Köpa lödpasta som privatperson

SA7ELF

Well-Known Member
Var köper man enklast och billigast lödpasta om man inte kan registrera konto hos farnell eller elfa? Tidigare gick jag via microkit men dom finns tyvärr inte kvar och electrokit verkar inte ha i sortimentet längre.
 

Edit: Ser nu att det anges som "ej lämpligt för elektronik". Men det är väl ändå den lödpasta som brukar användas?
 
Last edited:
Det beror ju på vad du skall ha lödpastan till.
Lödpasta kan vara tennpastan man screentrycker före ytmontering.
Lödpasta kan vara något man nvänder vid plåtlödning som då måste tvättas bort efteråt, och inte alls pa´ssar för elektronik.
Jag sökte på TRADERA och fann ett antal alternativ: https://www.tradera.com/search?q=Flussmedel

Faktum är att med sökning på TRADERA kan man hitta det mest otroliga, jag behövde pötsligt 3 st 22 nF kondingar och hade dem i brevlådan efter två dagar....


SM4FPD
 
Söker man på Edsyn cr11 får man många träffar b.la.

73/ Janne

If you can't stand the heat, get out of my beam direction!
 
Det är alltså tennpasta jag söker. Måste man verkligen beställa från Tyskland? Någon i Sverige måste väl kunna sälja till privatpersoner?
 
På Conrad har SSA medlemmar lite rabatt.

Tyvärr verkar mycket grejor man behöver för lödning vara svårt att få tag i.
Flussmedel kan man tydligen göra själv, han som har TRX bench visade hur man kan göra eget genom att lösa upp harts i alkohol, men alkohol är ju också svårt att köpa i Sverige.
 
Jag tror inte att det är flussmedel som SA7ELF efterfrågar om jag inte fått det hela om bakfoten. Det är väl lödpasta som efterfrågas. Alltså lödtenn i pulverform blandat med flux. Jag har använd det för att bland annat löda CPU tillsammans med en hålmatris för den aktuella kretsen. Flussmedel för VVS är nog inte att rekommendera på kretskort i våra stationer då det lämnar mer rester och är svårare att städa bort.
 
Back
Top