Köpa och inneha radio i Japan?

poxx

Active Member
Hej.

Troligtvis så kommer jag att åka till Japan i höst och vara där ca 1 år för språkstudier.
Har lite funderingar på hur radiolagarna ser ut i Japan och hur man bär sig åt.

Har kollat lite på JARL's hemsida och kommit fram till att man måste ansöka om tillstånd och betala lite om man ska sända där. Dessutom så verkar det som om man måste använda sig av en japansk radio som har en japansk motsvarighet till CE märkning. Verkar vara något nummer man ska uppge vid ansökan.
Funderingen är då om jag som svensk radioamatör får/kan köpa en radio i Japan för att enbart lyssna? Är det som i Sverige att man får inneha en apparat men inte sända? Eller måste jag ansöka om tillstånd hos JARL för att överhuvudtaget få köpa en radio och bara lyssna med den?
Funderar isåfall på att köpa en handapparat eller en QRP-rig typ Yaesu 817 som man även kan lyssna lite på kortvåg med och uhf-trafik men inte kräver något större nätagg. Eller är det enklare att ta med sig en handapparat från sverige. Frågan är om den olaglig då jag tar in den i Japan då?

Vore tacksam om någon som varit där och kört lite radio kunde ge lite svar och tips.

73 de sa4aer
Henrik
 
Själva inköpet är inget problem, man får det man vill ha utan frågor.
Lyssna på trafiken har gått bra, men allt är på japanska såklart.....
 
Japan har andra bandgränser än vi är vana vid.
Så det gäller att kunna dessa.

Vidare gäller att det i många fall är mycket svårt att göra en Japan köpt radio till andra frekvensområden, eller heltäckande, det finns bestämmelser som säger att det skall vara svårt att modifiera sådant där.
Det kan handla om att man måste byta CPU.
Något som vi på SRS surt har fått erfara, då det i vissa fall krävts, med hot och allt, att vi skall kunna modifiera dem till EUropeiska band.

Här får vi ju modifiera hur lätt som helst, och allt ansvar ligger på användaren hur han använder radion, eller sändaren.
 
Tack för svaren.

Ska ju inte fara förrän till hösten så man hinner ju fundera ett tag till.

Men mera tips mottages tacksamt.

//Henrik
 
Back
Top