Köpråd för nybörjare - Handhållen radio 27-446 MHz

Hej på er, vi börjar från början.

Jag är helt novis inom radio. Jag tycker att kommunikation över elektromagnetiska vågor är superspännande, men ungefär där slutar mina kunskaper om radio. På sikt kanske jag också sitter och bygger en egen kortvågslåda i plywood och spänner upp trådar över hela tomten, men jag tänkte börja i en annan ände.

Därför behöver jag hjälp att hitta den perfekta radion för mina behov som de ser ut just nu. Jag vet inte om den ens finns, men jag hoppas det.

Jag är på jakt efter en handhållen radio som som ger mig möjlighet att lyssna på amatörradiofrekvenser (145 och 430 MHz) och kunna sända på privatradio / jaktradio frekvenserna (27, 31, 155, 444 och 446 MHz).

Tanken är att min handhållna enhet skall fungera både som jaktradio och som en inkörsport till att lyssna på annan radiotrafik. Högsta sändareffekt är 5 W på jaktradio, så en 5 W sändareffekt på radion vore optimalt.

Jag har försökt att kika på vilka alternativ som finns. Ganska snart fann jag att en kinaradio vore ett bra alternativ, eftersom japanska märkesradios kostar en hel del. Jag har kikat på TYT, som är väldigt prisvärda och fulla med trevliga funktioner (exempelvis TYT TH-UVF9), men alla deras handhållna modeller börjar tyvärr på 136 MHz. Annars gick jag igång på det gick att ha passning på två olika band samtidigt som man lyssnade på FM, vilket låter som en mycket trevlig funktion.

Så, min fråga till er som kan radio på era fem fingrar, vart köper jag den mest prisvärda handhållna radion som klarar frekvenser mellan 27-446 MHz, gärna har passning på två band och även FM-radio? Om den ens finns då vill säga ;)
 
Tack för ditt inlägg QRP!

Kollade runt lite och såg att Icom IC-E90 finns att köpa begagnad.

Vad är rimligt att betala för en begagnad Icom IC-E90 i OK skick?

Är denna radio det enda alternativet utifrån mina önskemål? :cool:
 
Du får nog koncentrera dig på ett band i taget när det gäller sändning, jag tror inte det finns någon handhållen radio som klarar detta spann, dessutom är det olagligt.

Vill du lyssna på vhf/uhf så duger valfri scanner eller duobandare från kina, tex 409shop.
 
Jag råder dig att skaffa en billig handscanner och lyssna först, en sån klarar alla banden du räknade upp, om än dåligt med den medföljande gummipinnen, men hemma kan du ju sätta upp en bättre scannerantenn.

Jag avråder starkt ifrån att använda jakt/PMR/SBR som lekstuga, 27MHz verkar myndigheterna ha gett upp om, även om dom skickade ut lite varningsbrev för ett tag sedan.

Är du seriöst intresserad av radio och har tänkt följa dom regler som finns så går du en kurs hos närmaste Amatörradioklubb och får tillgång till alla dom amatörradioband vi alla delar.

Som innehavare av amatörradiocertifikat ska man absolut inte använda Jakt/PMR/SBR och andra band som lekstuga, då borde man veta bättre!

När du har certifikat så köp en billig handradio, dom klarar allt som dom dyra handapparaterna klarar, förutom då dom digitala trafiksätten.
 
Last edited:
Du får nog koncentrera dig på ett band i taget när det gäller sändning, jag tror inte det finns någon handhållen radio som klarar detta spann, dessutom är det olagligt.

Vill du lyssna på vhf/uhf så duger valfri scanner eller duobandare från kina, tex 409shop.

Har läst ditt inlägg flera gånger, men hänger faktiskt inte riktigt med på vad du menar. Menar du att Icom IC-E90 inte klara det spann som jag önskar? Vad jag kan se så gör den det. Vad är olagligt? Är Icom IC-E90 en olaglig produkt?

Tack för tipset om 409shop. Dock har de extremt många produkter och inte så speciellt intuitiv sökfunktion, så jag tyckte det var svårt att hitta en scanner (eller duobandare) för mina behov. Hade varit trevligt om du kunde tipsat om en specifik produkt. Sen är det ju inte en scanner jag egentligen är på jakt efter, utan en transceiver.

Jag råder dig att skaffa en billig handscanner och lyssna först, en sån klarar alla banden du räknade upp, om än dåligt med den medföljande gummipinnen, men hemma kan du ju sätta upp en bättre scannerantenn.

Jag avråder starkt ifrån att använda jakt/PMR/SBR som lekstuga, 27MHz verkar myndigheterna ha gett upp om, även om dom skickade ut lite varningsbrev för ett tag sedan.

