1. This site uses cookies. By continuing to use this site, you are agreeing to our use of cookies. Learn More.

Kolmassamotstånd

Discussion in 'Hemmabyggen' started by SM3ZBB, Mar 1, 2020.

1. SM3ZBB

SM3ZBB Grumpy ol´man

Hej, ska börja städa.
    Har en massa junk som ska väck. Tradera är ju en väg men jag har tittat på omsättningen av radiorör t.ex. och sånt verkar det finnas noll intresse för.

Men hur är det med kolmotstånd? Hittar inget som säljs. Har en hel del ½W, 1W och 2W. Vem skulle vara intresserad och är det värt något. Har surfat lite och det lilla jag fångat upp är att de är värdelösa, alternativt jättedyra. Vad säger kunskapsbanken här?

edit: Stavfel

2. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Att renovera en vintage gitarrförstärkare med dom rätta komponenterna för att få det rätta ljudet i apparaten
    Med kolmassamotstånd kan väll aldrig vara fel Själv är jag på jakt efter OA2 stabilisator rör till nätdel till
    En Remus Lodström rörförstärkare jag behöver två st.

mvh Lasse sm0ydo

3. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

4. SM3ZBB

SM3ZBB Grumpy ol´man

Jahaja... 7,50 kr för ett ½W kolmassa resistor i nätbutik. Men det är ju inte för vanligt folk, bara för de som köper ett motstånd varannat år eller så..

Jag tog en titt i förrådet och hittade två Cifté OA2 rör i obrutna förpackningar. Du får köpa dom och bestämmer priset själv då jag tror du har koll.

Attached Files:

• OA2.JPG
      OA2.JPG
      File size:
      974.9 KB
      Views:
      12
    Last edited: Mar 1, 2020
    SM0IKR likes this.
  5. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Har du likriktar rör 6X4 också skulle behöva två st så skulle jag bli jätte glad.

Eller som man säger det är bättre att sitta på Asea och göra motstånd .

Attached Files:

6. SM3ZBB

SM3ZBB Grumpy ol´man

Nej där går jag nog bet. Tror jag... Jag har listat en del av rören, men det ligger så jäkla många fler jag inte har koll på. Ska titta till igen vid tillfälle men då får du ge dig. Det handlar närmast om en arkeologisk utgrävning.... Men hittar du något på annat håll så slå till.

7. SM0GLD

SM0GLD Vänsterhänt

6X4 är ritat lite udda i Lodströms schema, röret är ett dubbelrör med två dioder.
    Samma som EZ90.

I schemat ser jag ett OA2 och ett STR108/30 i serie.
    Har du STR108/30 ? (=OB2)

8. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Ja kanske jag som lurar mig själv på det där schemat med hybrid likriktaren med två dioder och vad
    Det ser ut som två rör dioder men det är bara en dubbeldiod och nu ser jag att det är två olika
    Stabb rör.

mvh Lasse

9. SM3ZBB

SM3ZBB Grumpy ol´man

Super_SE_6V6_Amp.gif super_se_schematic_2.gif Här är ett par andra varianter på rör stärk till gitarr.

10. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Här ett par bilder på en gitarrförstärkare en AX 84 som jag totat ihop

Attached Files:

SM3ZBB likes this.
  11. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Nättrafon finns bara för Amerikansk nätspänning så Tramo ETV har speciallindat en nättrafo
    Åt mig för 230 V nätspänning mycket blir det för att få ihop det hela

12. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

http://www.faktiskt.io/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=30675

för den som vill kika mer och kanske bli inspirerad och bygga något.

Fördelen med att låta Tramo ETV Linda en trafo åt en är att den blir impregnerad och CE och med märkning märkt på samma gång men man måste förhandsbetala så trafon kanske gick på 700 kr då
    Det gjordes lite fler transformatorer till andra rörprojekt när man ändå höll på så totalsumman vart något annat på slutändan

mvh Lasse sm0ydo

Last edited: Mar 2, 2020
  13. SM6GXV

SM6GXV Korsdominant

Det är litet fascinerande att Hammond Manufacturing fortfarande tillverkar transformatorer för rör-entusiaster.
    Den som tvekar på om nöjet/nyttan av att bygga sig en rörförstärkare kanske skall handla snabbt innan
    någon "ecklonom" sätter klorna i produktutbudet och ser till att lägga ner tillverkningen.

Sist jag byggde köpte jag vad jag behövde från "Tubetown" i Tyskland: www.tube-town.net/ttstore/

14. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

Jo jag har oxå ett flertal gånger handlat via tube towns hemsida det går att ändra språk till engelska
    Så man förstår vad man får köpte metalloxidmotstånd och kondensatorer i olika sorter till ett par
    edison 12 kloner och lödde ihop det på det gamla sättet utan mönsterkort med original utgångs Trafon
    Ifrån Perka och stjärngjordade hela härligheten

Attached Files:

15. SM7HKH

SM7HKH Member

Tack för tipset..
    Tube-town verkar ju seriösa...
    Behöver ev några EL36/6V6 som INTE behöver vara matchade ( till stab agg LS-15)
    Priserna på rör på Tadera är ju ofta sanslösa!
    Nu pågår iaf rörsortering/rörletande ska ju dra igång min inhandlade fina AVO MK2 och lära mig att använda den.
    Kanske efter lite puts på omkopplarna..
    Kontaktspray inhandlat ! :D

16. SM0YDO

SM0YDO Well-Known Member

17. SM7HKH

SM7HKH Member

Tackar, dessutom med schyssta stor högspända elyter! De som sitter i min LS-15 är från 1958...
    Ska mäta ESR-et och rapportera reultatet :D

Share This Page