Köpa yaesu 817 i tyskland/england?

SM0RVV

Well-Known Member
Hej,

Någon som har erfarenhet av att köpa en rig från england eller tyskland? (För eget bruk alltså) :)

Jag har hittat väldigt bra priser på Yaesu FT-817-ND. (ca 2000:- billigare)
Skiljer sig dessa från svenska versionen när det gäller bandgränser, repeaterskift, mm?

Från england får man ju en engelsk manual, men hur blir det från tyskland? Bara tysk, eller både tysk och engelsk?

Att jag inte kan få den garanti-reparerad i sverige, det vet jag. Men finns det något annat viktigt att ta med i beräkningen?

73 och Gott Slut på 2006
./Erik
 
Hej Erik.
Köpte en Alinco DR-605 från www.Mega-Kom.de för ett tag sedan.
Den var samma som på svensk marknad, och fick både Tysk samt Engelsk manual.
//Mats
 
Last edited:
Tyskland fungerar fint. Thiecom kan strula men dom kan skicka med postförkott...
 
Hej.

Är inga problem att köpa från Tyskland.
Har beställt både en Yaesu FT-897 och en SGC tuner. För 897'an så var det en engelsk manual och frakten låg på ~160kr.
Repeater skift och andra inställningar går att ändra. Hela Europa + lite andra länder har snarlik bandplan som oss. Och repeaterskiftet går fritt att ställa.
Men....jag tycker man ska tänka 2 gånger innan man väljer firma.
Både Thiecom och Mega-kom har strulat för mig. Har fått vänta flera månader på beställningar från båda två. Väntade t.ex 4 månader på en SGC tuner från Mega-kom, och dom vägrade att svara på mail, och eftersom jag redan hade betala så var det bara snällt att vänta.

Så om du ska beställa från tyskland så rekommenderar jag Wimo (http://www.wimo.com), dom kan vara dyrare på vissa varor. Men grejjerna kommer snabbt som ögat och företaget verkar vara betydligt mer seriöst än dom andra två. Beställde en Yaesu VX-7 från Wimo i November. Beställde den på en Söndag och fick den på Fredan. Däremot så måste du då betala med kort eller via banköverföring. Om du bara vill köra med postförskott så är det tyvvär bara Thiecom som gäller.

73 de Sa4aer
 
Last edited:
Waters and Stanton iEngland funkar bra
billig skatt och bra priser och snabba leveranser
Treviga att prata med med andra ord bara bra erfarenheter
WSPLC - Waters & Stanton

/pk SM5SPK

Ja, de är verkligen trevliga. Jag tog en tripp ut dit när jag var i London för ett tag sedan.
Man höll kanppt på att komma därifrån. :)
Vi fikade och pratade tekniska saker väldigt länge.
De har mycket riggar uppställda i butiken så man kan klämma och känna.

73 SM0RVV
 
Bättre att beställa från mobinet eller nån av deras återförsäljare. offtast finns riggarna hemma så man kan kika på det och så har man tryggheten om det händer nåt.

FT-817 är en ganska vanlig radio ju. t.o.m. jag har en och jag kan rekommendera den starkt.

Kör med ett SLA-817 steg till HF.
 
Jo, det slutade med att jag köpte en 817 från Mobinet.

Jag gillar den mycket. Den följer alltid med i husvagnen, den har väldigt bra husvagns-storlek. :)
Jag kör mest PSK-31 med den. Plus att jag använder den som vanlig "transistorradio".

73 SM0RVV
 
Jag köper ofta från Wimo.de Min FT 450 köpte jag från FGH Electronics i Tyskland. Tryggheten har man väl ändå? Min rigg fick åka till doktorn yaesu.de i tyskland. Det gick bra.

73s de SM3VFE
 
Bättre att beställa från mobinet eller nån av deras återförsäljare. offtast finns riggarna hemma så man kan kika på det och så har man tryggheten om det händer nåt.

FT-817 är en ganska vanlig radio ju. t.o.m. jag har en och jag kan rekommendera den starkt.

