Köpråd för nybörjare - Handhållen radio 27-446 MHz

SM0AOM said:
DoC ska väl alltid finnas i slutanvändarens dokumentation om utrustningen behöver vara godkänd enligt R&TTE-direktivet.

Svar ja utan undantag, åtminstone i min tidigare yrkesgärning inom audio och digitalt ljud.
Det var dessutom, från riktigt seriösa tillverkare, ett separat blad eller häfte som innehöll
både DoC och samtliga andra standarder som uppfylldes såsom ISO, FCC, ETSI etc.

Som kuriosa kan nämnas att det dessutom fanns testresultat från en tillverkare av digitala
mixerbord på varje in och utgångsförstärkare / utgång samt respektive D/A eller A/D -omvandlare.
På ett mixerbord med 48 ingångar, 24 utgångar, 8 sub-grupper samt digitala utgångar
blev det en hel bok :)

Dessa resultat levererades i separat pärm av förståeliga skäl.
 
Last edited:
Lite luddigt formulerat i R&TTE-direktivet och mer förvirrande blir det om man läser guiden till direktivet (som dock inte är något legalt dokument). I kommande R&TTE-direktivet (2014/53/EU) är det däremot klart angivet att DoC ska följa med.

För EMC-direktivet blir man däremot fortsatt blåst på DoC som slutkund, även i det nya (2014/30/EU). Lite synd men å andra sidan ska manualerna informera om användning och installation, om detexempelvis finns några restriktioner för att använda produkten i bostadsmiljö.
 
Finns inte det svaret i bestämmelserna kring vilken radioutstrålning (W/m2) som
man får utsätta människor för precis som i fallet mobilmaster på taket ?

Vet inte vilken föreskrift som styr detta, men det borde väl falla under densamma ?
 
Lite mer än 40 procent av inläggen i den här tråden handlar om lagar, regler, normer samt märkning av radio. Jag förstår att det är lite oundvikligt med bakgrund av vad det är trådskaparen (undertecknad) frågar efter. Men jag vill passa på att tipsa om att man på förstasidan med fördel kan klicka på PTS, SSA, IARU, NRAU Diskussioner om regelverk, förordningar och tillstånd om man vill fördjupa sina diskussioner om vad som gäller för sändningar utanför amatörradiobanden. Länka gärna till din diskussion i denna tråd för att göra det enkelt för de intresserade att hitta rätt.

Nu till en fråga som faktiskt relaterar till den ursprungliga trådrubriken.

SM2VJX skrev ett tips om att sätta upp en bättre scannerantenn hemma för att få bättre mottagning. Jag skulle vilja ha tips på hur jag bygger en egen antenn till min Icom IC-E90 på lägsta möjliga budget. Tipsa gärna om webbsidor med enkla guider eller bra trådar här på Ham.se. Någon som har lite bra tips hur jag för minsta möjliga kosing får in trafik från hela klotet?
 
Ett enkelt och billigt sätt som jag prövat för att höra bättre med en handapparat är att fixa något slags adapter och koppla in den på TV-antennen. Radiotekniskt sett fullkomligt åt skogen, javisst, helt tokigt frekvensband och allting, men det överträffade i alla fall gummipinnen. Sända var det naturligtvis inte tal om, men det är det ju inte i alla fall för dig.
SM0APK Stig
 
Ett enkelt och billigt sätt som jag prövat för att höra bättre med en handapparat är att fixa något slags adapter och koppla in den på TV-antennen. Radiotekniskt sett fullkomligt åt skogen, javisst, helt tokigt frekvensband och allting, men det överträffade i alla fall gummipinnen. Sända var det naturligtvis inte tal om, men det är det ju inte i alla fall för dig.
SM0APK Stig

Spännande, tack för tipset!

Kan ge övriga tipsare en fingervisning om min budget, är beredd att investera 470 kr som max för min nya superdunder antenn som fångar upp signaler från jordens alla hörn.
 
VHF/UHF: bygg en enkel dipol av FK-kabel. Låt den bli en halv våglängd på det frekvensområde du lyssnar mest.
Montera vertikalt så högt och fritt du kan. Mata med vanlig RG-58. Antennen kan även placeras i ett glasfiberrör (eller motsvarande)
om det känns bättre ur mekanisk eller estetisk synvinkel.
 
Spännande, tack för tipset!

Kan ge övriga tipsare en fingervisning om min budget, är beredd att investera 470 kr som max för min nya superdunder antenn som fångar upp signaler från jordens alla hörn.

Har du plåt, svetstrådar och en isolator så kan du bygga en hjälplig "Discone-antenn" (somliga kallar den för skivkone-antenn) att lyssna med.

Kanske den antenn som funkar bäst på flest frekvenser i ditt fall.

Eller så köper du en av försvarets gamla avlagda högantenner, om du pantar lite burkar borde din budget räcka, men ärligt talat så är inte det någon vidare bra antenn för dom höga frekvenser vi talar om här
 
Till min uhf/vhf scanner hade jag en sleeve-antenn av ktv-kabel, ca en halvmeter avskalad mittledare och en halvmeter tillbakadragen skärmstrumpa, totallängd kanske 15-20m. Fungerade helt okej och i det närmaste gratis. Se bara till att få upp den så högt du kan.
 
Back
Top