Köpråd för nybörjare - Handhållen radio 27-446 MHz

Eller nånting så superbilligt som en SDR-mottagare från eBay ?

Denna lilla burk klarar området 100kHz till 1,7GHz och kostar 35 pund INKL frakt
vilket i runda slängar är runt 400kr. Med tull o moms (om nu tullen ens ser den)
landar vi på strax över 500:-

För det frekvensomfånget är det löjligt billigt, och den kan betydligt fler trollkonster
än någon handhållen scanner någonsin kunnat. Med den uppsjö av gratis avkodare
och gratis SDR-mjukvara som finns, kan denna lösning i princip ta emot alla moder
som finns uppfunna inkl. dom digitala. Sen får man ju ett spektrumskop "på köpet".

Rekommenderar den varmt, den funkar klockrent och kostade mig 400:- :):)

LÄNK till eBAY:

100KHz-1.7GHz Full Band UV HF RTL-SDR USB Tuner Receiver R820T + 8232 Ham Radio | eBay

Tillägg: jag kan köra den på min laptop, min Android "padda" och på min Samsung mobiltelefon,
allt med fria program / appar utan problem ! Ihop med paddan eller telefonen blir det sammantaget
inte större än en normal, hyffsat duglig, handhållen scanner :)

Sådär ja, nu lurade du mig till ännu ett impulsköp.

Jag köpte ju en funcube-sticka för något år sedan, men den hamnade på lång-lån på den lokala klubben där den sitter som cw-skimmer.

Inte för att jag behöver en sdr eller ens tror att jag kommer att använda den särskilt mycket, men den var så billig att om det inte är kul med SDR så kan den få ligga i en låda...
 
Vad ska man ha i de två antenningångarna? En långtråd för HF och en discone för kortare våglängder?
 
Om du tänker lite annorlunda och köper en liten mobilstation istället, tex en Yaesu ft-817. Då kan du lyssna på de flesta frekvenser tex 27 och 31 MHz, och pmr mm. Dessutom kan du sända på alla amatörfrekvenser om och när du skaffar cert.

Hmmm... ja, den ser trevlig ut. Har varit väldigt insnöad att det prångt måste vara en handhållen enhet, men om jag släpper det så kanske detta skulle kunna vara min tulipanaros.

Dock spränger den min budget med råge. Yaesu FT-817 kostar 5 330 kr på 409shop.com vilket gör att det snarare får bli något att sukta efter för stunden.

Eller nånting så superbilligt som en SDR-mottagare från eBay ?

Denna lilla burk klarar området 100kHz till 1,7GHz och kostar 35 pund INKL frakt
vilket i runda slängar är runt 400kr. Med tull o moms (om nu tullen ens ser den)
landar vi på strax över 500:-

För det frekvensomfånget är det löjligt billigt, och den kan betydligt fler trollkonster
än någon handhållen scanner någonsin kunnat. Med den uppsjö av gratis avkodare
och gratis SDR-mjukvara som finns, kan denna lösning i princip ta emot alla moder
som finns uppfunna inkl. dom digitala. Sen får man ju ett spektrumskop "på köpet".

Rekommenderar den varmt, den funkar klockrent och kostade mig 400:- :):)

LÄNK till eBAY:

100KHz-1.7GHz Full Band UV HF RTL-SDR USB Tuner Receiver R820T + 8232 Ham Radio | eBay

Tillägg: jag kan köra den på min laptop, min Android "padda" och på min Samsung mobiltelefon,
allt med fria program / appar utan problem ! Ihop med paddan eller telefonen blir det sammantaget
inte större än en normal, hyffsat duglig, handhållen scanner :)

Mmmm... som sagt, har varit väldigt låst vid tanken om att ha en handhållen "stand-alone-enhet" som bara är en radio. Vet inte varför det känns mer äkta att ha en dedikerad enhet för ändamålet, datorer har jag gott om, så det kanske bara är fånigt av mig att vara trångsynt och inte se möjligheterna.

Helt klart en mycket prisvärd grunka (bra tips SM0O!) och kanske en smart väg att gå på en smal budget med stora krav.

Kommer att experimentera med min Icom IC-E90 när den landar i brevlådan och se om den både kan stilla mitt radiohunger och fungera som klockren jaktradio för 155 bandet. Faller på dessa punkter blir det att sälja och investera i en dedikerad jaktradio och en fluffig scanner som är (precis som R8N så bra formulerade det) en bra radiomottagare med scanner som klarar alla frekvenser och moder. Då är jag ju inte heller låst vid att den skall vara handhållen enhet, vilket öppnar för fler alternativ.

