Kolmassamotstånd

SM3ZBB

Grumpy ol´man
Hej, ska börja städa.
Har en massa junk som ska väck. Tradera är ju en väg men jag har tittat på omsättningen av radiorör t.ex. och sånt verkar det finnas noll intresse för.

Men hur är det med kolmotstånd? Hittar inget som säljs. Har en hel del ½W, 1W och 2W. Vem skulle vara intresserad och är det värt något. Har surfat lite och det lilla jag fångat upp är att de är värdelösa, alternativt jättedyra. Vad säger kunskapsbanken här?

edit: Stavfel
 
Att renovera en vintage gitarrförstärkare med dom rätta komponenterna för att få det rätta ljudet i apparaten
Med kolmassamotstånd kan väll aldrig vara fel Själv är jag på jakt efter OA2 stabilisator rör till nätdel till
En Remus Lodström rörförstärkare jag behöver två st.

mvh Lasse sm0ydo
 
Jahaja... 7,50 kr för ett ½W kolmassa resistor i nätbutik. Men det är ju inte för vanligt folk, bara för de som köper ett motstånd varannat år eller så..

Jag tog en titt i förrådet och hittade två Cifté OA2 rör i obrutna förpackningar. Du får köpa dom och bestämmer priset själv då jag tror du har koll.
 

Attachments

  • OA2.JPG
    OA2.JPG
    974,9 KB · Views: 13
Last edited:
Har du likriktar rör 6X4 också skulle behöva två st så skulle jag bli jätte glad.

Eller som man säger det är bättre att sitta på Asea och göra motstånd .
 

Attachments

  • 0CD5E54B-C5E6-4E74-B5EB-A0C98C03D209.jpeg
    0CD5E54B-C5E6-4E74-B5EB-A0C98C03D209.jpeg
    55,6 KB · Views: 19
Nej där går jag nog bet. Tror jag... Jag har listat en del av rören, men det ligger så jäkla många fler jag inte har koll på. Ska titta till igen vid tillfälle men då får du ge dig. Det handlar närmast om en arkeologisk utgrävning.... Men hittar du något på annat håll så slå till.
 
Har du likriktar rör 6X4 också skulle behöva två st
6X4 är ritat lite udda i Lodströms schema, röret är ett dubbelrör med två dioder.
Samma som EZ90.

jag är på jakt efter OA2 stabilisator rör till nätdel till
En Remus Lodström rörförstärkare jag behöver två st.
I schemat ser jag ett OA2 och ett STR108/30 i serie.
Har du STR108/30 ? (=OB2)
 
Ja kanske jag som lurar mig själv på det där schemat med hybrid likriktaren med två dioder och vad
Det ser ut som två rör dioder men det är bara en dubbeldiod och nu ser jag att det är två olika
Stabb rör.

mvh Lasse
 
Här ett par bilder på en gitarrförstärkare en AX 84 som jag totat ihop
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 30
  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 23
Nättrafon finns bara för Amerikansk nätspänning så Tramo ETV har speciallindat en nättrafo
Åt mig för 230 V nätspänning mycket blir det för att få ihop det hela
 
http://www.faktiskt.io/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30675

för den som vill kika mer och kanske bli inspirerad och bygga något.

Fördelen med att låta Tramo ETV Linda en trafo åt en är att den blir impregnerad och CE och med märkning märkt på samma gång men man måste förhandsbetala så trafon kanske gick på 700 kr då
Det gjordes lite fler transformatorer till andra rörprojekt när man ändå höll på så totalsumman vart något annat på slutändan

mvh Lasse sm0ydo
 
Last edited:
Det är litet fascinerande att Hammond Manufacturing fortfarande tillverkar transformatorer för rör-entusiaster.
Den som tvekar på om nöjet/nyttan av att bygga sig en rörförstärkare kanske skall handla snabbt innan
någon "ecklonom" sätter klorna i produktutbudet och ser till att lägga ner tillverkningen.

Sist jag byggde köpte jag vad jag behövde från "Tubetown" i Tyskland: www.tube-town.net/ttstore/
 
Jo jag har oxå ett flertal gånger handlat via tube towns hemsida det går att ändra språk till engelska
Så man förstår vad man får köpte metalloxidmotstånd och kondensatorer i olika sorter till ett par
edison 12 kloner och lödde ihop det på det gamla sättet utan mönsterkort med original utgångs Trafon
Ifrån Perka och stjärngjordade hela härligheten
 

Attachments

  • image.jpg
    image.jpg
    1,3 MB · Views: 25
  • image.jpg
    image.jpg
    1,6 MB · Views: 25
Tack för tipset..
Tube-town verkar ju seriösa...
Behöver ev några EL36/6V6 som INTE behöver vara matchade ( till stab agg LS-15)
Priserna på rör på Tadera är ju ofta sanslösa!
Nu pågår iaf rörsortering/rörletande ska ju dra igång min inhandlade fina AVO MK2 och lära mig att använda den.
Kanske efter lite puts på omkopplarna..
Kontaktspray inhandlat ! :D
 
Tackar, dessutom med schyssta stor högspända elyter! De som sitter i min LS-15 är från 1958...
Ska mäta ESR-et och rapportera reultatet :D
 
Back
Top