Kör med ett SLA-817 steg till HF.

En liten undran, varför köper du en qrp rig och sedan ett slutsteg till den? Är det inte bättre med en 100 wattare direkt? 817 är enligt mig en onödigt liten historia som tycker om att gå sönder man inte handskas varsamt med den (sluttrissorna). Prestandan på mottagaren ger ju inte direkt "gåshud" av vällust.

Roger
 
Jo ibland får jag för mig att gå ut, långt från störningar, sambo, ungar (kan klassas som störningar det också ;) ) m.m.... då pluggar jag ur min 817 och packar ner den i ryggsäcken tillsammans med ett 3 cell LiPo-pack modell XXL, 40 meter wiredipol, 15 meter RG-58, tuner och lite flagglina.

Vet jag vert jag vill för stunden så har jag ett par bra ställen där jag känner till träden och med lätthet kan klättra upp för att fästa dipolen, annars åker pilbågen med också :)
 
Vad trevligt en till som gillar QRP, visst är det gott att ta med sig sin QRP-station ut till ett fint ställe. Har själv en IC-703, tycker det är en mycket bra QRP-station och visst kan man tjäna några kronor på att köpa i utlandet.
Men var rädd om (sluttrissorna) i din FT-817.


Janne;)
 
Jo ibland får jag för mig att gå ut, långt från störningar, sambo, ungar (kan klassas som störningar det också ;) ) m.m.... då pluggar jag ur min 817 och packar ner den i ryggsäcken tillsammans med ett 3 cell LiPo-pack modell XXL, 40 meter wiredipol, 15 meter RG-58, tuner och lite flagglina.

Vet jag vert jag vill för stunden så har jag ett par bra ställen där jag känner till träden och med lätthet kan klättra upp för att fästa dipolen, annars åker pilbågen med också :)

Förstår vad du menar, ja det du beskriver är verkligen härligt. Är man sedan några stycken så är det ännu roligare. Att jag undrade om slutsteget var att jag gjorde samma "misstag" när jag började med qrp, slutsteget stod bara och samlade damm. Efter ett tag så sålde jag 817 och köpte en Icom 703 istället för den har inbyggd tuner.

Roger
 
Förstår vad du menar, ja det du beskriver är verkligen härligt. Är man sedan några stycken så är det ännu roligare. Att jag undrade om slutsteget var att jag gjorde samma "misstag" när jag började med qrp, slutsteget stod bara och samlade damm. Efter ett tag så sålde jag 817 och köpte en Icom 703 istället för den har inbyggd tuner.

Roger

Hej ALLA goa gubbar o gummor.

Detta är en verkligt kul grej, undrar liksom någon annan här över oss i tråden:
Varför köpa en lågeffektare när man kan köpa en 100W station och dra ned uteffekten till 10W....????
Jag tror mig kanske kunna känna vad det är...just känslan att vara QRP och ingen annan kan påverka mig, det är bara jag och riggen + 10W :)

Detta är psykologi antar jag, jag kan inte fatta det, men kanske förstå detta fenomen.
Bara jag och riggen i detta vindskydd....kan någon i Europa (världen) höra mig...?? Missförstå mig rätt nu, kan det vara någonting i den stilen??????? (ingen skit i detta)

Kul i så fall, eftersom jag själv kan känna det så ibland, utan att förstå varför...
Ibland känner jag att dra iväg med bilen (som jag aldrig gjort) ut i skogen eller på ett berg, sätta på en utav antennerna (köpt av Peter VKC) och i min stillhet se vad jag kan åstadkomma utan en massa effekt.

Är jag helt känslomässigt fel ute nu???
Kul att få svar på detta och utveckla vidare....Kanske en ny QRP áre.
Erland KTC
 
Last edited:
Hej ALLA goa gubbar o gummor.

