Köpångest

SM0OTQ

Member
Hejsan!

Är i valet o kvalet mellan en Ic E90, Yaesu Vx7 eller en Kenwood THF7E. Önskar en känslig mottagare framförallt på 78/79 MHz. Någon som har erfarenhet om någon av apparaterna eller det kanske finns något annat godis med känslig rx på 78/79 MHz :confused:

/73 Per
 
Hej.
Icom E90 har jag ingen erfarenhet av.
Däremot föregångaren till VX7, VX5:an.
Det var OK mottagning på, däremot sägs det att VX7 sjka vara än bättre.
Just nu har jag en TH-F7E som jag är mycket nöjd med.
Framförallt för den har möjlighet till att lyssna på CW/SSB hela banden.
En god hjälp om man själv vill höra hur man låter.
Men jag tror dom tre du nämner är ganska likvärdiga i kvalite, det är ju mest en smaksak vilken man väljer.

//Peter
 
Hejsan o tack för svaret Peter!

Har en Vx-5 men tänkte det var dax att uppgradera :)

Om man skall tro de tekniska data som finns ute på nätet så verkar E90 strået vassare än Yaesun vad det gäller känslighet. E90:s stora svaghet verkar vara svag batterikapacitet. Vx-5:an tycker jag lever hur länge som helst på en laddning, helt underbar radio.

Cw och ssb kan jag vara utan på en bärbar, men det är ju en smaksak det med.

/ 73 Per
 
Hej.

Jag har haft VX-5:an och den tyckte jag var suverän fast mottagningen på 78-79 var inte den bästa.

F-7e har jag också haft och mottagningen är klart mycket bättre på 78-79Mhz. Jag upplevde dock att den inte var så slittålig. Det bler lätt repor och texten på knapparna försvann. En väska är ett måste.

En sak jag reagerade på direkt var att den har 2 skilda mottagare på VFO 1 och 2. Det är en klar fördel om man vill lyssna på andra frekvenser. Den ena är bara för amatörradiofrekvenser och den andra är optimerad för scannning. Bra och dåligt tycker jag. Vill man passa 145 och 434 mhz samtidigt får man en sämre mottagning på den ena vfon.

Sedan har jag inte haft problem med min men jag har hört att det är andra som har haft problem med mottagaren och att slutsteget har pajat. Det kan ju vara måndagsex. eller en tidig utgåva, inte vet jag.

I största allmänhet kändes det dom jag var mer nöjd med VX-5an än F7e även att den har fler funktioner och frekvenser. Vet inte varför men jag bara känner så...

När det gäller ICOM så är dom väl kända för att ha bra mottagning men dom tar också emot mycket skräp och störningar. Det har jag upplevt iallafall. Det har varit mycket barnsjukdommar på deras handapparater tidigare. Men jag har ingen erfarenhet av E90.

Lycka till!

73 de Fredrik SM6VTT
 
Jag har inte jämfört apparaterna i fråga, men blev mkt glatt överraskad av VX-7'an känslighet, även med den korta orginalantennen.
 
... och jag blev glatt överraskad av vx-2e som jag köpte på "AskDirect" på Tottenham Court Road i London för 169 pund.
 
Det bidde en E90 som jag än så länge är nöjd med :D
Batterikapaciteten upplever jag inte som något större problem iaf inte för mig som använder radion mest som rx.
 
Har tidigare haft en Kenwood TH-F7E. Var en utom ordentlig rig. Mycket bra mottagning på 78-79 Mhz.
Ni som funderar på köp "gå och handla". Kenwood är i mina ögon dom absolut bästa mottagarna. Ljudet är enastående även i denna lilla maskin. Varken Yaesu eller Icom kan slå ljudkvaliten på Kenwoods maskiner. Jag har haft olika riggar genom åren och hoppat mellan olika märken, men alltid slutat på Kenwwod igen. Har idag inget på VHF och UHF utan kör bara HF. Återigen med Kenwood.

73....DE SM7SUB / Christer.
 
jag har köpt en Yaesu vx-7 som jag tror är en jätte bra rig den har ju allt som man behöver den är ju som icom e90 eller vx-5.an det enda som skiljer från dom är att vx-7R har dubbla mottagare annars så är dom ganska lika.

73 Thomas SM0WQT
 
Hej !
Nu har jag provat ut VX-7an och jag tycker nog att den uppfyller alla standad krav som ställs på en sådan typ av handapprat,jag är mycket nöjd.

Thomas WQT
 
SMØWQT said:
jag har köpt en Yaesu vx-7 som jag tror är en jätte bra rig den har ju allt som man behöver den är ju som icom e90 eller vx-5.an det enda som skiljer från dom är att vx-7R har dubbla mottagare annars så är dom ganska lika.

73 Thomas SM0WQT


Är det samma tbh till VX5 och VX7?
Vore nice att kunna använda t.ex datakabel, laddare, mic, o.s.v. från gamla VX5 till en ny VX7...

/ Matte
 
Ja, jag vet att batteri och monofon är samma. Verkar passa till den nya VX-6:an också. Smart för en gång skull att dom inte gör allt nytt bara för att det kommer en ny/annan modell...
 
Gammal tråd det här men jag har jämfört min Yaesu VX-5:a (sen modell) och Kenwood F7e i mottagningen på 78-79mhz och det är ingen märkbar skillnad mot vad jag skrev tidigare.
 
Back
Top