Shoppade även en USB-kabel till min Icom IC-E90. Är det originalprogramvaran som gäller vid programmering eller någon som vill tipsa om ett bättre program?
 
Lycka till där! Det är svårt att hitta det ultimata eller perfekta. Som när jag ville köpa en bil som kunde köra om alla andra bilar och samtidigt kunna vara amfibie för att sedan ta mig till månen och dessutom vara gratis. Ja, du förstår väl att jag skojjar! Du gör ett val och provar dig fram, så kommer du känna en viss aning om det du vill och önskar. Är du hungrig så går du vidare. - Välkommen till radioglädjen!

/ Sven.
 
Super pinsam OT-fråga.

Sitter med min nya Icom IC-E90 och försöker komma igång med grunderna. Har Icoms manual att tillgå, vilket ger en viss vägledning. Än så länge har jag fått in kinesisk språkkurs för amerikaner på kortvågen och Sveriges Radios utbud.

Skulle pröva radion med andra jaktradio. Jag får in så jag kan lyssna på både 31 och 155 MHz, men när jag sänder så hörs jag inte. Jag trycker på PTT, lampan lyser rött, men jag hörs inte? Det borde rimligen vara en inställningsfråga, men jag hittar inget om det i manualen. Vad jag förstår så skall Icom IC-E0 bara vara spärrad för att sända på WFM och AM, eller kan den bara sända på 50, 144 och 430 MHz (amatörradiobanden)? Går det låsa upp i sådana fall?

Super tacksam för svar!
 
Dn SKA vara spärrad för att sända utanför amatörbanden!

Det ÄR en amatörradio, ingen jaktradio.
 
Även om radion är "upplåst" för att kunna sända utanför amatörbanden så kan den inte sända på frekvenser under 45 MHz.
 
Fortsätter med kapningen av min egen tråd...

Har verifierat att min Icom IC-E90 har fått sina dioder avlägsnade, vilket öppnar för sändningar utanför amatörradiobanden. Precis som SM6XQY skriver så kan en "upplåst" Icom IC-E90 inte sända under 45 MHz. Men det ska inte vara några problem för min radio att sända på 155 och 446 MHz.

Det första jag gjorde när jag fick hem min radio var att göra en CPU reset operation, ALL reset genom att hålla nere BAND, VFO och MR när jag slog på strömmen. Detta för att förra ägaren hade gjort en del inställningar (ändrat funktion för vissa knappar) och jag ville ha de funktioner som hänvisas till i manualen.

Vad är det som gör att jag inte kan sända, några idéer någon? Har jag fel mjukvara? Väntar på programmeringskabeln jag beställt.
 
Blir ärligt talat inte riktigt klok på dig? I vissa lägen vill du framstå som en totalt ovetande icke radio- och teknikkunnig person. Sedan verkar du plötsligt jätteduktig och påläst. Ibland när jag läst tråden har jag undrat om du driver med oss ;-) kan bara inte riktigt förstå varför?

Men eftersom du vill ha råd med modifieringar på ett sätt som jag undrar om dom är Ok att göra för dig som inte är sändaramatör. Om du vill modifiera radion å förverka CE märkningen så är det väl din olagliga ensak om du sedan sänder med den. Men att i ett huvudsakligen av licensierade radioamatör befolkat forum be om hjälp att få en åtminstone i mina ögon olagligt modifierad radio att fungera utanför amatörbanden är ju onekligen kreativt :D

Vi får väl se var det hela slutar, nyfiken å undrande är i alla fall jag.

Johan


Hoppas du har det bra i alla fall, hörs :-D
 
Cyrup-150mg : Men det ska inte vara några problem för min radio att sända på 155 och 446 MHz.

Hejsan.

Se det här inlägget som ett litet tips om hur du bör/kan använda din IC-E90.

Du har en enhet avsedd för amatörradio. Den täcker 6m, 2m och 70cm amatörbanden i sändning och mottagning, med frekvensmodulering. För att få sända där krävs det att du har ett amatörradiocertifikat.

Som "bonus" kan dess mottagardel också användas över ett mycket stort frekvensområde där du även kan lyssna på AM och WFM. Det sistnämnda bör vara avsett för rundradio.