Är du seriöst intresserad av radio och har tänkt följa dom regler som finns så går du en kurs hos närmaste Amatörradioklubb och får tillgång till alla dom amatörradioband vi alla delar.

Som innehavare av amatörradiocertifikat ska man absolut inte använda Jakt/PMR/SBR och andra band som lekstuga, då borde man veta bättre!

När du har certifikat så köp en billig handradio, dom klarar allt som dom dyra handapparaterna klarar, förutom då dom digitala trafiksätten.

Bra tips om att öka upptaget med en annan antenn, det tar jag med mig.

Har inte några ambitioner att använda några band som lekstuga. Givetvis följer jag både de lagar och regler som gäller för radiotrafik i Sverige. Jag är är inte bara genuint intresserad av radio, utan även jägare. Därför är jag på jakt efter en radio som fixar både 31 och 155 MHz (de olika jaktlag jag jagar med använder naturligtvis olika band).

Det är kul att du lyfter nyttan av att gå med i en klubb och ta certifikat. Jag ser helt klart fördelar med fördjupad kunskap och den gemenskap klubbverksamheten kan erbjuda.

Dock är det primärt ett bra köpråd jag önskar med denna tråd.
 
Det finns nog ingen handhållen radio som klarar att sända både 27-31 MHz som är kortvågsband och 155 samt 444-446 som är VHF respektive UHF band.

Att hitta en som klarar enbart 27, enbart 31 eller en kombination av 155 och 444-446 är inga problem.

En handhållen mottagare som klarar det är inga problem, jag har en Icom R1 tror jag den heter som klarar det.
 
Det finns nog ingen handhållen radio som klarar att sända både 27-31 MHz som är kortvågsband och 155 samt 444-446 som är VHF respektive UHF band.

Att hitta en som klarar enbart 27, enbart 31 eller en kombination av 155 och 444-446 är inga problem.

En handhållen mottagare som klarar det är inga problem, jag har en Icom R1 tror jag den heter som klarar det.

Med andra ord stannar det vid en våt dröm för mig om en handhållen enhet som kan sända på både kortvåg, VHF och UHF (31, 155, 444, 446). Eller?

Vilket är det bästa alternativet om jag vill en handhållen enhet som lyssnar på allt mellan himmel och jord (0-446 MHz) och fixar sändningar på 155, 444 och 446? Gärna med passning på två till tre band och FM-radio. Är den dessutom liten till formatet, väderskyddad och till priset av en kinaradio så är den mer eller mindre perfekt. Förutom avsaknaden av sändning på 27 och 31 MHz då...

Har försökt att hitta relevant information om Icom IC-E90, som QRP tipsade om. Den ser faktiskt ut att ha det mesta jag önskar. I länken som QRP postade så ser det ut som att Icom IC-E90 faktiskt fixar att sända helt OK på 155, 444 och 446. Erfarenheter någon?

Jag tyckter Icom IC-E90 ser trevligare ut på bild än Icom R1, mindre och smidigare. Fler prisvärda alternativ? Vad skall jag ge för en begagnad Icom IC-E90 om det blir den jag sätter tänderna i?

Supertacksam för tips och idéer!
 
Det är bara produkter som är typgodkänd att användas på licensfria frekvenser typ 27 MHz och PMR. En apparat som är godkänd för amatörradio får inte användas för annat. En apparat som är godkänd för kommersiellt bruk får användas på amatörradio banden där radioamatören är ansvarig att den inte stör annan verksamhet.
 
Det är bara produkter som är typgodkänd att användas på licensfria frekvenser typ 27 MHz och PMR. En apparat som är godkänd för amatörradio får inte användas för annat. En apparat som är godkänd för kommersiellt bruk får användas på amatörradio banden där radioamatören är ansvarig att den inte stör annan verksamhet.

Vilka regler gäller på jaktbanden 31/155 MHz och srbr?

Bra att veta att det krävs en typgodkänd enhet för att få kommunicera på licensfria frekvenser, även om flertalet handhållna amatörrradio-transceivers rent tekniskt kan sända på dessa frekvenser (privatradio och jaktradio).

Vilka regler som gäller på de licensfria frekvenserna framgår med all säkerhet i Post- och telestyrelsens föreskrifter om undantag från tillståndsplikt för vissa radiosändare (PTSFS 2012:3).

http://www.pts.se/upload/foreskrifter/radio/ptsfs-2012-3-undantag-tillstand.pdf

Den som tycker det är intressant med vilka lagar och regler som gäller för licensfria frekvenser kanske kan skapa en tråd för ämnet?

