Köpråd för nybörjare - Handhållen radio 27-446 MHz

Ja, vi tar det väl i den här tråden, förlåt om jag kapar ämnet för dig.

Jag anser att vi som radioamatörer absolut inte ska uppmuntra folk som inte är radioamatörer att göra saker som är olagliga eller i gränslandet till olagliga.

Jag har släktingar som jagar och har frågat mig om kinesradios fungerar som jaktradio, jag brukar säga att dom förvisso kan sända på frekvensen, men då antennen är avstämd för amatörradiobanden fungerar det dåligt och att det är olagligt och att en dedikerad jaktradio fungerar bättre och är dessutom laglig.

Samma sak när båtfolk frågar om dom fungerar på marin-VHF eller annat folk frågar om dom fungerar på PMR/SRBR eller om dom fungerar på några andra frekvenser. (just marin-vhf är ju särskilt allvarligt och där råder jag absolut att hosta upp vad en riktig radio kostar)

Sen har jag ju programmerat min kinaradio med dessa frekvenser ändå, om behovet att lyssna skulle uppstå, men det gör det aldrig.

Slutklämmen är att jag tycker att vi alla som är utbildade har skyldigheten att med skärpa avråda icke utbildade att köpa felaktig utrustning som i praktiken innebär att dom begår ett lagbrott.

Om sen en radioamatör skulle använda sin amatörradio-handapparat för att ropa efter ungarna som är ute och fiskar på en PMR frekvens ser jag inte så allvarligt på, även om det också egentligen är fel.
 
Jag såg att Biltema har börjat sälja en bra 155MHz jaktradio till ett bra pris. Det finns ingen jaktradio som klarar både 31MHz och 155MHz. Kolla med jaktlaget vilket frekvensband som används. Kan tänka mig att man i regel använder 155MHz.

PMR-radio är mer praktiska än roliga. Det är den korta räckvidden som tar bort större delen av nöjet och PMR-radio är begränsade till den antennen som sitter på radion.

Problemet med vissa kinaradios är att de inte fungerar speciellt bra på jaktfrekvenserna utan är mer tänkta att användas som amatörradio.

Största nöjet utan amatörradiocertifikat hittar man på 27MHz där man till lite pengar får lång räckvidd. Det finns även mycket begagnad utrustning. 27MHz kräver även lite mer kunskap om radioteknik då det är ett kortvågsband som ställer lite större krav på antenner och montering. Blir man duktig på 27MHz är klivet upp till amatörradio inte så stort.
 
Vill du lyssna på vhf/uhf så duger valfri scanner eller duobandare från kina, tex 409shop.
Jag råder dig att skaffa en billig handscanner och lyssna först, en sån klarar alla banden du räknade upp, om än dåligt med den medföljande gummipinnen, men hemma kan du ju sätta upp en bättre scannerantenn.
Söker du en radio som är typgodkänd för att sända på privatradiofrekvenser så ska du nog hitta någon som är renodlad för just den frekvensen. Sen kan du köpa en scanner för att lyssna på det övriga.
Min rekommendation till TS är att använda typgodkänd materiel för vart och ett av användningsområdena där sändning förutses samt en mottagare eller "scanner" för övriga frekvenser.
Börja med att köpa en scanner som klarar ett stort frekvensområde och alla modulationstyper som exempel AM, FM och SSB.

Den här tråden har helt klart varit intressant och lyft fram många spännande ämnen. Men jag skulle ändå påstå att den glidit ifrån den ursprungliga frågan.

Ovanstående citat ger tips om vilken typ av enhet som skulle passa för mina behov, men inga konkreta köpråd om specifika modeller. Scanner, scanner, scanner, scanner, scanner... fem gånger kan jag räkna till att jag fått tips om att köpa en scanner, men ingen har gett något köpråd om en specifik modell och för en novis är det svårt att hitta rätt i radiodjungeln utan lite handfasta råd.

Jag har dock fått två köpråd, Icom IC-E90 och Icom R1. Jag har givetvis läst det jag kunnat hitta om de olika modellerna och fann snart att Icom IC-E90 verkade vara en trevlig modell, kanske något att satsa på.

Sagt och gjort, igår budade jag hem en Icom IC-E90 på Ebay!

Vet inte vad den kommer att landa på med frakt, den tyske säljaren skulle återkomma. Även om jag flera gånger frågat här i tråden vad jag bör ge för en begagnad Icom IC-E90, så har inget svarat. Jag gick på magkänsla och hoppas att jag gjort ett klipp. ;)

Räkna med att jag återkommer med en mängd frågor om hur jag bygger en sjysst antenn för att lyssna på kortvåg när jag fått hem min "nya" radio! :cool:
 
På kortvåg använder rundradio AM och på 27 MHz är det väl många som kör AM eller Narrow FM men i övrigt så behövs en mottagare som klarar ssb för att få ut något av signalerna.
 
Om du nu går en amatörradio kurs och gör provet så får du dessutom sända med din E90 på dom amatörradio band som används i Sverige, i detta fall 6m/2m/70cm.
 
För vhf/uhf lyssning är säkert en e90 ok men den saknar ssb.

På kortvåg använder rundradio AM och på 27 MHz är det väl många som kör AM eller Narrow FM men i övrigt så behövs en mottagare som klarar ssb för att få ut något av signalerna.