Det är förmodligen riktigt, tekniskt sett, att "det ska inte vara några problem för min radio att sända på 155 och 446 MHz.", dvs den kan nog sända ut effekt där. Dock vet du inte om den då sänder enbart på önskad frekvens, eller om den sprider signaler på andra frekvenser och där förorsakar störningar på andra tjänster. Detta beroende på att sändardelen sannolikt inte är avsedd att användas på de frekvenserna, och det då är direkt olämpligt att göra det.

Det står dig naturligtvis fritt att mickla och modifiera den efter eget behag, det är ju din apparat, men om du gör det så gäller ej längre CE-märkningen. De tekniska specifikationerna för sändardelen gäller endast inom de tre amatörbanden ovan. Du beskriver dig själv som novis inom radiotekniken och har då knappa möjligheter att helt inse vilka tekniska konsekvenser dessa modifieringar kan ge.

Apparaten är inte avsedd, och inte godkänd för, att användas i sändning på jaktradiobanden. I klartext, det är olagligt att använda den som jaktradioapparat. Inte "lite" olagligt, som någon tidigare uttryckte sig.

Ser man krasst på det hela, så är det en apparat som du, utan amatörradiocertifikat, endast kan använda som mottagare.

Janne
 
Blir ärligt talat inte riktigt klok på dig? I vissa lägen vill du framstå som en totalt ovetande icke radio- och teknikkunnig person. Sedan verkar du plötsligt jätteduktig och påläst. Ibland när jag läst tråden har jag undrat om du driver med oss ;-) kan bara inte riktigt förstå varför?

Men eftersom du vill ha råd med modifieringar på ett sätt som jag undrar om dom är Ok att göra för dig som inte är sändaramatör. Om du vill modifiera radion å förverka CE märkningen så är det väl din olagliga ensak om du sedan sänder med den. Men att i ett huvudsakligen av licensierade radioamatör befolkat forum be om hjälp att få en åtminstone i mina ögon olagligt modifierad radio att fungera utanför amatörbanden är ju onekligen kreativt :D

Vi får väl se var det hela slutar, nyfiken å undrande är i alla fall jag.

Johan


Hoppas du har det bra i alla fall, hörs :-D

Ja du, jag har i alla fall inget ont uppsåt och inte för avsikt att driva med någon. Inom radio är jag inte speciellt påläst, men internetdjungeln är stor och för den vetgirige finns en del att hitta, även om det är lite snårigt ibland. Men visst, jag besitter en hyfsad teknisk kompetens och är ganska vetgirig.

SA0BUX, SM0AOM och SM5AKU har alla skrivt en del om CE-märkning. Jag har själv inte hittat något i PTSFS 2012:3 om just CE-märkning, men det kanske finns andra styrande dokument med lagstöd som gör det olagligt att sända på frekvenser med undantag från tillståndsplikt om radion saknar CE-märkning. Det kanske regleras i ETSI-normen, men jag vet inte om den har stöd i lagen eller bara är generella riktlinjer för nätoperatörer och sändaramatörer. I vilket fall så tar jag med mig det SM5AKU skriver om risken för att radion sprider signaler på andra frekvenser och där förorsakar störningar på andra tjänster.

Jag har det för övrigt mycket bra SA3BYC, tack för omtanke.

Hejsan.

Se det här inlägget som ett litet tips om hur du bör/kan använda din IC-E90.

Du har en enhet avsedd för amatörradio. Den täcker 6m, 2m och 70cm amatörbanden i sändning och mottagning, med frekvensmodulering. För att få sända där krävs det att du har ett amatörradiocertifikat.

Som "bonus" kan dess mottagardel också användas över ett mycket stort frekvensområde där du även kan lyssna på AM och WFM. Det sistnämnda bör vara avsett för rundradio.

Det är förmodligen riktigt, tekniskt sett, att "det ska inte vara några problem för min radio att sända på 155 och 446 MHz.", dvs den kan nog sända ut effekt där. Dock vet du inte om den då sänder enbart på önskad frekvens, eller om den sprider signaler på andra frekvenser och där förorsakar störningar på andra tjänster. Detta beroende på att sändardelen sannolikt inte är avsedd att användas på de frekvenserna, och det då är direkt olämpligt att göra det.

Det står dig naturligtvis fritt att mickla och modifiera den efter eget behag, det är ju din apparat, men om du gör det så gäller ej längre CE-märkningen. De tekniska specifikationerna för sändardelen gäller endast inom de tre amatörbanden ovan. Du beskriver dig själv som novis inom radiotekniken och har då knappa möjligheter att helt inse vilka tekniska konsekvenser dessa modifieringar kan ge.