Håller tummarna för att fler radioamatörer med lite koll på marknaden hänger på den här tråden och postar lite matnyttiga köpråd för den vilsne novisen. Det är ju ändå tanken med tråden ;)
 
Håller tummarna för att fler radioamatörer med lite koll på marknaden hänger på den här tråden och postar lite matnyttiga köpråd för den vilsne novisen. Det är ju ändå tanken med tråden

Jo, men det du efterfrågar är nån slags tulipanaros som knappast finns. Med det menar jag att nog finns det en och annan kinaradio som säljs över nätet som kan ta emot många frekvenser och sända på flera. T.o.m. handapparater som hanterar både rx och tx för flygets frekvenser tillsammans med amatör- och jaktradiofrekvenser finns. Detta är ett otyg och ska inte försvaras eller tipsas om eftersom de definitivt inte är typgodkända. Tidigare var de inte tillåtna att säljas i Sverige, men nu översvämmas vi av diverse skit och de som köper dem har i regel inte en aaaaning om vad som är tillåtet eller vad man kan ställa till med i sin okunskap.

Söker du en radio som är typgodkänd för att sända på privatradiofrekvenser så ska du nog hitta någon som är renodlad för just den frekvensen. Sen kan du köpa en scanner för att lyssna på det övriga.

Du är välkommen att gå en kurs så får du veta mer än du visste att du borde fråga om. :)
 
Söker du en radio som är typgodkänd för att sända på privatradiofrekvenser så ska du nog hitta någon som är renodlad för just den frekvensen. Sen kan du köpa en scanner för att lyssna på det övriga.

Riktigt bra tips! Uppskattas.

Understryker det jag inledningsvis i tråden valde att lyfta fram, att radio är ett nytt område för mig och denna typ av vägledning är uppskattad. Det är klart att jag med ljus och lykta fortsätter att leta efter min tulipanaros, om ingen på ett konstruktivt sätt puttar mig i rätt riktning. Tack SM3ZBB.

Mina efterforskningar och svaren i denna tråd ger en fingervisning om att en radio som sänder på bägge jaktradio banden (31 och 155 MHz) och dessutom är typgodkänd är en utopi. Släpper därmed mina ambitioner att hitta en sådan ;)

Tips prisvärd scannern som tar in allt mellan himmel och jord (0-446 MHz)? Är Icom IC-E90 (som QRP tipsade om) ett bra alternativ för mig även om det är en transceiver, inte en renodlad scanner? Den ger ju möjlighet att sända amatörradio i framtiden om jag tar en licens (och lär mig mer än jag visste att du borde fråga om). ;)
 
Så fort man "öppnar" en apparat som är typgodkänd och har CE-märke för en viss användning och frekvensområde
så upphör CE-märkningen att gälla. Detta har i stor utsträckning att göra med svårigheterna att göra sändare med bra undertryckning av falska frekvenser i ett stort frekvensområde.

Det finns förvisso typgodkända apparater som har de efterfrågade egenskaperna; de kommer från Harris,Thales och Telefunken RACOMS.
Gemensamt för dem är även att de kostar runt 50-70000 kr/st och är exportkontrollerade.
I min dagliga gärning som konsult inom militärradio kommer jag i kontakt med dem av och till.

Min rekommendation till TS är att använda typgodkänd materiel för vart och ett av användningsområdena där sändning förutses samt en mottagare eller "scanner" för övriga frekvenser.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Dom fina apparaterna är väl iofs typgodkända men uppfyller inte kraven på fast monterad antenn med en specifik gain eller erp
 
Börja med att köpa en scanner som klarar ett stort frekvensområde och alla modulationstyper som exempel AM, FM och SSB. Komplettera gärna med en bra antenn på taket så hör du bättre.

När du sedan har sållat ut var den intressanta trafiken finns så köper du en radiosändare för ändamålet. Att tänka på är att en handhållen sändare har en mycket begränsad räckvidd. Bäst räckvidd utan amatörradiocert hittar man på 27 MHz och med SSB. Då kan du sända med 12 watt uteffekt och med rejält långa antenner.
 
Och all sändning utanför vad som är tillåtet är olagligt men om om man uppför sig och inte orsakar störningar för dom riktiga användarna så kan man vara "lite" olaglig.
 
SA0BUX: Och all sändning utanför vad som är tillåtet är olagligt men om om man uppför sig och inte orsakar störningar för dom riktiga användarna så kan man vara "lite" olaglig.

Nu får du skärpa dig!
 
Naturligtvis, det försvann tydligen lite text. Jag avsåg de fall när man kör på licensfri kanal såsom 156,000 MHz och uppfyller antenn och effekt kravet men då apparaten inte är typad för frekvensen ifråga. Såsom AOM försökte åskådliggöra med proffs apparater typ Harris osv. som inte heller är avsedda för ändamålet.
På liknande sett är det ett formellt problem när FRO kör T-nät med en öppnad Icom amatörradio eller liknande.
Den är bara typgodkänd för amatör banden.
 
Back
Top