Jag kommer alltså inte att kunna höra något på kortvåg med min Icom IC-E90 för att den saknar SSB? Går all rolig trafik på kortvåg över SSB?

Inser att det är frågor som jag troligen skulle haft stenkoll innan jag shoppade loss, men det är ju därför man frågar. Har ju liksom inte fått några köpråd på scanners som fixar AM, FM och SSB....
 
Jag kommer alltså inte att kunna höra något på kortvåg med min Icom IC-E90 för att den saknar SSB? Går all rolig trafik på kortvåg över SSB?

I

I princip allt som är amatörradiorelaterat kräver CW/SSB-mottagning. Är man inte intresserad av att lyssna på rundradio så finns inte mycket att hämta med en mottagare som bara klarar AM. Handapparater brukar dessutom i allmänhet vara mer eller mindre bedrövliga med avseende på storsignalegenskaper vilket innebär att de överstyrs om en vettig antenn kopplas in till apparaten.
 
Det finns en handapparat som fixar även SSB, Kenwood TH-F7E, men den kan bara sända på 144 och 432 MHz amatörradiobanden. Mottagaren på kortvåg är inte heller världens bästa, den kräver en yttre antenn och blir lätt överstyrd.
 
Finns det någon detaljreglering rörande dom licensfria frekvenserna eller är det enda som finns det flummiga PTS dokumentet som även reglerar amatörradio?
Utifrån det dokument som finns så räcker det att man uppfyller dessa krav rörande effekt, modulering och frekvens.
 
Detaljregleringen ligger i de ETSI-normer som tillståndsfri sändarutrustning, med amatörradiosändare som enda undantag, ska vara provad och typgodkänd enligt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Om du tänker lite annorlunda och köper en liten mobilstation istället, tex en Yaesu ft-817. Då kan du lyssna på de flesta frekvenser tex 27 och 31 MHz, och pmr mm. Dessutom kan du sända på alla amatörfrekvenser om och när du skaffar cert.

Skickat från min SM-N9005 via Tapatalk
 
Hur får vi information om dom etsi normer som reglerar detta?, varför hänvisar inte ptfs till dessa?
 
5 MHz har formellt sett hamnat mellan stolarna.

Det finns ännu inga apparater för amatörbruk som har något godkännande i Europa
för detta band.

När man "öppnar" en amatörradiosändare blir CE-märkningen ogiltig, vllket
är grundat i att övertons- och spuriousundertryckning ofta är sämre utanför de band som
den är konstruerad för.

Den som vill använda 5 MHz utan att bryta mer än nödvändigt mot reglernas bokstav bör använda sändare som
är konstruerade för att täcka hela HF-området som t.ex. flyg- marin- och militärradio.
Dessa är vanligen konstruerade efter normer
som är lika eller hårdare än de som kan härledas ur både ITU- och ICAO-regler.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Jag tror steget från PMR och PR till 5MHz är kanske lite väl stort för trådstartaren. Han vill ha tips på en bra radiomottagare med skanner som klarar alla frekvenser och moder.
 
Precis, då är det lämpligt att skaffa två mottagare, en kortvågsmottagare upp till 30 MHz och en bra scanner som tar 30-900 MHz eller liknande. Även om Icom har en del produkter som funkar som scanner så har jag alltid föredragit Radio Shack/Realistic och Uniden/Bearcat produkter såsom scanners. Icom har ett något krystat sätt att hantera banker och searchinställningar och brukar dessutom vara ganska långsamma.
 
Eller nånting så superbilligt som en SDR-mottagare från eBay ?

Denna lilla burk klarar området 100kHz till 1,7GHz och kostar 35 pund INKL frakt
vilket i runda slängar är runt 400kr. Med tull o moms (om nu tullen ens ser den)
landar vi på strax över 500:-

För det frekvensomfånget är det löjligt billigt, och den kan betydligt fler trollkonster
än någon handhållen scanner någonsin kunnat. Med den uppsjö av gratis avkodare
och gratis SDR-mjukvara som finns, kan denna lösning i princip ta emot alla moder
som finns uppfunna inkl. dom digitala. Sen får man ju ett spektrumskop "på köpet".

Rekommenderar den varmt, den funkar klockrent och kostade mig 400:- :):)

LÄNK till eBAY:

100KHz-1.7GHz Full Band UV HF RTL-SDR USB Tuner Receiver R820T + 8232 Ham Radio | eBay

Tillägg: jag kan köra den på min laptop, min Android "padda" och på min Samsung mobiltelefon,
allt med fria program / appar utan problem ! Ihop med paddan eller telefonen blir det sammantaget
inte större än en normal, hyffsat duglig, handhållen scanner :)
 
Last edited:
Japp, precis :)

Drivern för SDR:en (är ju i princip en vanlig RTL-sticka) och SDR-appen finns gratis
att hämta Play butiken (Androids "App store") och heter "RTL2832U driver" respektive
"SDRtouch" för själva programmet jag använder.

Det finns fler appar som jag inte provat ännu, t.ex. Pocket RxTx,.
Det finns också SDR-program för mottagning av ADS-B trafik :)
 
Last edited:
Back
Top