Apparaten är inte avsedd, och inte godkänd för, att användas i sändning på jaktradiobanden. I klartext, det är olagligt att använda den som jaktradioapparat. Inte "lite" olagligt, som någon tidigare uttryckte sig.

Ser man krasst på det hela, så är det en apparat som du, utan amatörradiocertifikat, endast kan använda som mottagare.

Janne

Bra inlägg. Informativt. Jag har inga ambitioner att varken ägna mig åt något olagligt eller uppmana någon annan till det. Kommer dock att få svårt att sova om jag inte hittar varför min radio inte vill sända utanför amatörradiobanden, även om jag inte har för avsikt att sända radio överhuvudtaget. Nyfikenheten har tagit över helt enkelt
 
Att det inte skrivs något om CE-märkning i PTSFS beror på att PTS gjort det lätt för sig.
I ett annat styrande dokument från EU, European Table of Common Allocations; ECA finns alla frekvensområden listade och deras användningsområden. Till varje användningsområde finns en eller flera Europa-normer eller "EN" även listade.

PTS låter helt enkelt frekvensområden med vidhängande normer listas i sina föreskrifter, tillståndspliktiga eller inte.
För att undantaget om tillståndsplikt ska gälla ska materielen för frekvensområdet vara godkänd enligt den eller de aktuella normerna.

Amatörradiomateriel har en egen EN 301 783 som alla apparater som importeras och säljs kommersiellt ska uppfylla.
Ifall den modifieras så att det blir möjligt att sända utanför amatörbanden gäller inte godkännandet längre.

Radioamatörer har ett unikt undantag att få modifiera en apparat som är godkänd enligt en annan EN, inte provad alls eller bygga en apparat
själv under eget ansvar så att den när den sänder inom amatörbanden har tillräckligt bra prestanda så att inte andra radioanvändare störs.

Inga andra radioanvändare har sådana friheter, och radioamatören förväntas därför både ha sådana kunskaper och tillgång till instrument så att det kan verifieras att sändningarna med sådan materiel verkligen uppfyller samma tekniska krav som gäller för andra.

Det gäller att förvalta detta förtroende. Skulle makthavarna på ena eller andra sättet få för sig att alla radioamatörer är tekniskt okunniga stickproppsamatörer blir det slut med sådant på lite sikt.

Då har också grundvalen för de riktiga eller experimenterande radioamatörerna ryckts undan och därmed även motiveringen inom ITU för att upplåta amatörradiobanden i internationell lagstiftning under nuvarande former nationellt och internationellt.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Sedan är ju frågan hur man får reda på vilka EN nummer en radio uppfyller, då det gäller tex. Runbo radion var det i princip omöjligt att få någon vettig information från återförsäljaren. Den har CE märke punkt slut....
 
En rimlig begäran är att det borde stå i "Declaration of Conformity".
Mycket talar dock för att "kina-radio" alltför ofta saknar bakomliggande provning och därmed även giltig CE-märkning.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Tyvärr är det inte alltid lätt att som vanlig dödlig få tag i DoC för en produkt eftersom tillverkare/importör egentligen bara har skyldighet att lämna ut den till myndigheterna. Men vissa är generösa och lämnar ut den, något som väl borde vara god service åt kunden som får veta vad som uppfylls.

Den som är sugen att veta mer om EU-direktiven kan läsa EU-kommissionens "Blue guide" (senaste versionen).
 
Last edited:
Nu är ju ICOM alltid duktiga med den informationen :)

Declaration of Conformity IC-E90: IC-E90_4.jpg
.
Observera att detta godkännande ENDAST gäller vid användning på
de frekvensband radion är avsedd för, dvs inom amatörbanden!
 
Tyvärr är det inte alltid lätt att som vanlig dödlig få tag i DoC för en produkt eftersom tillverkare/importör egentligen bara har skyldighet att lämna ut den till myndigheterna. Men vissa är generösa och lämnar ut den, något som väl borde vara god service åt kunden som får veta vad som uppfylls.

Den som är sugen att veta mer om EU-direktiven kan läsa EU-kommissionens "Blue guide" (senaste versionen).

Jag undrar om det inte är "Technical File" som avses.

DoC ska väl alltid finnas i slutanvändarens dokumentation om utrustningen behöver vara godkänd enligt R&TTE-direktivet.

73/
Karl-Arne
SM0AOM
 
Last edited:
Back
Top