över topparna på den stora björken och sköt iväg med full kraft. Blydroppen for iväg, men tyvärr slog haspelrullen stopp efter ett antal meter! Den elastiska linan gjorde att blydroppen kom tillbaka snabbare än jag hann se, hörde den toucha mitt öra, sedan slog den in i husväggen bakom mig och fastnade där i träpanelen. Det var ca 15-20 cm från att jag fått den i pannan.

Det kanske finns en anledning till att det finns lagar, även på detta område. I vilket fall är det viktigt att tänka före och vara försiktig när man skjuter iväg liknande saker.
 
Fy, det verkar farligt! :eek:
Bäst att evakuera grannar och låsa in husdjur plus resten av familjen.
 

Attachments

  • KRAVAL~1.JPG
    KRAVAL~1.JPG
    30,7 KB · Views: 1.282
Hej alla slangbågsskyttar.
Jag, liksom SA5A, skjuter med slangbella, fisklina och "hemmastöpt" blyklump som jag sprayat orange för att lättare hitta den på andra sidan trädet.
Jag använder ALDRIG haspelrulle utan lägger den tunna fisklinan i bukter på en plywood- eller masonitskiva. Har en känsla av att denna metod ger mindre friktion jämfört med en haspelrulle.
Du är inte ensam om att uppleva en tillbakastudsande blyklump. Det gick sämre för Peter, SM6WBR, när han bodde i England. Något gick snett och fick kulan i ansiktet och munnen. Tandläkarräkning blev dyr...
73
Bengt SM6APQ
 
Back
Top