Detta är en verkligt kul grej, undrar liksom någon annan här över oss i tråden:
Varför köpa en lågeffektare när man kan köpa en 100W station och dra ned uteffekten till 10W....????
Jag tror mig kanske kunna känna vad det är...just känslan att vara QRP och ingen annan kan påverka mig, det är bara jag och riggen + 10W :)

Detta är psykologi antar jag, jag kan inte fatta det, men kanske förstå detta fenomen.
Bara jag och riggen i detta vindskydd....kan någon i Europa (världen) höra mig...?? Missförstå mig rätt nu, kan det vara någonting i den stilen??????? (ingen skit i detta)

Kul i så fall, eftersom jag själv kan känna det så ibland, utan att förstå varför...
Ibland känner jag att dra iväg med bilen (som jag aldrig gjort) ut i skogen eller på ett berg, sätta på en utav antennerna (köpt av Peter VKC) och i min stillhet se vad jag kan åstadkomma utan en massa effekt.

Är jag helt känslomässigt fel ute nu???
Kul att få svar på detta och utveckla vidare....Kanske en ny QRP áre.
Erland KTC

Hej Erland! Prova på qrp några gånger, sedan är du fast. om du köper riggen i England eller Sverige spelar mindre roll. Det skiljer kanske några kronor men vad gör väl det om hundra år? Köper du i Sverige så är det lättare med eventuella reparationer + att du får direktkontakt med säljaren om du besöker större loppisar. En liten mobilpinne duger ofta bra när det är bra konditioner. Enkelt och smidigt. Och fan så kul.

Roger
 
Jag brukar förklara QRP-fenomenet så här:

Köp en superanläggning för några hundra tusen.
Nu kan du köra så det ryker. 59 eller 599 är den normala rapporten. Skulle du misslyckas med att genomföra ett QSO så måste det ses som ett fiasko.

Köp i stället (eller bygg) en QRP-station. Späd på med en liten, enkel antenn. Normalfallet är nu att det är svårare att få QSO:n. MEN lyckade QSO:n ses som en framgång.

Sammanfattning:
När man kör QRP så får man betydligt fler tillfällen att glädjas över vad man åstadkommer.
 
Härligt att läsa era inlägg, man fylls av värme och lust att springa ut i närmsta skog med 817 och en trådstump.
Det är något speciellt med att köra radio från skogen.
Jag körde JOTA i många år på 90-talet. Iofs inte QRP, men den där skogs-känslan fanns ändå.
("Skog" kan givetvis bytas mot valfri del av naturen utomhus, strand, fjäll, fält, kulle, etc)

En liten korrigering bara, så vi inte skrämmer för många från FT-817. Första modellen hade helt riktigt stora problem med slutsteget. Den nyare modellen 817ND har en lite justerad konstruktion av slutsteget. Det finns mycket få rapporter på yahogruppen om trasiga slutsteg i 817ND.

73 SM0RVV
 
Jag tycker FT-817 var trevlig men plottrig, sålde den och vart med en IC-703+ istället, helt underbar!
Spenderar gärna en halvdag ute i skogen med riggen och allehanda antennexperiment.

Gällande slutsteget på FT-817 så är händer det att dom går sönder, det verkar som att folk blir lite oförsiktigare efretsom det "bara" är 5Watt ut...
Jag har bytt ett antal slutsteg på 817 och det är inga problem bara man har rätt verktyg och ESD-miljö och är noga vid trimningen efteråt.
 
Den stortrivs med min tuner som är en MFJ-901, Börjar alltid på lägsta effekt och ökar successivt..

Fördelen med denna tunern är att det räcker med 20-40 meter 0.75 mm2 sladd då den har inbyggd balun, och då är det bara att kasta upp tråden på ett ungefär i trädens grenar.. eller om man hittar en lång pinne så kan man peta upp tråden lite högre...

Skillnaden mellan att sitta hemma vid skrivbordet med 150w steg och vara ute i det fria med 5w är att det blir MKT mera aktivitet på kortvågen ute... För man slipper alla störningar från diverse hemelektronik som släcker stora delar av kortvågsbandet...

Kan dock tillägga att jag ska försöka få ihop kosing till en FT-897'a härnäst.. den kan stå på skrivbordet på heltid. Hade en sådan innan...
 
Last edited:
Back
Top