Köpa radio innan certifikat?

Palle

Well-Known Member
Är det en bra ide att köpa en radio som man sedan kommer att använda när certifikatedelen är klar?
Tänkte man kanske lär sig lite genom att lyssna, antennbyggen o.s.v
Tänkte om det är så att man hittar t.e.x en begagnad och får ta tillfället i akt så att säga.
Mvh.
 
Hej!
Jag har funderat lite på din fråga, den är inte så enkel som man kan förledas tro..?

Om jag får börja med att svara sett från min egen erfarenhet, JA det är klart att man måste ha en (kortvågs)radio att lyssna på!
Mitt intresse för radio väcktes långt långt innan det blev dags för att avlägga provet för C-certifikat, som var det vanliga insteget för yngre tonåringar.
När sedan intresset stegrades och rätt ålder (för C-cert) inföll, så fick jag en BC-312 radiomottagare, en gammal sak från WW2.
Med denna så lyssnade jag på både amatörbanden så väl som på rundradio.
Det skall erkännas att det var ganska spännande att sitta i sitt rum och lyssna på t.ex. amerikaner, ryssar, japaner osv som snackade.
Vi snackar första delen av 80-talet nu, så saker o ting var lite annorlunda då... (både till det bättre och sämre)
Nåväl, nog om detta!

Över till din direkta fråga, oftast(?) får man mer för pengarna om man köper en transceiver snarare än en renodlad mottagare.
Men, jag gissar att när du skriver "radio" så är det just det du menar?
Det finns inga juridiska hinder som stoppar dig från att köpa en transceiver så du först kan (bara) lyssna och sedan när du fått din anropssignal även sända.

Som jag ser det är väl ditt problem att hitta just "rätt radio", alltså ett pris som är lagom för din budget och ger dig den prestanda/funktion du söker.
Inte här heller är det helt enkelt, när man är nybörjare. (det är inte enkelt för mer erfarna heller för den delen)
Saken är kanske den att du vet inte riktigt "vad du vill göra" med din nya hobby?
Om det finns radioamatörer i din närhet, kanske de kan ge dig infallsvinklar.
Akta dig för att falla för alltför tydliga råd, det som är kul för dem kanske är pest för dig?
Att skaffa sig utrustning från WW2, något jag tycker är intressant, är nog inget jag skulle råda någon till, överhuvudtaget.
Ett sådant vansinnigt beslut måste nog komma av sig själv...? (Hahahaha)
Se här hur det kan gå: https://www.qrz.com/db/sm6oid här ser du en del av den "bröte" jag använder och har väldigt kul.

Lycka Till!
 
Hej!
Jag har funderat lite på din fråga, den är inte så enkel som man kan förledas tro..?

Om jag får börja med att svara sett från min egen erfarenhet, JA det är klart att man måste ha en (kortvågs)radio att lyssna på!
Mitt intresse för radio väcktes långt långt innan det blev dags för att avlägga provet för C-certifikat, som var det vanliga insteget för yngre tonåringar.
När sedan intresset stegrades och rätt ålder (för C-cert) inföll, så fick jag en BC-312 radiomottagare, en gammal sak från WW2.
Med denna så lyssnade jag på både amatörbanden så väl som på rundradio.
Det skall erkännas att det var ganska spännande att sitta i sitt rum och lyssna på t.ex. amerikaner, ryssar, japaner osv som snackade.
Vi snackar första delen av 80-talet nu, så saker o ting var lite annorlunda då... (både till det bättre och sämre)
Nåväl, nog om detta!

Över till din direkta fråga, oftast(?) får man mer för pengarna om man köper en transceiver snarare än en renodlad mottagare.
Men, jag gissar att när du skriver "radio" så är det just det du menar?
Det finns inga juridiska hinder som stoppar dig från att köpa en transceiver så du först kan (bara) lyssna och sedan när du fått din anropssignal även sända.

Som jag ser det är väl ditt problem att hitta just "rätt radio", alltså ett pris som är lagom för din budget och ger dig den prestanda/funktion du söker.
Inte här heller är det helt enkelt, när man är nybörjare. (det är inte enkelt för mer erfarna heller för den delen)
Saken är kanske den att du vet inte riktigt "vad du vill göra" med din nya hobby?
Om det finns radioamatörer i din närhet, kanske de kan ge dig infallsvinklar.
Akta dig för att falla för alltför tydliga råd, det som är kul för dem kanske är pest för dig?
Att skaffa sig utrustning från WW2, något jag tycker är intressant, är nog inget jag skulle råda någon till, överhuvudtaget.
Ett sådant vansinnigt beslut måste nog komma av sig själv...? (Hahahaha)
Se här hur det kan gå: https://www.qrz.com/db/sm6oid här ser du en del av den "bröte" jag använder och har väldigt kul.

Lycka Till!

Tack för ditt svar,
Måste säga att det är en helt fantastisk "maskinpark" du har!
Min farbror höll på att renovera en liknande brandbil för många år sedan, kommer dock inte ihåg fabrikat men var lik din Dodge.

Jag är själv intresserad av både elektronik och mekaniska ting, jobbar med kraftöverföringar till tunga och lätta fordon och lödar gärna på kvällarna.
Min tanke är att när certifikatet är avklarat ägna mig åt digitala modes som t.e.x PSK31 och JS8Call men det kanske ändras
hur som helst verkar det som en hobby som det finns hur mycket som helst att grotta ner sig i.

Att kanske kombinera en radio från WW2 med digital teknik är en spännande tanke!

Med vänlig hälsning.
 
Den ser trevlig ut och betydligt mer avancerad än den jag har byggt!
Här är min:
https://forumbilder.com/i/rd8E
a>

a>

Har dock inte testat om den fungerar än.
 
Jag tror det är för 20m, tämligen säker på det iaf
Jag startade upp den första gången idag faktiskt med en 10 meter lång trådantenn
Hörde inte så mycket förutom vad jag tror var ljudet av FT8 eller någon annan digital mode
Kan säkert bara ha varit någon typ av störning också
 
Back
Top