Köpa balun?

Är denna antenn endast avsedd för mottagning så kan balunen göras ganska liten.
Om den är avsedd för sändning så ska balunen klara av effekten. Vilken effekt ska den klara?
 
Om det inte blir galet dyrt skulle jag nog föredra om den klarade av 100w. Men åtminstone 10w.
 
BHIAB har ett ferritrör: BEADS-9871 kostar 11,25 / st.
4st sådana för att göra denna balun.
Det är visserligen typ 43 ferrit isf typ 31 som anges men jag använder dom även på 6m utan problem
16_to_1_Balun_1a_by_Mel_K6KBE.jpg
 
Om du avser låg frekvens före hög kan -43 materialet eventuellt behöva lite fler varv typ 2 primärvarv och 8 sekundärvarv.
 
Jag förstår inte helt hur den ska lindas. Lilla skissen visar rören i 2x2 men ritningen med kabeln visar bara två rör.

Och hur vet man hur stor effekt den tål? Lite lättare att köpa rätt dimensionerad motstånd....
 
Jag förstår inte helt hur den ska lindas
Den lindas som en sparkopplad transformator men det finns fler sätt. Skissen är förenklad med sina två rör.

16 to1_transformer.jpg





Min 4:1 som jag kör 100W i med dom ferritrören som BHIAB har.

4to1 balun.jpg



Man kan även linda två vanliga 4:1 Guanella-baluner och koppla ihop dom för att åstadkomma 16:1

BALUN_1TO16.JPG
 
Last edited:
Känner mig rätt efterbliven här.....

Jag ser en ritning med 2 rör och tråd igenom. Sen ser jag en annan bild med 2x2 rör.

Sparkopplingen fattar jag nog, det är mer det med kärnorna som jag inte ser logiken i. Finns det en bok som jag med fördel kan läsa?

Tack för utvisat tålamod såhär långt.
 
"Finns det en bok....?"
I somras skrev jag detta: Som ett tillägg till min länk den 27 april vill jag rekommendera en som går till Sevicks utförliga bok "Transmission Line Transformers" som alltså inte är identisk med den som slutar med "Handbook". Var noga med mellanslagen vid tankstrecken eller googla på "Sevick Transmission Line Transformers pdf".

www.okdxf.eu/files/Noble Publishing - 2001 - Transmission Line Transformers, 4ed.pdf
 
....plockade fram några rör och lindade enligt beskrivningen.
pga annat ferritmaterial har jag lindad totalt 8 varv isf 4 varv som anges i beskrivningen.

16_1_1.jpg
Rören ihoptejpade och lindade med två varv.

16_1_2.jpg
Här ser man hur jag skarvat trådarna efter de två varven och fortsatt linda totalt 8 varv

16_1_3.jpg
Den färdiga 16:1 transformatorn
 
Bilder ä bra, tack! Så mycket lättare det blev för en trögtänkt att se hur det skall lindas, jämfört med schma i inlägg #4.

Edit: Det var alltså mig själv jag avsåg med det tröga tänket.
 
Å så vill vi se Guanella versionen med
Många kärnor blir det men jag tror den blir bättre än den här enkla varianten.

Jag får lite för mycket läckinduktans så jag är inte riktigt nöjd. Den funkar hyfsat 160m till 20m med SWR 1,3:1 och på 10m 1,5:1
Har lindat liknande tidigare men då har jag använt koaxkabel för att öka på kopplingen mellan varven och det fungerar bättre.


Provade så till slut att linda om med 4 varv enligt beskrivningen.
Det fungerar mycket bättre på höga frekvenser men då förlorar man 160m och 80m är tveksam. Induktansen blev alltså för låg med mina kärnor.

Slutsats: Det ska nog vara -31 material i alla fall eller kanske -77.
 
Last edited:
Har du provat med 8 kärnor?

Tidigare frågan var lite allvarligt menad, har endast hållt mig till 2 "länkars" Guanella, har aldrig provat med 3 eller 4 länkar.
 
Mer info ang denna transformator.
Jag lindade och lindade och ......lindade....:)

Jag kom då fram till att det inte är bra med 1/2-varv, omsättningen blir ju fel.
Inte bra att klämma in massor med tråd i ett litet rör. Kapacitansen mellan varven blir då väldigt hög vilket påverkar bandbredden negativt.
Man bör linda med tråd som har tjock isolering för att hålla isär varven.


Vi får se om två Guanella blir bättre.
 
Mera info ang dessa 16:1 baluner med olika kärn och varvtalsalternativ.
www.korpi.biz/tube baluns.pdf

Nu börjar det bli lite bättre prestanda på mina baluner.
Jag tror att jag fattat lite vad det handlar om beträffande kapacitans mellan varven.

Lindade först alla sekundärvarven tätt packade och det resulterade i SWR 5:1 vid 30MHz.
Lindade sedan om sekundären så att varven blev mycket glesare och SWR åkte ner till 2:1.
Nu har jag delat upp sekundären i två halvor så att utgångarna på 800 ohm sidan hamnar lång ifrån varandra, SWR 1,5:1 !

Man kan givetvis driva detta ännu längre men det krävs att man har kabel med tjock isolering typ innerlerare från en koaxkabel för att minimera kapacitansen.
Dessutom måste man ha ferritrör med stort hål där all kabel ska få plats utan att trängas.
 
Min nya 16:1 balun följde inte riktig någon beskrivning utan bör ses som ett experiment för att utreda det där med kapacitans mellan lindningsvarven.

balun_material.jpg
Jag bestämde mig för att göra en baluntransformator av den typ som oftast används i slutsteg.
Vanligtvis använder man en koaxskärm eller mässingrör men jag hade bara kopparfolie tillgängligt.
Jag lindade folien på en 6mm borr och lödde ihop ett rör. Ferritrör av 43-typ inhandlades hos Bhiab.
.
balun_monterad.jpg
Folierören iträdda och lödda. I ena änden är kopparrören sammankopplade så dom bildar ett varv.

balun_lindad typ1.jpg
Detta är första försöket där jag använder vanlig lackad koppartråd lindade tätpackat i två teflonrör.
Man ser även att jag har lagt till två grova ledare som gör att primärlindningen består av totalt två varv.

1 to 16 balun typ1.jpg

Resultatet blev inte så värst bra. SWR vid 30MHz ligger på 5:1

balun_lindad typ3.jpg
Här har jag trätt i fyra tunnare teflonrör och lindat med teflonisolerad kabel.
Sekundären är alltså uppdelad i två halvor med 4varv vardera.

balun_lindad_low imp side typ3.jpg
Här ser man dom extra primärtrådarna som tillsammans med kopparrören bildar två primärvarv.

1 to 16 balun typ3.jpg
Resultatet är nu mycket bättre med SWR 1,5:1 vid 30MHz.

Jag provade flera olika lindningsmetoder som alla var sämre så dom redovisar jag inte här.
Min slutsats är att kapacitansen i sekundärlindan skall hållas så låg som möjligt.
Viktigast är alltså den inbördes kapacitansen, inte kapacitansen till primärlindningen.
Med flera teflonrör eller kabel med tjock isolering så kan man troligtvis förbättra det hela lite till.
 
Last edited:
Back
Top